اختصاص سهمیه ارز به تمامی زنجیره خودرو تا آبانماه

ایرنا/معاون صنایع ماشینآلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ۲۹ مجموعه در صنعت خودرو دخالت دارند.
سید حامد عاملی عصر روز شنبه در همایش بینالمللی صنعت خودرو و قطعهسازی ایران (IIAC) با محوریت «چالشها و فرصتها» اظهار داشت: کشورهای دیگر اگر در صنعت خودرو به جایی رسیدهاند به خاطر ریل گذاری پنج تا ۲۰ ساله بوده، درحالیکه اولین مسئله ما در صنعت خودرو تدوین برنامه ۵ ساله است که باید این برنامه را تنظیم کنیم.
وی تاکید کرد: در همین راستا جمعی از صاحب نظران و فعالان حوزه صنعت خودرو را جمع کرده و برنامه پنج ساله صنعت خودرو را تبیین کردیم که ابزارهای آن نیز مشخص شده است.
معاون صنایع ماشینآلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت، نظام تعرفه گذاری و کیفیت را از مهمترین ابزارهای صنعت خودرو عنوان کرد و گفت: باید نظام تعرفه گذاری را پنج ساله تنظیم و مشخص کنیم و از این مسیر عمر ساخت داخل را افزایش داده تا خودروسازانی، بالای ۵۰ درصد ساخت داخل داشته باشیم.
وی اضافه کرد: اگر به دنبال کیفیت و رضایت مردم هستیم، باید بر روی آن برنامه ریزی کنیم؛ همه مجموعه دولت، مجلس و سران قوا دست به دست هم بدهیم و برنامه پنج ساله را اجرا کنیم تا تمامی مشکلات قیمت گذاری، ساخت داخل و توسعه قطعه سازان به صورت تخصصی و منطقی حل شود.
عاملی به موضوع واگذاریها در صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: ما در وزارت صمت به واگذاریها به بخش خصوص اعتقاد داریم، بخشی از کار انجام شده و بخش دیگر نیز فراخوان صورت گرفته و در حال انجام است، امیدواریم هستیم این موضوع نیز به سرانجام برسد.
وی با اشاره به مشکلات ارزی گفت: جلساتی با قطعه سازان و خودروسازان داشتهایم، برای تمامی زنجیره خودرو سهمیه ارزی تا هشت ماه سامانه باز شده است، مشکلات سیستمی و اختلال در سامانه داریم که به جد پیگیر هستیم.
معاون صنایع ماشینآلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: سامانه برای سهمیه ارزی تا پایان آبان ماه باز شده است؛ زیر پنج میلیون دلار ثبت سفارش قطعه سازان به استانها واگذار شده و نیاز به طی مسیر در گذشته نیست در خصوص دستگاهها برای قطعه سازی بالای پنج میلیون دلار با نظر دفتر تخصصی وزارت صمت در استانها پیگیری میشود.
وی با تاکید بر اینکه بحث قیمت گذاری دستوری باید برداشته شود گفت: وزارت صمت صد در صد به این موضوع اعتقاد دارد که پیگیر این موضوع هستیم تا همه با هم بتوانیم همگرایی و همفکری با مجموعههای مرتبط در حذف قیمت گذاری دستوری ایفا کنیم.
وی گفت: باید با تایید مجموعههای مربوطه قیمتها اصلاح شود، ضمن اینکه وزیر صمت تاکید کردند در روزهای آینده و در همین خردادماه این مساله حل شود.
عاملی با بیان اینکه صنعت خودرو ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی را شامل میشود، گفت: هنوز ما صنعت خودرو را به عنوان صنعت اول در کشور به رسمیت نشناختهایم، اگر مسائل صنعت خودرو را اولویت قرار دهیم، باید همه چیز از جمله تسهیلات، مالیات و ارز را باید با تولید هماهنگ کنیم نه اینکه صنعت خودش را با این فرایندها تطبیق دهد.
وی ادامه داد: همه ما با هم برای پیشرفت این مملکت باید تلاش کنیم تا صنعت خودرو اولویت مهمی در دولت و مجلس شود.
در ادامه این همایش، عادل پیرمحمدی مدیرعامل ایرانخودرو با بیان اینکه در ۲۱ اردیبهشت نامهای به وزارت صنعت، معدن در خصوص قیمت گذاری محصولات ارسال کردیم گفت: ۲۰ روز از این نامه میگذرد و هنوز تصمیمی گرفته نشده است.
وی ادامه داد: بابت تخصیص ارز خیلی پیگیری کردیم، بعد از ۲ ماه تازه سامانه جامع تجارت باز شده، ضمن اینکه درخصوص ناترازی انرژی نیز با کسری روبهرو هستیم و هنوز این مساله حل نشده است.
وی با اشاره به نامگذاری سال با عنوان «سرمایه گذاری برای تولید» گفت: در صنعتی که ضرر میدهد چه کسی حاضر به سرمایه گذاری در تولید است؟ این در حالیست که در همه جای دنیا مسیر توسعه صنعتی از خودرو میگذرد و چیزی غیر از این نیست.
مدیرعامل ایران خودرو اضافه کرد: برای اینکه به فناوریهای جدید در خودروهای روز دست پیدا کنیم تا رضایت مردم بدست آوریم، باید در صنعت خودرو سرمایه گذاری کرد.
وی بیان داشت: تکنولوژیها مربوط به ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته است پس ما نیاز به قطعات و دستگاههای جدید داریم.
پیرمحمدی با اشاره به قیمت گذاری در خودروها گفت: از آذر ۱۴۰۳ تاکنون با افزایش ۶۴ درصدی نرخ ارز روبهرو بودیم و قیمت نهادههای تولید افزایش یافته با این حال چگونه میتوان قیمت خودرو را ثابت نگه داشت، به نظر میرسد باید سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کنندگان قیمتها را به روز کند.
وی ادامه داد: این معطلیها منجر به ۱۵۰ همت زیان انباشته و بدهکاری به قطعه سازان و بانکها شده است، به همین دلیل به جایی رسیدهایم که بیشتر از این نمیتوانیم، ادامه دهیم، در عین حال باید گوش به حرف تولیدکننده داد.