نماد آخرین خبر

درس های ایده پردازی دو جوان ایرانی از دل "شکاف بازار"

منبع
خراسان
بروزرسانی
درس های ایده پردازی دو جوان ایرانی از دل "شکاف بازار"
خراسان/ در مورد مهارت ايده پردازي تاکنون با تکنيک ثبت دلخوري ها و موضوع ايده پردازي شغلي آشنا شديم. ايده مي تواند از دل تقاضا و نياز پاسخ داده نشده بازار بيرون آيد يا اينکه براي يک ايده جديد تقاضا ايجاد شود. طبيعتا راه اول آسانتر و بهتر است اما در دنياي پرهياهو و پيش رونده امروز و به مدد تبليغات گسترده، روش دوم هم بي کاربرد نمانده است. به گونه اي که اگر بستني طلايي هم توليد شود به آساني در بين اقشار پردرآمد ايجاد تقاضا مي کند. ايده پردازي هايي که در مورد صحت اخلاقي آن بايد بيشتر انديشيد. در نقطه مقابل ايده پردازي از دل نيازها و به اصطلاح اهل تجارت شکاف بازار و به نيت رفع مسائل و مشکلات مردم، علاوه بر درآمد پولي، حسن اخلاقي هم دارد. شکاف هاي بازار به هيچ وجه کم نيستند. تجربه سعيد و حميد محمدي، دو جوان ايده پرداز ايراني، درس هاي ارزنده اي درباره ايده پردازي از شکاف بازار دارد. از لنز خراب دوربين تا پنجره هاي يک شرکت بزرگ سعيد و حميد بعد از دريافت مدرک فوق ليسانس ام بي اي خود به دنبال استخدام و شغل ثابت نرفتند. تا سال 84 هر دو عکاسي ديجيتال را پيگيري مي کردند. آنها در مصاحبه اي توضيح مي دهند که بعد از جستجوهاي فراوان، صرف وقت زياد و خريد يک دوربين ديجيتال، متوجه شدند لنز آن دست دوم است و به خوبي کار نمي کند. اين اتفاق ناخوشايند از تجربه خريد به شکل سنتي، که خيلي قابل اعتماد هم نبود، جرقه اوليه تاسيس شرکت ديجي کالا بود. آنها مي گويند ايده ما اين بود که شرايطي ايجاد کنيم که افراد در هنگام خريد بتوانند اطلاعات دقيق در مورد کالا را يک جا کسب کرده و خريدي مطمئن و بدون اتلاف وقت داشته باشند. آنها مي گويند: "مي‌خواستيم همزمان هم به بالا رفتن سطح اطلاعات مخاطب‌مان کمک کنيم تا بتوانند مانند يک متخصص کالاها را بررسي کنند و هم به شيوه درست، اصولي و امروزي خريد کنند". حالا آنها صاحب يک شرکت بزرگ با بيش از 500 نفر کارمند و ارزش 150 ميليون دلار با ساختماني شيک با پنجره هاي بزرگ هستند. هفته آينده ضمن جمع بندي مهارت هاي پيش گفته ايده پردازي( يافتن مسئله) و خلاقيت( يافتن راه حل)، در مورد ريسک پذيري صحبت خواهيم کرد.