عضو اتاق بازرگانی تهران: در آینده امکان افزایش قیمت خودرو وجود دارد
ايسنا
بروزرسانی
ايسنا/ رييس کميسيون تسهيل کسب و کار اتاق بازرگاني تهران ضمن انتقاد از کمپيني که براي نخريدن خودروهاي داخلي راه افتاده است، پيشبيني کرد که قيمت خودرو در آينده به هيچ عنوان کاهش نمييابد و امکان افزايش قيمت هم وجود دارد.
محمدرضا نجفيمنش گفت: کمپينها زماني ميتوانند مفيد باشند که به نفع منافع ملي کار کنند اما اگر برضد منافع ملي حرکت کنند مطمئنا فايدهاي نخواهند داشت.
عضو هيات مديره انجمن قطعه سازان افزود: مثلا اگر کمپيني براي کاهش با آلوگي هوا ايجاد شود اتفاق مثبتي است و مطمئنا همه از چنين اقدامي استقبال ميکنند اما اگر کمپيني به ضرر اقتصاد داخلي باشد مسلما قابل دفاع نيست.
وي ادامه داد: کمپيني که در مورد خودروي داخلي راه افتاده است دنبال اين است که خودروي داخلي خريده نشود. بايد ديد اگر خودرو داخلي نخريم چه اتفاقي مي افتد؟ شرکتهاي خودرو سازي و خط توليد داخل تعطيل ميشوند. آن زمان است که بايد خودروي مورد نيازمان را وارد کنيم. آيا چنين اتفاقي به نفع اقتصاد ملي و اشتغال خواهد بود؟
نجفي منش با انتقاد از کمپيني که براي نخريدن خودرو داخلي راه افتاده است، تصريح کرد: اگر انتقاد از خودروسازان نباشد پيشرفتي نخواهيم داشت چون انتقاد سازنده است اما تخريب نميتواند سازنده باشد. البته اين اتفاق تازهاي نيست؛ پيش از اين در مورد بنزين چنين اتفاقي افتاده بود. زماني که بنزين گران شد عدهاي ميگفتند نبايد بنزين بخريم اما بعد از مدت کوتاهي همه چيز به حالت عادي بازگشت. در حال حاضر هم در مورد خودرو، نه به دليل راهاندازي کمپين بلکه به دليل افزايش توليدي که در داخل وجود داشته است، مکانيزمهايي که بازار را تحريک کند و تقاضا را افزايش دهد، دچار مشکل شده است.
وي يادآورشد: در سال 1390 يک ميليون و 650 هزار خودرو در داخل توليد شد اما آن زمان هم مشکل تقاضا وجود داشت، مسئله اي که باعث شد توليد خودرو در سال 1391 به 990 هزار دستگاه برسد.
رييس کميسيون تسهيل کسب و کار اتاق بازرگاني تهران با بيان اينکه بايد از توليد داخل حمايت شود، ادامه داد: اکنون فرض کنيم گندم يا جو را از خارج وارد کنيم، قيمت گندم و جو براي مصرف کننده ما نصف محصول داخل خواهد بود اما آيا بايد توليد داخل و کشاورزيمان را تعطيل کنيم و با نصف قيمت، گندم وارد کنيم؟
وي همچنين با پيشبيني از قيمت خودرو در آينده گفت: به هيچ عنوان قيمت خودرو کاهش نخواهد داشت، حتي افزايش قيمت در بازار خودرو پيشبيني ميشود. هيچ کالايي ارزان نشده است که خودرو ارزان شود.
نجفي منش اظهار کرد: خودروسازان داخلي درسال 1391 و 1392 بيش از 6000 ميليارد تومان زيان دادند و هنوز هم يکي از خودروهاي خودروسازي با زيان، خودروهاي خود را مي فروشند، پس اصلا محلي براي کاهش قيمت خودرو وجود ندارد.