عارف: آزادراه تهران – شمال را بعد از ۳۰ سال تکمیل میکنیم
ایسنا/معاون اول رئیسجمهور با بیان اینکه اتمام آزادراه تهران- شمال یکی از اولویتهای اصلی ماست، تصریح کرد: قصد داریم کاری که ۳۰ سال طول کشیده است را در این دولت تمام کنیم .
در این دیدار که با حضور دبیر هیئت دولت، وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، رئیس کل بانک مرکزی و «سرمایهگذاران و بهرهبرداران آزادراههای کشور» صورت گرفت، معاون اول رئیسجمهور بعد از شنیدن گزارشها و پیشنهادهای فعالان بخش آزادراهی کشور گفت: واقعیت این است که در سه دهه گذشته،کارهای بسیار ارزشمندی در بخش زیربنایی راهها صورت گرفته است که باعث شده وضعیت ما در این حوزه، نسبت به ۳۰ سال گذشته اصلا قابل مقایسه نباشد و آنچه که امروز داریم توان و ظرفیت کشور در حوزه طراحی و اجرای آزادراهها با مشارکت بخش خصوصی را نشان میدهد، آزادراه تهران– شمال، با تونلها و جادههایی که در آن ساخته شده، باعث غرور و افتخار است.
عارف افزود: تمامی دولتها در بخش راه، همیشه نقش حمایتی داشتهاند و شخصا به یاد ندارم که با مقامات کشورهای خارجی (مرتبط با این حوزه) دیداری داشته باشم اما بحثی از سد سازی، پلسازی و راهسازی نشده باشد.
اجرای کار را به بخش خصوصی واگذار کنید
معاون اول رئیس جمهور در ادامه این جلسه به ذکر خاطراتی از حضور در جمع فعالان ساخت و نگهداری آزادراهها پرداخت و با تشکر از وطن دوستی و فداکاری آنها با وجود مشکلات مالی گفت: در هنگام ساخت یکی از آزاد راههای اصلی کشور، در حالی که جاده زیرسازی شده اما هنوز آسفالت نشده بود برای بازدید به آنجا رفتیم، در حال بازدید بودیم که متوجه فردی شدیم که با پیکان نان تازه از قزوین برای کارگران آورده بود و مشغول توزیع آن بود، یکی از مسئولان وی را معرفی کرد و گفت که ایشان پیمانکاری هستند که مسئولیت ساخت این قطعه از آزادراه را برعهده دارند، برایم بسیار غرورآفرین بود که آقای پیمانکار با وجود آنکه بابت کاری که انجام داده بود از دولت، طلب داشت، اما کار را رها نکرده بود و با اشتیاق و علاقه کار را ادامه میداد.
عارف در ادامه به بیان خاطره دیگری پرداخت و گفت: در یکی از جادههای اصفهان، مشکلی پیش آمده بود و برای بازدید به آنجا رفته بودیم، مدیران دولتی به من گفتند که پیمانکار مبلغ زیادی از دولت طلب دارد و امکان دارد داد و بیداد کند، وقتی به آنجا رسیدیم شخص پیمانکار را دیدم و بعد از احوالپرسی به ایشان گفتم میدانم که شما مبلغ سنگینی طلب دارید، گفت نه طلبی ندارم، این وظیفهام است که با کیفیت خوب کار کنم، این هم نگاه غرورآفرین پیمانکار دیگری بود که به عشق ایران و وطنش کار میکرد.
معاون اول رئیسجمهور در ادامه گفت: ما وقتی این عشق و علاقه به ایران را در این بخش میبینیم، با تمام توان برای پیشرفتش تلاش خواهیم کرد و حتی وقتی بین بخش دولتی و بخش خصوصی رقابتی وجود داشته باشد، حتما طرف بخش خصوصی میایستیم.
وی ادامه داد: در مناقصه پروژه راهسازی در قرقیزستان، دو پیمانکار جمهوری اسلامی ایران که یکی مربوط به بخش خصوصی و دیگری مربوط به بخش دولتی بود به مرحله نهایی رسیده بودند، قرار بود به این کشور سفر کرده و با مقاماتش دیدار کنم، پیمانکار بخش دولتی هم با ما همسفر بود و در مسیر پرواز دائما درباره توانمندیهای این بخش در ساخت آزادراه توضیح میداد و هدفش این بود که با مقامات دولتی آن کشور، رایزنی صورت بگیرد تا کار را به پیمانکار دولتی بدهند اما وقتی با مقامات آن کشور صحبت کردیم گفتم که ما ترجیحمان آن است که از بین این دو شرکت، اجرای کار را به بخش خصوصی واگذار کنید و همینطور هم شد.
عارف افزود: کار شما اولویت ذاتی دولتهاست، به دلیل کاهش تلفات انسانی و کاستن از سوخت مصرفی و تاثیر آن در محیط زیست و همینطور صرفهجویی در وقت و هزینه شهروندان و دیگر مزایای آن، با هر شاخصی که در نظر گرفته شود، باز هم صرفه دولتها با ساخت آزادراه است اما به هر حال منابع دولت هم محدود است.
معاون اول رئیسجمهور در ادامه گفت: اتمام آزادراه تهران- شمال یکی از اولویتهای اصلی ماست، ما قصد داریم کاری که ۳۰ سال طول کشیده است را در این دولت تمام کنیم و به سرانجام برسانیم.
نقشی ماندگار بر نقشه ایران
وی در ادامه خطاب به حاضران در جلسه گفت: با وجود مضایق مالی و مشکلاتیکه وجود دارد اما شما به بزرگی کارتان و خدمتی که به وطن میکنید، فکر کنید، اینکه ۱۵ تا ۲۰ درصد در کاهش تلفات نقش دارید خدمتی است که با پول قابل ارزشگذاری نیست، شما صرفا کار اقتصادی نمیکنید بلکه به وطنتان خدمت میکنید.
معاون اول رئیسجمهور در ادامه افزود: ما در این حوزه نیاز به قانون جدیدی نداریم اما در هر موردی که نیاز به همکاری دولت باشد، پای کار هستیم و با تمام قدرت و توان، حمایت میکنیم و خواهیم دید که تا پایان دولت چهاردهم چند پروژه بزرگ آزادراهی را به نتیجه خواهیم رساند.
در این نشست، یک نفر از پیمانکاران و بهرهبرداران بزرگ آزادراهی کشور، با گلایه از اینکه در طی دههها، همیشه بیش از ۱۵ مشکل تکراری را بیان کرده و به نتیجه نرسیدهاند گفت: خوشبختانه در جلسهای که امروز با وزیر راه و شهرسازی داشتیم، شش مورد از مشکلات حل شد و امیدواریم که در این دولت برای سایر مشکلات نیز چارهاندیشی شود.