نماد آخرین خبر

بازگشت تقاضا به بورس

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
بازگشت تقاضا به بورس

دنیای اقتصاد/در معاملات روز یکشنبه، هم نماد‌های شاخص‌ساز و هم نماد‌های کوچک با افزایش عرضه همراه شدند، اما در جریان دادوستد‌های روز گذشته، مجددا تقاضا به بازار برگشت و به مانند چند وقت اخیر، شدت تقاضا در نماد‌های کوچک بیش از نماد‌های بزرگ بازار بود. در سهام کوچک و متوسط بازار، پس از وقفه‌ای یک‌روزه، مجددا ارزش معاملات در محدوده بالایی به‌ثبت رسید‌که این موضوع می‌تواند امیدها را برای روز‌های آتی زنده نگه دارد.
 
در معاملات روز دوشنبه بورس تهران، شاخص‌کل با رشد 0.1‌درصدی همراه شد و شاخص هموزن نیز 0.27‌درصد بر ارتفاع خود افزود. همچنین در معاملات دیروز، 118‌میلیارد‌ تومان پول حقیقی از گردونه معاملات خارج شد و ارزش معاملات نیز در سطح 3‌هزار و 73‌میلیارد‌تومان به‌ثبت رسید.

کانال جدید دلار نیما
روز گذشته، دلار نیما برای اولین‌بار وارد کانال 46‌هزار‌تومان شد. نرخ دلار حواله که رشد آهسته و پیوسته‌ای را در سال‌جاری تجربه کرده، روز گذشته با رشد 110‌تومانی نسبت به‌روز قبل همراه شد و به سطح 46‌هزار و 72‌تومان رسید. بررسی نمودار دلار نیما نشان می‌دهد که در روزهای اخیر، شیب افزایش قیمت دلار نیمایی بیشتر شده‌است و باید دید که بی‌توجهی بورس تهران به این مقوله مثبت بنیادی اثرگذار، تا چه زمانی خواهد بود.

ارسال نامه ابطال مصوبه نرخ خوراک به تمام پتروشیمی‌ها
نامه ابطال مصوبه نرخ خوراک و سوخت صنایع برای پنج ماهه ابتدایی سال‌۱۴۰۲ برای همه پتروشیمی ‌‌‌‌‌ها ارسال شد. روز یکشنبه، اطلاعیه‌ای در کدال بارگذاری شد مبنی‌بر اینکه با رای هیات‌عمومی دیوان عدالت اداری، تمامی نرخ‌های گاز محاسبه‌شده، برای پنج ماهه ابتدایی پتروشیمی خارک برای سال‌۱۴۰۲ ابطال شده‌است. در همین راستا ولی‌‌‌‌‌‌الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس گفت: نامه ابطال مصوبه نرخ خوراک و سوخت صنایع برای پنج ماهه ابتدایی سال‌۱۴۰۲ برای شرکت‌های پتروشیمی‌‌‌‌‌ ارسال شده‌است.

بازار برنده نیمه دوم؟
در گزارش روز گذشته «دنیای‌اقتصاد» تحت‌عنوان نقشه‌‌‌‌‌خوانی بازارها تا 1404 اشاره شد که نتیجه نظرخواهی «دنیای‌اقتصاد» که از 75 فعال حرفه‌‌‌‌‌ای بازار سرمایه نشان می‌دهد که اکثریت شرکت‌‌‌‌‌کنندگان نسبت به آینده بورس خوشبین هستند و پیش‌بینی می‌کنند که شاخص‌کل بورس در نیمه دوم سال‌جاری صعودی خواهد بود.
درپی این خوش‌بینی‌‌‌‌‌ها، بسیاری از سرمایه‌گذاران تمایل دارند در سبد سرمایه‌گذاری خود تجدیدنظر کنند و به خرید سهام، وزن بیشتری اختصاص دهند. با توجه به این نظرسنجی، دلار کمترین سهم را در سبد سرمایه‌گذاری کارشناسان بازار سرمایه در ۶ماه دوم سال‌جاری خواهدداشت. کارشناسان، قیمت‌گذاری دستوری و تفاوت‌‌‌‌‌ معنادار میان نرخ دلار نیمایی و دلار آزاد را به‌عنوان موانع اصلی پیش‌روی بازار سهام نام می‌برند. در صورت اصلاح این چالش‌ها که می‌تواند منجر به بازگشت اعتماد به بازار شود، شاخص‌کل، ظرفیت رکوردشکنی تا پایان سال‌را خواهد داشت.

ریسک‌های نیمه نخست سال
ریسک سیستماتیک تحولات داخلی و خارجی، ضعف سیاستگذار در صیانت از منافع سهامداران، افزایش نرخ بهره بدون‌ریسک، ناترازی انرژی و قطعی برق صنایع، شکاف میان دلار بازار آزاد و نیمایی، قیمت‌گذاری دستوری و بی‌‌‌‌‌اعتنایی به سازوکار بازار و فقدان اطمینان و خدشه‌‌‌‌‌دار‌شدن اعتماد عمومی در بازار از مهم‌ترین ریسک‌هایی بود که در 6 ماهه نخست سال‌جاری، وضعیت بازار سهام را تحت‌الشعاع قرارداد. عدم‌همسویی میان سیاست‌های اقتصادی و ایجاد سردرگمی در فعالان اقتصادی با ارائه سیگنال‌های متناقض، انباشت مطالبات شرکت‌های بورسی از دولت و ایجاد مشکل سرمایه‌درگردش، تعدد تغییرات در دستورالعمل‌ها و مصوبات موثر بر صنایع و اخذ تصمیمات خلق‌الساعه، اوضاع نامطلوب قیمت کامودیتی‌‌‌‌‌ها در بازار جهانی و همچنین انتصابات و دخالت‌های سلیقه‌‌‌‌‌ای نامناسب توسط نهادهای دولتی و نهادهای عمومی در شرکت‌های زیرمجموعه از مهم‌ترین چالش‌ها و ریسک‌های بورس در 6 ماهه نخست سال‌جاری تلقی می‌شوند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره