ایران چگونه از حمل و نقل دنیا حذف شد؟
تجارت نیوز/ جغرافیای ایران به دلیل تحریمها تقریبا از حمل و نقل بینالمللی حذف شده است و هر کریدور جدیدی بدون دخالت ایران پی ریزی میشود.
مسعود دانشمند، فعال اقتصادی گفت: از قدیم الایام یک کریدوری بود به نام مسیر ابریشم. جاده ابریشم. آن جاده ابریشم از طرف پکن و شانگهای میآمد تا سمرقند و بخارا و میآمد تا هرات و از هرات میآمد تا جنوب خراسان ما. خراسان بزرگ را نگاه کنید نه خراسان الان. تا جنوب خراسان میآمد. از جنوب خراسان میآمد تا حوالی اصفهان و میآمد به ری، از ری میرفت به طرف کرمانشاه و میرفت طرف عراق و میرفت مدیترانه، از آنجا با کشتی به ایتالیا میرفتند. این مسیر ابریشم بود.
چینیها چرا آمدند سرمایهگذاری کردند که به قول خودشان نیوسیلک رُد یا جاده ابریشم جدید را مطرح کردند؟ چین یک چیزی را میداند و آن این است که با این جمعیتی که دارد بازار مصرف برای تولیداتش میخواهد و مسیری میخواهد که مواد اولیه را به تولیدات خودش برساند.
اگر چین بازار برای تولیدات خود نداشته باشد، تولیدات او متوقف شود، موج بیکاری چین بسیار بسیار سنگین است. پس بنابراین اگر چین آمده در یک جاده ابریشم جدید سرمایهگذاری کرده است، برای این است که بتواند به سرعت تولیدات خود را به بازارهای هدف برساند، مواد اولیه را به کارخانجات خود برساند. این نیاز چین است.
برای این مساله آمد از چین یک دانه کریدور تعریف کرد که آمد در شمال دریای خزر و از آنجا به اروپا برود. این شد نیوسیلکرُدی که آنها گفتند یک جاده یک کمربند، یک دنیا، یک فلان. از این حرفهایی که زدند. همین اتفاق افتاد. از این طرف، اتحادیه اروپا آمد یک کریدور میانه تعریف کرد. آمد گفت که این پنج کشور به تعبیر من ستانیها یعنی قزاقستان و قرقیزستان و ازبکستان و تاجیکستان و ترکمنستان. این 5 تا را آورد که کالاهای خود را بردارید بیاورید به بندر ترکمنباشی یا بندر اُکتائو. از ترکمنباشی با کشتی به باکو بیاییم یعنی عرض خزر را طی کنید، از باکو با کامیون و قطار برویم به بندر باتومی. که باتومی هم در گرجستان لب دریای سیاه است، از دریای سیاه به اروپا برویم. یک بودجه این کریدور را هم تأمین کردهاند به آن میگویند کریدور میانی یا کریدور اتحادیه اروپا.