نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

وقتی صدور کارت سوخت بحران ملی می‌شود؛ «دولت الکترونیک» پشت در پالایش و پخش ماند!

منبع
خبرگزاري دانشجو
بروزرسانی
 وقتی صدور کارت سوخت بحران ملی می‌شود؛ «دولت الکترونیک» پشت در پالایش و پخش ماند!

خبرگزاری دانشجو/در شرایطی که بیشتر خدمات دولتی به سمت الکترونیکی شدن حرکت کرده است، شرکت ملی پالایش و پخش به عنوان متولی اصلی صدور کارت سوخت وضعیتی را ایجاد کرده که بسیاری از متقاضیان آرزو و رویای داشتن یک کارت سوخت را دارند. آنها اگر بتوانند مراحل قانونی را به سختی و به صورت حضوری طی کنند حداقل دو ماه باید برای صدور کارت صبر کنند. 

طرح ثبت‌نام اینترنتی کارت سوخت برای پلاک‌های نوشماره موضوعی بود که از آذر ماه سال گذشته توسط مسؤولان شرکت ملی پالایش و پخش مطرح شد. اولین تاریخی که متولیان کارت سوخت برای راه‌اندازی این سامانه اعلام کردند بهمن ۱۴۰۲ بود اما در نهایت با تعویق‌های مکرر، این سامانه بالاخره در ۲۰ مرداد امسال به طور رسمی شروع به کار کرد.
مشخص کردن زمان‌های متعدد برای راه‌اندازی این سامانه آخرین وعده توخالی مسوولان نبود؛ جلیلی سالاری‌نسب مدیرعامل سابق شرکت ملی پالایش و پخش اعلام کرده بود که مالکان خودرو تنها ده روز پس از ثبت نام در این سامانه کارت سوخت خود را تحویل می‌گیرند اما در حال حاضر این پروسه به بیش از یک ماه رسیده است و بسیاری از متقاضیانی که به صورت اینترنتی اقدام به ثبت نام کارت سوخت کردند، از طولانی شدن بازه ثبت نام تا تحویل گلایه دارند. 
به گفته مسؤولان مسئله‌ای که باعث طولانی شدن فرآیند تحویل کارت سوخت شده، کمبود تولید کارت سوخت است! محمد صادقی مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورد‌های نفتی در این خصوص عنوان کرد: «تاکنون قریب به ۴۶ هزار نفر در این سامانه ثبت نام کردند اما تنها ۱۰ هزار کارت سوخت توزیع شده است.» مشکلات فنی در فرآیند ارسال اطلاعات از شرکت توسعه و پژوهش ناجی به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی علتی است که مدیرعامل شرکت پژوهش ناجی برای تاخیر در ارسال اطلاعات بیان کرده است.
باید دید که ناهماهنگی متولیان کارت سوخت تا چه زمانی باعث معطل ماندن مردم و ایجاد صف طولانی انتظار برای دریافت کارت سوخت‌های نوشماره خواهد شد؟
سوال دیگری که درباره سامانه ثبت درخواست آنلاین کارت سوخت وجود دارد این است که چرا تنها پلاک‌های نوشماره قادر هستند که در این فرآیند پر دردسر به صورت اینترنتی ثبت نام کنند و کسانی که قصد دریافت کارت سوخت المثنی دارند، نمی‌توانند از این طریق اقدام کنند؟ در شرایطی که انجام خدمات دولتی به سمت الکترونیکی شدن حرکت کرده است، همچنان مردم برای دریافت کارت سوخت به صورت حضوری در دفاتر پلیس +۱۰ حاضر می‌شوند و در صف‌های طولانی اقدام به ثبت نام می‌کنند.
علاوه بر این بازه زمانی تحویل کارت سوخت نیز بسیار طولانی است و در موارد متعددی شش ماه یا بیشتر زمان می‌برد. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده بود که این مدت زمان حدود ۳ ماه به طول می‌انجامد اما در اکثر مواقع صدور کارت المثنی بیش از این طول می‌کشد.
برخی از کاربران فضای مجازی نیز به تعلل‌های متعدد شرکت ملی پالایش و پخش در صدور کارت سوخت واکنش نشان داده و نسبت به این موضوع انتقاد کردند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره