نماد آخرین خبر

رکود تورمی دامن بازار خودروهای دست دوم را گرفت

منبع
بروزرسانی
رکود تورمی دامن بازار خودروهای دست دوم را گرفت
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، واسطه‌هاي خريد و فروش مي‌گويند که در حال حاضر خريد و فروش چنداني در بازار خودروهاي دست دوم صورت نگرفته و خريداران و فروشندگان در انتظار تثبيت قيمت‌ها هستند. يکي از فعالان در بازار خودروهاي دست دوم در منطقه عبدل‌آباد مي‌گويد: دو سه ماهه اخير به دليل رشد بيش از حد قيمت‌ها و نوسانات نرخ ارز، بازار خريد و فروش خودروهاي دست دوم از رونق افتاده و مخصوصا در دو هفته اخير رکود بازار تشديد شده است. در چنين شرايطي فروشندگان مي‌ترسند که در صورت فروش ضرر کنند و خريداران نيز با اين تصور که ممکن است قيمت‌ها کاهش يابد از خريد خودرو خودداري مي‌کنند. به گفته يکي ديگر از فعالان بازار، قيمت خودروي دست دوم متناسب با قيمت خودروهاي صفر کيلومتر تعيين مي‌شود به‌گونه‌اي که در حال حاضر با افزايش قيمت خودروهاي نو، قيمت دست دوم‌ها نيز افزايش يافته است به‌گونه‌اي که خودروهاي دست دوم پرتيراژ داخلي رشد قيمت به‌طور ميانگين دو تا سه ميليون توماني را نسبت به ماه‌هاي گذشته تجربه کرده‌اند. به عنوان مثال قيمت پرايد مدل 83 که تا چند ماه پيش به‌طور ميانگين سه تا سه و نيم ميليون تومان بود، در حال حاضر به 5.5 تا شش ميليون تومان رسيده است. همچنين خودروي 206 تيپ 2 مدل 86 که سال گذشته 9 ميليون تومان فروخته مي‌شد نيز در حال حاضر به قيمت حدود 11 ميليون تومان عرضه مي‌شود. البته اين قيمت‌ها در بازار خودروهاي دست دوم نسبي بوده و بسته به شرايط ظاهري و فني خودرو تا حدود زيادي متفاوت است. در چنين بازاري، دلالان به دليل افزايش قيمت‌ها و فروشندگان نيز به دليل احتمال رشد بيشتر قيمت‌ها تنها به سوال و جواب قيمتي بسنده کرده و به ندرت وارد معامله مي‌شوند. يکي از دلالان فعال در منطقه عبدل‌آباد مي‌گويد: تا چند ماه پيش در جمعه‌بازار خودروهاي دست دوم، حداقل دو تا سه خودرو را خريداري و مقداري گران‌تر مي‌فروختم اما در يک ماه اخير به دليل بالا بودن پيشنهادهاي فروش از سوي فروشندگان حتي نتوانسته‌ام يک خودرو خريداري کنم. اين واسطه‌هاي خريد و فروش در بازار خودروهاي دست دوم معتقدند تا زمانيکه قيمت‌ها در بازار خودروهاي صفر کيلومتر تثبيت نشود رکود خريد و فروش در اين بازار ادامه خواهد داشت البته به جز معدود فروشندگاني که اصطلاحا "پول‌لازم" بوده و حاضر مي‌شوند با تخفيف خودروي خود را به فروش برسانند. اما يک کارشناس صنعت خودرو وضعيت فعلي بازار خودروهاي دست دوم را تابعي از نوسان و التهاب قيمت‌ها در بازار خودروهاي صفر کيلومتر دانسته و مي‌گويد: در شرايطي که قيمت خودرو به طور رسمي افزايش مي‌يابد اما در عين حال عرضه‌اي صورت نمي‌گيرد، بازار با تلاطم‌هاي قيمتي بيشتري نيز مواجه خواهد شد، تلاطمي که بازار خودروهاي دست دوم را نيز تحت تاثير قرار مي‌دهد. مصطفي ممقاني معتقد است که اگر خودروسازان به هر دليلي عرضه محصولات پر تيراژ را در حجم بالا آغاز نکنند اميدي به تثبيت قيمت خودروها چه نو و چه دست دوم نخواهد بود. در اين شرايط رکود بازار همچنان ادامه خواهد يافت زيرا نه فروشنده و نه خريدار اطميناني به انجام معامله در شرايط نوسان قيمت‌ها ندارند. علي خاکساري - کارشناس صنعت خودرو - هم خواستار الزام خودروسازان به آغاز و افزايش عرضه شده و معتقد است در صورتيکه خودروسازان عرضه محصولات را همزمان با اخذ مجوز افزايش قيمت‌ها به صورت گسترده آغاز نکنند همچنان شاهد افزايش مجدد نرخ خودرو در بازار آزاد خواهيم بود. عضو هيات‌ علمي دانشگاه علامه طباطبايي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا تاکيد کرد: اميدواريم در کنار رشد قيمت، خودروسازان ملزم به افزايش عرضه براي تنظيم و کاهش قيمت‌هاي بازار شوند در غير اين صورت رشد بيشتر قيمت‌هاي بازار را شاهد خواهيم بود. او اظهار کرد: ‌در حال حاضر خوشبينانه‌ترين سناريوي قابل تصور آن است که خودروسازان با دريافت مجوز افزايش قيمت، چند روزي عرضه را افزايش داده و خودروهاي انبار شده را وارد بازار مي‌کنند تا مقداري قيمت‌ها تثبيت شود. وي ادامه داد: در اين شرايط اگر سازمان‌هاي ذيربط به شدت بر عملکرد خودروسازان در اين حوزه نظارت نکنند، ممکن است شاهد قطع دوباره عرضه از سوي خودروسازان براي دامن زدن به رشد قيمت‌هاي بازار باشيم. اين عضو هيات‌ علمي دانشگاه افزود:‌ در شرايطي که انحصار بازار در دست خودروسازان باشد مي‌توان پيش‌بيني کرد که ترفندهاي قديمي و تکراري براي دامن زدن دوباره به التهاب قيمت خودرو از سوي دلالان و رابطان آن‌ها آغاز شود.