نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

چقدر از درآمد ماهانه تهرانی ها صرف «اجاره بها» می شود؟

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
چقدر از درآمد ماهانه تهرانی ها صرف «اجاره بها» می شود؟

دنیای اقتصاد/ وضعیت ارقام اجاره بها حکایت از آن دارد که در تهران، یک مستاجر به صورت میانگین ماهانه حول و حوش ۱۰ میلیون تومان اجاره بهای ماهانه پرداخت می‌کند.

ناترازی در بازار اجاره مسکن شهر تهران را به‌راحتی می‌شود از ارقام درون فایل‌های اجاره آپارتمان مشاهده کرد.

جدول امروز نبض بازار مسکن، مرور فایل‌هایی است که در اواخر تابستان در مناطق ۲۲ گانه و محله‌های منتخب عرضه شد. در این فایل‌ها به استثنای یکی دو مورد، «رقم اجاره بهای ماهانه برابری می‌کند با حداقل دستمزد ماهانه حقوق بگیران یا به مراتب بیشتر از آن».

وضعیت ارقام اجاره بها حکایت از آن دارد که در پایتخت، یک مستاجر به صورت میانگین ماهانه حول و حوش ۱۰ میلیون تومان اجاره بهای ماهانه پرداخت می‌کند که البته این رقم، بدون احتساب «پول پیش» حداقل ۳۰۰ میلیون تومانی است که با ترکیب این دو، کل هزینه اجاره نشینی محاسبه و دریافت می‌شود.

ناترازی بین «هزینه اجاره بهای مسکن» و «توان مالی مستاجرها» طی سه سال گذشته، ایجاد شد. تا پیش از این، به دلیل آنکه «تورم سالانه اجاره بها» در سطح حدود ۲۰‌ درصد نوسان می‌کرد، «فشار آنچنانی» از این محل بر اقتصاد خانوار‌های مستاجر وجود نداشت.

اما از سال ۱۴۰۰ به بعد، رشد اجاره بها ناگهان به دو برابر تورم تاریخی در این بازار صعود کرد. در حال حاضر طبق آخرین آمار رسمی که مربوط به نبض اجاره بها در مرداد ۱۴۰۳ است، اجاره نامه‌ها در تهران با میانگین رشد ۴۵ درصدی اجاره بها، منعقد یا تمدید شدند. البته موارد متعددی وجود دارد که موجر برای تمدید اجاره‌نامه ۱۴۰۲، نرخ رشد ۳۰ تا ۳۵‌ درصدی اجاره بها را ملاک عمل قرار داده است. برخی هم نرخ دستوری ۲۵‌ درصد را اعمال کرده‌اند.

در جدول زیر، قیمت رهن و اجاره مسکن در مناطق مختلف تهران، قابل مشاهده است: 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره