وعده خانم وزیر برای پروژه ۲۰ ساله

ایسنا/ پروژه راهآهن رشت - آستارا به عنوان یکی از حیاتیترین پروژههای ترانزیتی کشور در دهههای اخیر که دارای اهمیت اقتصادی، ژئوپلیتیکی و استراتژیک بسیاری است، حالا یک قدم به پایان خود نزدیک شده و آن طور که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده، سوت قطار آن به زودی شنیده خواهد شد.
به گزارش ایسنا، پروژه احداث راهآهن رشت - آستارا که از ۲۰ سال پیش کلید خورده، ۱۶۲.۵ کیلومتر در دو قطعه طراحی شده و شامل ۹ ایستگاه صومعهسرا، ماسال، رضوانشهر، پرهسر، اسالم، لیسار، حویق، لوندویل و آستارا میشود.
اهمیت پروژه رشت - آستارا از این جهت است که به عنوان حلقه اتصال بخش شمالی کریدور شمال - جنوب بوده و تکمیلکننده زنجیره راهآهنهای شمال کشور است.کریدور شمال - جنوب نیز یکی از مهمترین راههای ترانزیتی بینالمللی است که ارتباط بین کشورهای حوزه خلیج فارس، ایران، دریای خزر، قفقاز، روسیه و اروپا را برقرار کرده و با کاهش قابلتوجه زمان و هزینه انتقال کالا، به افزایش رقابتپذیری حملونقل ایران در سطح جهانی کمک میکند.
آن طور که گفته میشود، تکمیل راهآهن رشت - آستارا به تکمیل کریدور بینالمللی ریلی (NOSTRAC) میانجامد و راهآهن ایران را به راهآهن کشورهای قفقاز، روسیه، اسکاندیناوی و شمال اروپا متصل میکند. از سوی دیگر تکمیل این مسیر ریلی، مزایایی از جمله تسهیل در مبادلات بازرگانی از مبادی و مقاصد بندر هلسینکی فنلاند، هامبورگ آلمان، باتومی گرجستان با بنادر جنوبی ایران، دهلی هند، کراچی پاکستان و بانکوک تایلند را به دنبال دارد.
با بهرهبرداری از این مسیر ریلی، ظرفیت جابهجایی بار سالانه تا ۱۵ میلیون تن افزایش خواهد یافت که این امر نه تنها فشار حملونقل جادهای را کاهش میدهد بلکه باعث کاهش آلایندههای زیستمحیطی نیز میشود. افزایش حجم بار ترانزیتی همچنین به توسعه زیرساختهای لجستیکی و اقتصادی منطقه گیلان و بهطور کل کشور کمک شایانی خواهد کرد.
این خط ریلی با سرعت طرح ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای باری طراحی شده است. مسیر دارای حداکثر شیب طولی ۹.۳ در هزار و حداقل شعاع قوس افقی ۱۲۰۰ متر است و عرض نهایی زیرسازی آن به ۷.۶ متر میرسد. در این مسیر، یک تونل به طول ۱۹۶۰ متر احداث خواهد شد و ۶۳ پل بزرگ به طول مجموع ۴۱ کیلومتر طراحی شده که بیانگر پیچیدگی فنی و اهمیت عبور از موانع طبیعی متعدد در مسیر است. همچنین هشت ایستگاه در این پروژه پیشبینی شده که شامل سه ایستگاه مسافری درجه دو و پنج ایستگاه مسافری درجه سه میشود.
این پروژه نه تنها مسیر ریلی ایران را به خطوط راهآهن جمهوری آذربایجان متصل میکند، بلکه فرصتهایی برای تسهیل ترانزیت کالا، توسعه اقتصادی و همکاریهای منطقهای نیز فراهم میآورد.
از طرفی مسیر ریلی رشت - آستارا میتواند مدت حمل بار را از مبدا و مقصد فنلاند به مبدا یا مقصد ایران به صورت ترکیبی دریایی - ریلی به ۱۲ روز کاهش دهد، در حالی که حمل دریایی بار در این مسیر ۳۳ روز زمان نیاز دارد. همچنین مسیر فنلاند به پاکستان را به ۱۸ روز و مسیر فنلاند به هند را به ۲۰ روز کاهش خواهد داد.
پیشتر وزیر راه وشهرسازی خبر داده بود که تکمیل این پروژه در دستور کار دولت چهاردهم است و تملک اراضی این راه آهن با برنامهای که با روسیه داریم حداکثر ظرف مدت یک سال انجام خواهد شد. در کنار آن با طرف روس به این تفاهم رسیدیم که در مدتی که این تملک را انجام میدهیم، بررسی های فنی از طرف روس انجام شود تا با کمک شرکت ساخت، بلافاصله بعد از تملک ریل گذاری انجام شود.
هفته گذشته اما تفاهمنامه تحویل زمینهای تملک شده به شرکت روسی به طول ۱۴.۲ کیلومتر امضا و مطالعات زمینشناسی این پروژه نیز آغاز شد و وزیر راه و شهرسازی نیز اعلام کرد که به زودی صدای سوت این قطار شنیده میشود و شخص رئیسجمهور به صورت مداوم و مکرر پیگیر اجرای پروژه ریلی رشت - آستارا است.
صادق همچنین خواستار حضور پررنگتر کشور جمهوری آذربایجان در تکمیل این کریدور شد و اعلام کرد که کریدور شمال به جنوب توسط وزرای حمل و نقل سه کشور ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان پیگیری میشود تا در مسیر عملیاتی قرار گیرد.
استاندار گیلان همچنین اعلام کرده است که سال گذشته ۲۰ کیلومتر از پروژه ۱۶۲ کیلومتری راه آهن رشت - آستارا به شرکت پیمانکاری روسیه تحویل شده است. ۱۵ کیلومتر دیگر از پروژه را تحویل دادیم که تحقق ۲۰ درصد کل مسیر را بهدنبال دارد. تا دو ماه آینده نیز پس از تملک، ۱۰ درصد دیگر از مسیر را تحویل می دهیم.