مهر/ بيش از ۳.۲ ميليارد ليتر بنزين به ارزش حدود يک ميليارد دلار در سال ۹۴ وارد کشور شد تا با گذشت يک دهه از آغاز سهميه بندي بنزين، رکورد جديدي براي واردات اين فرآورده نفتي به ثبت برسد.
سال گذشته با وجود افزايش قيمت بنزين به ليتري ۱۰۰۰ تومان اما گران شدن بهاي اين فرآورده استراتژيک نفتي نه تنها منجر به کاهش مصرف نشد که واردات بنزين ايران را با يک جهش جديد همراه کرد.
براساس آمارهاي رسمي سال گذشته متوسط مصرف روزانه بنزين ايران با ثبت رشدي حدود دو درصدي به ۷۱ ميليون ليتر در روز رسيد اما با وجود افزايش دو درصدي مصرف، حجم واردات اين محصول پرطرفدار نفتي حدود دو برابر افزايش يافت.
سال گذشته به طور متوسط روزانه ۹ ميليون ليتر و در مجموع بالغ بر سه ميليارد و ۲۸۵ ميليون ليتر بنزين وارد کشور شد، اين در حالي است که در سال ۱۳۹۳ حجم واردات بنزين ايران حدود يک ميليارد و ۶۵۰ ميليون ليتر بوده است.
از سوي ديگر با احتساب هزينه ۳۰ سنتي واردات هر ليتر بنزين با اکتان بالا در مجموع سال گذشته حدود يک ميليارد ليتر بنزين وارد ايران شده که در طول سه ماه پاياني سال گذشته بخشي از بنزين وارداتي با صادرات نفت خام ايران تهاتر شده است.
سيدناصر سجادي مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران در گفتگو با مهر درباره دلايل افزايش دو برابري واردات بنزين ايران در سال گذشته، گفت: رشد مصرف بنزين سال گذشته خيلي بالا نبوده و يکي از دلايل افزايش واردات، بالا بردن ظرفيت ذخيره سازي اين فرآورده نفتي بوده است.
اين مقام مسئول با تاکيد بر اينکه با افزايش واردات بنزين در سال گذشته حجم ذخاير استراتژيک اين فرآورده نفتي هم افزايش يافته است، تاکيد کرد: علاوه بر اين، بخشي از واردات بنزين به منظور تامين سوخت نوروزي بوده است.
از سوي ديگر برخي از مسئولان شرکت ملي پالايش و پخش نفتي هم اعتقاد دارند يکي از مهمترين دلايل واردات بنزين ايران در سال ۹۴ طولاني شدن دوره تعميرات اساسي و دورهاي برخي از پالايشگاههاي نفت به ويژه پالايشگاه نفت شازند اراک بوده است.
در اين بين در حالي رکورد واردات بنزين ايران در سال گذشته شکسته شد که هم اکنون تکميل و بهرهبرداري از فاز اول پالايشگاه ميعانات گازي ستاريه خليج فارس مهمترين برنامه وزارت نفت براي توقف واردات بنزين در سال جديد به شمار ميرود.
بيژن زنگنه وزير نفت در روزهاي پاياني اسفند ماه سال گذشته و در حاشيه مراسم روشن شدن مشعل پالايشگاه ستاره خليج فارس، تاکيد کرد: در سال ۹۵ بهرهبرداري از فاز اول اين پالايشگاه ميعانات گازي مهمترين برنامه اولويت دار وزارت نفت به شمار ميرود.
با بهرهبرداري از فاز اول پالايشگاه ستاره خليج فارس حدود ۱۲ ميليون ليتر به ظرفيت توليد بنزين با استاندارد يورو چهار کشور افزوده ميشود و عملا واردات اين فرآورده استراتژيک نفتي متوقف خواهد شد.
در شرايط فعلي يکي از مهمترين چالشهاي پيش روي بهره برداري از فاز اول پالايشگاه ستاره خليج فارس تامين منابع مالي بوده و مطابق با آمارهاي ارائه شده از سوي شرکت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي، تکميل و بهرهبرداري از فاز اول اين طرح پالايشگاهي با هدف توليد روزانه ۱۲ ميليون ليتر بنزين به حدود ۸۰۰ ميليون دلار تخصيص منابع مالي نياز دارد.
در حالي واردات بنزين ايران در سال ۹۴ به نوعي با ثبت يک رکورد جديد افسار پاره کرده که با تخصيص يک ميليارد دلار هزينه واردات بنزين سال گذشته امکان تکميل و بهرهبرداري از فاز اول پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج فارس و توقف واردات بنزين وجود داشت.
با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد