نماد آخرین خبر

تجلّی دیگری از معجزه دانش: سپاهان‌دانه، دانش‌بنیان شد

منبع
بازار
بروزرسانی
تجلّی دیگری از معجزه دانش: سپاهان‌دانه، دانش‌بنیان شد

بازار/  مجتمع تولیدی گروه دانش‌بنیان سپاهان‌دانه با دارا بودن خطوط تولید فناورانه، زنجیره انبارها و سردخانه مجهز، واحدهای کنترل کیفیت (QC) و تضمین کیفیت و تولید ۲۵۰ قلم محصول، برترین و مجهزترین مجتمع کارخانجات خوراک دام و طیور در ایران است.
شرکت سپاهان‌دانه که قطب تولید سبدی متنوع از افزودنی‌ها و مواد اولیه تولید خوراک دام و طیور به همراه انواع مکمل، کنسانتره و خوراک کامل در ایران به شمار می‌آید، موفق به دریافت مجوز شرکت دانش‌بنیان شد.
این مجوز که تجلی دیگری از تحقق شعار معجزه دانش است، نشان از تعهد گروه تولیدی دانش‌بنیان سپاهان‌دانه بر نوآوری نظام‌مند و طراحی زنجیره‌های ارزشمند در همه بخش‌ها دارد.
سپاهان‌‎دانه؛ استوار بر بنیان دانش
بر اساس مصوبه کارگروه دایمی شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مجوز دانش‌بنیان شرکت سپاهان‌دانه صادر و به این شرکت اعطاء شد.
این مجوز، پس از سلسله ارزیابی‌های متخصصان و کارشناسان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در حوزه فناوری زیستی و کشاورزی صادر شده است.
استقرار چارچوب هدفمند تحقیق‌و‌توسعه، ایجاد زیرساخت‌های پیشرفته و فناورانه از قبیل مجتمع تولیدی و آزمایشگاه‌های تخصصی و طراحی و تولید افزون بر۲۵۰ قلم محصول؛ از جمله ویژگی‌هایی است که در بررسی صلاحیت و اعطاء مجوز دانش‌بنیان به مجموعه سپاهان‌دانه، مورد رصد و ارزیابی قرار گرفته است.
این قبیل خصوصیات، همراه با پیاده‌سازی رویکرد کسب‌و‌کار دانش‌محور که منجر به ایجاد ارزش افزوده در عرصه اقتصاد ملی شده است؛ موجب گردیده تا گروه تولیدی دانش‌بنیان سپاهان‌دانه، به یکی از برترین و مجهزترین مجتمع‌های تولیدی و تحقیقاتی در زمینه تولید خوراک دام و طیور بدل شود و فصلی نوین و متفاوت را در این صنعت استراتژیک، متجلی سازد.
گروهی دانش‌بنیان با مزیت‌های منحصر به فرد
گروه تولیدی دانش‌بنیان سپاهان‌دانه، دارای مزیت‌های منحصربه‌فرد و ویژگی‌های متمایزکننده‌ای است. این روند، مؤید دانش جاری در این سازمان و حصول نتایج مربوط به توسعه علم و فناوری در سپاهان‌دانه است.
بر اساس این گزارش؛ سپاهان‌دانه، به عنوان اولین دارنده رتبه A و سپس اولین و تنها دارنده رتبه A+ در صنعت تولید خوراک دام و طیور کشور شناخته می‌شود. همچنین؛ این گروه تولیدی دانش‌بنیان، اولین و تنها دارنده جایزه ملی کیفیت در این صنعت می‌باشد.
در همین راستا؛ باید به "کد IR"، مجوز صادراتی از سازمان دامپزشکی اشاره کرد که بازهم سپاهان‌دانه، توانسته است تا به عنوان اولین برند ایرانی در صنعت تولید خوراک دام و طیور، موفق به دریافت این کد شود. 


از زیرساخت‌های استراتژیک تا پیاده‌سازی انواع استانداردها
مجتمع تولیدی گروه دانش‌بنیان سپاهان‌دانه با دارا بودن خطوط تولید مدرن، سردخانه مجهز جهت انبارش ویتامین‌ها و مواد معدنی، واحدهای کنترل کیفیت (QC) و تضمین کیفیت، برترین و مجهزترین مجتمع تولید خوراک دام و طیور در ایران محسوب می‌شود.
این مجتمع، از کارخانجات کنسانتره، پلت و مکمل تشکیل شده است که هریک از این کارخانه‌ها، دارای خطوط تولید مجزا و تمام اتوماتیک، منطبق بر تکنولوژی روز می‌باشند.
از سوی دیگر؛ زنجیره انبارهای تخصصی و سردخانه‌های مجهز از جمله زیرساخت‌های استراتژیک مجتمع تولیدی سپاهان‌دانه است.
در این میان؛ باید از اجرای نظام کیفیت جامع (TQM) در بخش‌های مواد اولیه، محصول و فرآیندها در مجتمع کارخانجات سپاهان‌دانه نیز یاد کرد.
همچنین پیاده‌سازی انواع استانداردهای ملی ایران برای تولید کنسانتره، مکمل و مواد معدنی و اخذ گواهینامه‌های جهانی چونHACCP وGMP همزمان با اخذ و اجرای ضوابط مندرج در ایزوهای مرتبط با حوزه فعالیت؛ در روند تولیدات این گروه دانش‌بنیان هویداست.
طراحی و اجرای چارچوب سیستماتیک تحقیق و توسعه
افزون بر جلب مشارکت پژوهشگران ممتاز و نخبه در گروه تولیدی دانش‌بنیان سپاهان‌دانه، امر تحقیق و توسعه از تحقیقات پایه و آکادمیک آغاز و پس از پژوهش‌های کاربردی، به مرحله توسعه می‌رسد که این گام، همانا تولید محصولات نوآورانه در صنعت خوراک دام و طیور است.
در این خصوص؛ باید به تأسیس گروه پژوهشی توسعه دانش تغذیه دام و طیور سپاهان، با مجوز "وزارت علوم، تحقیقات و فناوری" و اخذ گواهی توانمندی‌های فناورانه از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران اشاره کرد.
اما، جنبه ارزشمند و تجلی تمامی فعالیت‌های سپاهان‌دانه در امر تحقیق و توسعه، با ثبت ۱۰ اختراع ملی و بین‌المللی به راهبری دکتر حمیدرضا قلمکاری، بنیانگذار و مؤسس این گروه تولیدی دانش‌بنیان به منصه ظهور رسیده است که از جمله مهمترین آنان، باید از اختراعات ذیل یاد کرد:
بهینه‌سازی سیستم توزین اقلام میکرو در فرآیند تولید خوراک دام و طیور
ابداع انواع پیش‌مخلوط‌های غذایی گروه‌های مختلف دامی تا سنجه ۵۰ درصد و تولید صنعتی آن
اختراع مکمل ویژه ضد استرس ماکیان، در شرایط تنش گرمایی و کاهش اثرات مضر استرس حرارتی
ابداع و تولید کنسانتره سه‌مرحله‌ای ویژه مرغ گوشتی، مخصوص مراحل مختلف پرورش
اختراع پیش مخلوط، ویژه تولید خوراک طیور بر اساس تفکیک اسیدهای آمینه ضروری تا سنجه ۱۰ درصد، به همراه تولید انبوه آن
اختراع و تولید پیش‌مخلوط اکونومی کنسانتره دامی، تا سنجه ۱۵ درصد


تجهیز و راه‌اندازی مجموعه آزمایشگاه‌‌های تخصصی
آزمایشگاه‌های تخصصی-پژوهشی شرکت سپاهان‌دانه، از سایر زیر ساخت‌های منحصر به فرد و کارآمد این گروه است که دارای گواهینامه استاندارد ISO 17025 از مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران و عضو آزمایشگاه‌های آکرودیته می‌‌باشد.
این مجموعه، از ۳ آزمایشگاه شیمیایی، میکروبیولوژی و آنالیز دستگاهی تشکیل شده است.
ترویج دانش تخصصی، رسالتی ارزشمند در نقشه راه CSR
توسعه و ترویج دانش تخصصی و بهره‌مندی ذی‌نفعان صنعت از دانش جاری در سپاهان‌دانه، رسالتی است که در نقشه راه "مسئولیت‌های اجتماعی" این گروه تولیدی دانش‌بنیان مورد تأکید قرار گرفته است.
در همین خصوص؛ پرورش‌دهندگان دام و طیور در کانون توجه این برنامه قرار دارند که افزون بر تحقق هدف متعالی بسط و نشر دانش، به ارتقاء مهارت‌های علمی-کاربردی و نیز افزایش بهره‌وری مشتریان عزیز منجر خواهد شد.
شایان ذکر است؛ تعداد ۱۷ نفر از کارشناسان و متخصصین گروه تولیدی دانش‌بنیان سپاهان‌دانه، در حوزه ارایه خدمات پشتیبانی و مشاوره‌های فنی-مهندسی به دامپروران، مشغول به فعالیت هستند.
در ادامه، به منتخبی از اقدامات گروه تولیدی دانش‌بنیان سپاهان‌دانه در حوزه ترویج علوم تخصصی و به اشتراک‌گذاری دانش خویش با سایرین اشاره خواهیم کرد:
برگزاری ۱۸۳ عنوان سمینار آموزشی، کارگاه تخصصی و همایش در سراسر ایران، از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون
راه‌اندازی سامانه تلفنی ندای مشاور با شماره ۳۵۰۸۰ - ۰۳۱ و ارائه خدمات پشتیبانی و مشاوره فنیِ در لحظه، به پرورش دهندگان دام و طیور
انجام ۳۰۰۰ بازدید دوره‌ای رایگان از واحدهای پرورشی و نظارت دقیق بر برنامه‌های تغذیه‌ای، همزمان با ارائه انواع مشاوره‌های مدیریتی و راهکارهای پرورشی، از سال ۱۴۰۰ تاکنون
تولید بیش از ۴۰ عنوان کلیپ آموزشی، با موضوعات مدیریت پرورش، اصول ترویجی و بیماری‌ها و عارضه‌های رایج در دام و طیور، همراه با ارائه راهکار