فاصله ۱۰ برابری قیمت محصولات کشاورزی از سفره تا مزرعه
جام جم/ محمدرضا طلایی، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی میگوید: «تا پایان دولت چهاردهم، ۳۰۰۰ فروشگاه عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در سراسر کشور راهاندازی میشود.»از سال ۱۳۴۲ تاکنون سازمان تعاون روستایی تنها ۷۰۰ فروشگاه عرضه مستقیم دارد، این در حالی است که طبق آمارها تفاوت قیمت از مزرعه تا سفره تا ۱۰ برابر هم میرسد.
طلایی گفته است که تا پایان ۲۲ بهمن ۸۱۰ فروشگاه جدید برای عرضه تخصصی محصولات کشاورزی دایر میشود. اتحادیههای کشاورزی بهویژه در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، از جمله آلمان، ایتالیا و فرانسه، در مواردی مانند تأمین مالی، بازاریابی محصولات و بهبود فناوریها به کشاورزان کمک و چالشهای صنعت کشاورزی را مدیریت میکنند.
علی رحیمی، کارشناس بازرگانی میگوید که از سال ۱۳۶۴ تاکنون ۱۸۷۳ شرکت تعاونی کشاورزی با یک میلیون و ۴۴ هزار عضو در زمینه توسعه کشاورزی شکل گرفته و ۵۵ اتحادیه تعاونی کشاورزی هم برای هماهنگی بین این شرکتها تاسیس شده است.
در مقابل، کارشناس کشاورزی ابراهیم مرادزاده میگوید که این شرکتها به رسالت خود بهخوبی عمل نکردهاند؛ اکثر این اتحادیهها به جای اینکه به کشاورزان کمک کنند در بخش بازرگانی و واردات محصولات مشغول هستند، بازاریابی و چانهزنی برای منافع کشاورزان کامل فراموش شده است.