نماد آخرین خبر

اتحادیه خشکبار: حال صنعت خشکبار ایران خوب نیست

منبع
ايسنا
بروزرسانی
 اتحادیه خشکبار: حال صنعت خشکبار ایران خوب نیست

ایسنا/ رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران ضمن انتقاد از وضعیت اختصاص ارز نیمایی به کالای وارداتی و حمایت از واردکنندگان از ارسال نامه سرگشاده این اتحادیه به رئیس جمهور خبر داد. 

متن نامه سرگشاده ارسال شده به رئیس جمهور به شرح زیر است:

جناب آقای رئیس جمهور،

در هر نقطه از دنیا که از نام ایران عزیز یاد می شود، در زمینه فرهنگ تاریخ کهن ایران و در وادی تجارت چند محصول شاخص از جمله پسته، زعفران، فرش و خرما خود نمائی می کند.

«حال صنعت خشکبار ایران خوب نیست» و بازارهای صادراتی و تولیدی کشور به سرعت رو به افول و نابودی است. در حالی که پیدا کردن و نگه داشتن یک خریدار خارجی چندین سال تلاش و چندین هزار دلار هزینه دارد، از دست دادن آن با یک بخشنامه غیر کارشناسی در یک روز اتفاق می‌افتد. صنعت خشکبار ما در سال‌های اخیر شاهد ورشکستگی بسیاری از واحدهای تولیدی صادراتی بوده که جلوگیری از آن هم خارج از توان صاحبان دردمند این صنایع و محتاج توجه جدی دولت مردان دل سوز است.

بر خلاف تمامی کشورهایی که در امر صادرات غیر نفتی رشد روز افزون داشته‌اند قوانین وضع شده در ایران به ضرر صادرات غیر نفتی و به کام واردکنندگان کالاهای غیر ضروری رقم خورده است.

بازارهای چندین ساله برخی از محصولات صادراتی از جمله فرش، خشکبار و گیاهان داروئی در اثر وضع قوانین خلق الساعه و غیر کارشناسی از دست رفته است و در صورت ادامه روند کنونی، هم چون زاینده رود و هامون و چیچست خواهد خشکید. شاهد این مدعی کاهش صادرات خشکبار به میزان ۴۰۰ درصد از حدود پنج میلیارد دلار به مبلغ یک میلیارد دلار بین سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۲ است و دردآورتر آن که نتیجه تبعی این ضایعه، بیکاری چندین صد هزار نفر از بهره برداران و فعالان مستقیم و غیر مستقیم حوزه کشاورزی بوده است. طرفه آن که تبعات سوء این نابسامانی بهره‌مندی اقتصادی تولیدکنندگان بیگانه و وارد کنندگان کاخ نشین است.

در کدام کشور دنیا سراغ دارید که دولت به تولید کننده و صادر کننده محصولات کشاورزی تکلیف کند که ارز حاصل از صادرات را به قیمت ۳۰ درصد کمتر از نرخ بازار در سامانه نیما واگذار که آن را به وارد کننده ساعت‌های لوکس یا قهوه، خودرو و موتورسیکلت و صدها کالای لوکس غیر ضروری تخصیص دهد. با کدام منطق و توجیهی چنین اتفاقاتی می‌افتد که بجز فساد و خروج سرمایه از کشور و ایجاد بیکاری دستاورد دیگری نداشته است.

ما امضا کنندگان ذیل که تولید کنندگان و صادرکنندگان خشکبار قدیمی و همچنین صادرکنندگان نمونه دوره‌های مختلف کشور هستیم و به نمایندگی از طرف بیش از سه میلیون خانوار کشاورز که به صورت مستقیم در امر تولید خشکبار در اقصی نقاط کشور فعالیت دارند، خدمت حضرتعالی که در مناظرات انتخاباتی تقویت صادرات غیر نفتی و ساماندهی رفع تعهدات ارزی را به جدیت مطرح فرمودید، اعلام می‌کنیم که صنعت چند صد ساله خشکبار کشور در اثر بی توجهی و وضع قوانین نادرست در حال نابودی است و برخلاف کشورهای موفق که به صادر کننده یارانه صادراتی پرداخت می‌شود، در کشور ما متاسفانه یارانه‌ها از کیسه نحیف کشاورزان به جیب فربه واردکنندگان محصولات غیر ضروری سرازیر می‌شود.

عدم رسیدگی سریع و کارشناسانه مناسب به این وضعیت در زمانی نه چندان دور موجبات بیکاری چند صد هزار نفر از کشاورزان و کارگران را رقم خواهد زد، به بیان ساده و روشن با احتساب همه اعضای خانوارها حدود ۱۲ میلیون نفر از صاحبان منزلت‌های کهن روستائی به صدقه بگیران سرافکنده شهری تبدیل خواهند شد.

جناب آقای رئیس جمهور،

جنابعالی دستور فرمائید درخواست‌های ما به شرح زیر مورد اقدام قرار گیرد:
۱- صادرکنندگان خشکبار به دلیل تحریم‌های بانکی وضع شده امکان انتقال ارز در شرایط دشوار کنونی را ندارند. اجازه واردات مواد غذائی و کشاورزی در مقابل صادرات انواع خشکبار و رفع تعهد ارزی که در زمانی کوتاه در دولت‌های قبلی سابقه‌ای موفق دارد به رفع مشکل کمکی جدی است.

۲- از تخصیص ارز نیمائی برای واردات محصولات غذایی و کشاورزی غیر ضروری خودداری و در صورت ضرورت واردات اینگونه محصولات فقط در قبال صادرات خشکبار مجاز شود.

۳- رفع تعهد ارزی سال‌های گذشته صادرکنندگانی که به دلایل مختلف از جمله تحریم انجام نشده است همانند تجربه دهه هفتاد به صورت ریالی تسویه شود تا آن‌ها نیز بتوانند به چرخه تولید کشور باز گردند.

۴- تثبیت قوانین تسهیل گر برای صادرات، حداقل برای دوره‌ای ۳ ساله بر ثبات موثر بازار تاثیری چشمگیر خواهد داشت.

۵- نوسانات ارزی، تغییرات مداوم مقررات و قوانین صادرات و واردات باعث اختلال در مدیریت کسب و کار و بنگاه‌های اقتصادی حوزه تولید و صادرات خشکبار شده و موجب ناکامی این کارآفرینان در بازپرداخت تسهیلات و رفع تعهدات مالی خود در قبال سیستم بانکی و عملا” باعث توقف فعالیت آنان شده، لذا دستور برقراری امکانات و تسهیلاتی جهت استمهال، تمدید و یا تقسیط بدهی های معوق نیز داروئی شفابخش است.

ما تعهد می‌کنیم که تا پایان دوره ۴ ساله اول ریاست جمهوری جنابعالی صادرات خشکبار ایران را حداقل به رقم ۵ میلیارد دلار سابق بازگردانیم.

در خاتمه از شما تقاضای عاجزانه داریم بر اساس نامه‌های ۴۷ و ۵۳ امیرالموءمنین (ع) و اینکه ۴۰ مرتبه ایشان در کتاب شریف نهج البلاغه سخن از حمایت مظلوم گفته‌اند. از کشاورزان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان مظلوم این بخش حمایت نمائید.

با احترام، ارادت و امید
رونوشت: – وزیر محترم صنعت و معدن و تجارت
– وزیر محترم امور اقتصادی و دارائی
– وزیر محترم جهاد کشاورزی
– رئیس محترم سازمان توسعه تجارت، وزارت صمت

نامه اتحادیه صادرکنندگان خشکبار به رئیس جمهور/ حال صنعت خشکبار ایران خوب نیست

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره