نماد آخرین خبر

رئیس سازمان هواپیمایی خبر داد: کمپانی‌های سازنده هواپیما به دنبال تعامل جدی با ایران

منبع
فارس
بروزرسانی
رئیس سازمان هواپیمایی خبر داد: کمپانی‌های سازنده هواپیما به دنبال تعامل جدی با ایران
فارس/ معاون وزير راه با بيان اينکه شرکت‌هاي سازنده هواپيما در يک سال گذشته به ايران آمدند و مذاکراتي در حوزه ارزيابي بازار حمل و نقل ايران داشته‌اند، گفت: کمپاني‌هاي سازنده هواپيما با جديت به دنبال اين هستند که اگر شرايط تغيير کرد با ايران تعامل کنند و از رقابت عقب نمانند. ‌به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، علي‌رضا جهانگيريان‌ درباره وضعيت ناوگان حمل و نقل هوايي کشور بيان کرد: قطعا ناوگان حمل و نقل هوايي نيازمند تعداد بيشتري هواپيما نسبت به وضع موجود است، شاخص‌هاي بين المللي که بر حسب جمعيت و مساحت کشور است نشان مي‌دهد تعداد هواپيماهاي کشور از نُرم متوسط بين‌المللي بسيار کمتر است و حتما نياز به هواپيماهاي بيشتري داريم. معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: ‌‌به دليل کمبود قطعه و هم به دليل غيراقتصادي بودن و عدم ارائه خدمات بين‌المللي، تعدادي از هواپيماهاي ايران زمين‌گير شد اما با اقدامات صورت گرفته اين تعداد هواپيما با ورود تعداد جديد هواپيما جبران شد. جهانگيريان افزود: در حال حاضر حدود 140 فروند هواپيما در داخل کشور فعال است که بر اساس مطالعات انجام شده، تا افق 1404 بين 400 تا 500 فروند هواپيما مورد نياز است. وي ‌گفت: بسياري از شرکت‌هاي توليد کننده هواپيما در ‌‌يک سال گذشته و قبل از صدور بيانيه سوييس با هدف ارزيابي وارد مذاکره با ايران شدند اما هدف آنها فعلا ارزيابي صنعت است. رئيس سازمان هواپيمايي کشوري ادامه داد: شرکت‌هاي توليد کننده هواپيما با جديت به دنبال اين هستند که اگر شرايط تغيير کرد با ايران تعامل کنند و از رقابت عقب نمانند؛ شرکت‌هاي سازنده هواپيما در يک سال گذشته مکرر به ايران آمدند و مذاکراتي با ايرلاين‌ها و سازمان در حوزه ارزيابي بازار حمل و نقل ايران داشتند. افزايش 60 درصدي در آمد سازمان هواپيمايي در سال گذشته جهانگيريان به وضعيت درآمد و هزينه‌هاي سازمان هواپيمايي کشوري به عنوان دستگاه حاکميتي در صنعت حمل و نقل هوايي اشاره کرد و ‌‌گفت: وضع درآمد و بودجه‌اي دولت خيلي خوب نيست و مشکلاتي از اين بابت وجود دارد اما‌ با وجود همه اين مشکلات مالي، وعده‌اي که از بابت افزايش درآمد سازمان هواپيمايي در اوايل مسئوليت خود در سازمان دادم، محقق شد؛ ما در سال 92 حدود 5 ميليارد تومان درآمد داشتيم که اين ميزان تا يازده ماهه سال گذشته به 7.5 ميليارد تومان رسيد. وي افزود: با وجود اينکه عمده درآمد ما در سال 92 از محل فلاي‌چک بود و ميزان تعرفه‌ها در سال 93 افزايش پيدا نکرد اما منابع درآمدي اين سازمان 60 درصد افزايش يافته که انتظار داريم در سال آينده درآمد سازمان هواپيمايي به 8 تا 8.5 ميليارد تومان برسد. مکاتبه براي اختصاص بخشي از درآمد پروازهاي عبوري به سازمان هواپيمايي وي ‌به پروازهاي عبوري از آسمان ايران اشاره کرد و گفت: ميانگين پروازهاي عبوري از آسمان ايران در شبانه روز به طور ميانگين بيش از 900 پرواز عبوري است. وي ادامه داد: با وجود اينکه بخشي از اقدامات و فعاليت‌هايي که منجر به درآمد پروازهاي عبوري از آسمان ايران مي‌شود توسط سازمان هواپيمايي کشوري انجام مي شود اما‌ سهمي از درآمدهاي حاصل از پروازهاي عبوري نصيب سازمان نمي‌شود‌ البته اقدامات و مکاتباتي در اين زمينه انجام شده و به دنبال يک راهکار قانوني براي اختصاص بخشي از درآمدهاي پروازهاي عبوري به سازمان هستيم. رئيس سازمان هواپيمايي کشوري به راه‌اندازي مسيرهاي جديد بين المللي اشاره کرد و گفت: در سال 93 برخي مسيرهاي جديدي که در گذشته برقرار بود اما بنا به دلايلي لغو شده بود راه‌اندازي شد‌ ضمن اينکه موافقت‌نامه هايي با کشور پرتغال امضا کرديم که مسير پرتغال به زودي راه اندازي مي‌شود که از قبل از انقلاب تا کنون سابقه پرواز مستقيم بين دو کشور نبوده است؛ در منطقه آسيا نيز چند مسير توسط شرکت‌هاي هواپيمايي از نوروز در مسير کلمبو سريلانکا و کشور برونئي راه اندازي شد. نمي‌توان سوانح هوايي را به صفر رساند رئيس سازمان هواپيمايي کشوري با بيان اينکه موضوع سقوط هواپيما در پيشرفته ترين کشورها هم با در نظر گرفتن همه ملاحظات رخ مي دهد گفت: فرانسه توليد کننده اصلي هواپيماي ايرباس است و در حالي که يک هواپيماي پهن پيکر اين شرکت دو سال پيش از آمريکاي جنوبي به سمت فرانسه پرواز مي‌کرد سقوط کرد‌ بنابراين سقوط در اين کشورها هم رخ مي‌هد بنابراين نمي‌توان تعداد سوانح هوايي را به صفر رساند،‌ بخشي از اين حساسيت مردم به هواپيما طبيعي است که بايد يک احساس امنيت در بين مردم از جانب مسئولان داده شود. معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه ملاک و معيار ما در سازمان هواپيمايي کشور اين است که بر اساس استانداردهاي بين المللي حداقل سطح قابل قبول ايمني را رعايت مي کنيم، گفت: به هيچ وجه اجازه پرواز قبل از اطمينان از سلامت هواپيما را نمي دهيم؛ سازمان بين المللي هوانوردي (ايکائو) هر چهار سال يک بار از سازمان هواپيمايي کشورهاي مختلف و نحوه نظارت آن‌ها بازديد مي‌کند، در آخرين بازرسي بازرسان اين سازمان از حمل ونقل هوايي ايران که در سال 1389 انجام شد ايران در بين 10 کشور دنيا از نظر استاندارد، ايمني، قوانين، مقررات داخلي، صدور گواهينامه ها، تعمير و نگهداري سيستم ها قرار گرفت.