خبرگزاري دانشجو/ مديرعامل شرکت بهينهسازي مصرف سوخت با تاکيد بر اينکه قانون هدفمندي يارانهها به درستي اجرا نشده است، گفت: پايلوت شيوه جديد اجراي قانون هدفمندي با تکنيک جديد کارت انرژي در جزيره قشم اجرا ميشود.
مديرعامل شرکت بهينهسازي مصرف سوخت در نشست خبري در وزارت نفت گفت: در سياستهاي ابلاغي مقام معظم رهبري درباره اصلاح الگوي مصرف در سال 89 قرار شد شدت مصرف انرژي تا سال 1400 نصف شود؛ اگر مصرف بيرويه انرژي با همين روند ادامه داشته باشد ما تا سال 1401 يا 1403 به جاي صادر کننده، وارد کننده انرژي خواهيم شد.
نصرتالله سيفي با اشاره به نمونههاي جهاني در اين رابطه گفت: در انگلستان در سال 2005 مصرف نفت بر توليد پيشيگرفت و انگلستان وارد کننده نفت شد؛ در مورد گاز هم انگلستان در سال 2005 مزيت توليدي خود را از دست داد و وارد کننده شد و اين اتفاق در مورد مکزيک هم در سال 1995 اتفاق افتاد.
*مصرف داخلي انرژي نسبت به صادرات ارزش افزودهاي نداشته است
مديرعامل شرکت بهينهسازي مصرف سوخت با بيان اينکه در سال 89 يک بشکه نفت خام در ايران 100 هزار تومان GDP توليد کرده است، گفت: اگر قيمت نفت را در آن زمان 100 دلار و قيمت دلار را نيز 1000 تومان فرض کنيم اين اعداد نشان ميدهد مصرف هر بشکه معادل نفت خام در ايران هيچ ارزش افزودهاي در اقتصاد ملي ايجاد نکرده است.
وي تصريح کرد: بازدهي يک دلار سرمايهگذاري در کارايي مصرف انرژي برابر با 3 دلار سرمايهگذاري در بخش توليد انرژي است.
سيفي با بيان اينکه تا سال 1400 به حدود 192 ميليارد دلار سرمايهگذاري در بهينهسازي مصرف انرژي نياز داريم، گفت: با اين کار شدن مصرف انرژي نصف ميشود، 770 ميليارد دلار از محل انرژي صرفهجويي شده به کشور باز ميگردد، 3 ميليون فرصت شغلي ايجاد ميشود و 1800 ميليون تن از انتشار کربن کارسته ميشود.
وي با تاکيد بر اينکه از سال 2020 براي انتشار کربن اضافه جريمه خواهيم شد، اضافه کرد: ما براي شروع تنها به 60 ميليارد دلار نياز داريم و بقيه منابع مورد نياز از محل بازگشت سرمايهگذاري انجام شده تامين ميشود.
مديرعامل شرکت بهينهسازي مصرف سوخت تاکيد کرد: جريمه صنايعي که بيش از اندازه انرژي مصرف ميکنند در قانون اصلاح الگوي مصرف به شماره 1770 ديده شده است.
وي در ادامه گفت: براساس بند «ق» تبصره 2 قانون بودجه 93، حدود 20 ميليارد دلار طرح تصويب کرديم که 12 ميليارد دلار آن از شوراي اقتصاد مجوز گرفت؛ براساس اين بند همچنين 42 ميليارد دلار سرمايه گذاري در بالادست نفت و گاز در پاس جنوبي و غرب کارون تصويب شده است.
*اجراي آزمايشي شيوه جديد هدفمندي يارانهها در جزيره قشم
سيفي با تاکيد بر اينکه قانون هدفمندي يارانهها به درستي اجرا نشده است، گفت: پايلوت شيوه جديد اجراي قانون هدفمندي با تکنيک جديد کارت انرژي در جزيره قشم اجرا ميشود.
وي افزود: براساس مطالعاتي که اتاق بازرگاني انجام داده است و با کمک سازمان مناطق ويژه اقتصادي براي جلوگيري از صدمات ناشي از قاچاق و بهبود و ارتقاي مصرف انرژي اين طرح طراحي شده است که بايد در هيئت دولت هم تصويب شود تا به مرحله اجرا برسد و براساس آن قيمت حاملهاي انرژي واقعي شده و کارت انرژي جايگزين يارانه نقدي خواهد شد.
*توليد خودرو در داخل از نظر مصرف انرژي به صرفه نيست
مديرعامل شرکت بهينهسازي مصرف سوخت در ادامه با بيان اينکه استاندارد مصرف بنزين براي خودروهاي کلاس C حدود 8 ليتر در 100 کيلومتر است، گفت: ميانگين ترکيبي مصرف سوخت بنزين در خودروهاي وارداتي حدود 8 ليتر در هر 100 کيلومتر و خودروهاي توليد داخل 11 ليتر در 100 کيلومتر است.
وي تصريح کرد: با اين وضعيت شايد از نظر مصرف انرژي صرف نکند که در داخل خودرو توليد کنيم چرا که مصرف سوخت خودروهاي داخل بسيار بالا است و هزينه انرژي زيادي به کشور تحميل ميکند.
وي در ادامه تاکيد کرد: با وزارت راه و شهرداريها درباره اجراي قانون مبحث 19 مشکل جدي داريم چرا که اين قانون سال 75 ابلاغ شده اما اجرا نميشود.
سيفي برنامههاي امسال شرکت بهينهسازي مصرف سوخت را اجراي پروژههاي بند «ق» تبصره 2، اجراي حداکثري قانون 1770 و اجراي صحيح قانون هدفمندي اعلام کرد و گفت: سال گذشته دولت تصويب کرد 300 ميليارد تومان از محل يارانهها به وزارت نفت و 200 ميليارد تومان به وزارت نيرو براي بهينهسازي صرف انرژي پرداخت شود که هيچ رقمي پرداخت نشد اما نفس تصويب چنين مادهاي بسيار مثبت است.
*رتبه هشتم انتشار کربن دنيا براي ايران
وي ادامه داد: امسال فرض کرديم 250 ميليون بشکه معادل نفت خام در مصرف انرژي صرفهجويي انجام شود اما اگر دستگاهها کمک کنند به ميزان بيشتري صرفه جويي قابل تحقق خواهد بود.
وي افزود: سال گذشته فقط با تغيير سوخت از مايع به از نزديک 1.2 ميليارد دلار با فرض نفت 50 دلاري به کشور سود رسيده است و ما فرض را بر اين گذاشتيم که از 50 درصد شدت مصرف انرژي در افق چشمانداز، امسال 7 درصد را عملياتي کنيم.
مديرعامل شرکت بهينهسازي مصرف سوخت اظهارداشت: امسال بايد سناريوهاي کاهش انتشار کربن را به سازمان ملل ارائه دهيم؛ در اجلاس کپنهاگ همه کشورها تعهد دادند سناريوهاي کاهش توليد کربن را ارائه دهند و از سال 2020 چريمه خواهند شد.
وي اضافه کرد: ما در سال 750 ميليون تن معادل کربن توليد ميکنيم و رتبه ما در اين شاخص 5 يا 6 سال پيش 14 بود که الان به 8 رسيدهايم.
*آمار متنتقض از تعداد خودرو در کشور
وي در ادامه با تاکيد بر اينکه يکي از مشکلات بزرگ ما در کشور نداشتن آمار است، گفت: ما درباره تعداد خودرو 3 آمار مختلف با فاصله زياد داريم چنانکه پليس راهور ، وزارت صنعت و سامانه کارت سوخت 3 رقم مختلف با فاصله 20 درصدي درباره تعداد خودروهاي کشور ارائه ميدهند.
سيفي با بيان اينکه خودروسازان نقشه راه کاهش مصرف سوخت خودروها را طراحي کردهاند اما اين نقشه راضي کننده نيست، گفت: در پروژههاي مربوط به بند «ق» برنامه خودروهاي هيبريدي را داشتيم اما چون تکنولوژي لازم را به ما نميدادند و خودمان هم اين تکنولوژي را نداشتيم، برنامه حذف شد