هاشم يکهزارع در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار کرد: سال 1379 با انتصاب اينجانب به عنوان مديرعامل پارس خودرو استراتژي توليد خودروهاي لوکس در اين شرکت باز تعريف شد.
وي با بيان اينکه پارس خودرو در آن زمان خودروي رنو 5 را به تعداد محدودي توليد کرده و توليد پاترول نيز به دليل مسائل زيست محيطي با مشکلاتي همراه بود، خاطرنشان کرد: اين در حالي بود که پيش از پيروزي انقلاب خودروهاي لوکسي چون آريا، شاهين و بيوک در پارس خودرو توليد ميشد بنابراين با توجه به اين پيشينه استراتژي جديدي مبني بر توليد خودروهاي لوکس در اين شرکت تدوين شد.
مديرعامل اسبق پارس خودرو ادامه داد: با تدوين اين استراتژي مذاکراتي با شرکت نيسان براي توليد خودروي ماکسيما که در آن زمان با نام Sephiro (سفيرو) در ژاپن توليد ميشد صورت گرفت بهگونهاي که پس از مذاکرات طولاني مقرر شد تمام قطعات اين خودرو با قيمتي در حد 1000 دلار بيشتر از قيمت زانتيا که در آن زمان در سايپا توليد ميشد، در اختيار پارس خودرو قرار گيرد.
يکهزارع افزود: همزمان با توليد ماکسيما در آمريکا خط توليد اين خودرو در دو نوع دندهاي و اتوماتيک در پارس خودرو راهاندازي شد البته پيشبيني اوليه آن بود که 50 درصد توليد دندهاي و 50 درصد اتومات باشد اما با توجه به رويکرد خريداران، 80 درصد توليد به ماکسيماي اتومات اختصاص يافت.
وي با بيان اينکه برخلاف آنچه که گفته شده حتي يک دستگاه ماکسيما نيز به صورت CBU وارد نشده و اين خودرو از ابتدا در ايران توليد شد، خاطرنشان کرد: اولين مشتري ماکسيما نيز مرحوم دکتر عظيمي، اقتصاددان معروف ايراني بود.
مديرعامل اسبق پارس خودرو ادامه داد: نکته قابل توجه در توليد ماکسيما اين بود که از زمان انعقاد قرارداد توليد ماکسيما در اسفند 79 تا آغاز توليد آن در اسفند 80 تنها يک سال طول کشيد در حاليکه به طور معمول اين روند دو ساله طي ميشد.
وي افزود: ماکسيما آن زمان تنها خودروي لوکس توليد داخل محسوب ميشد البته هنوز هم به جز بدنه خودرو که مربوط به يک دهه پيش است، از نظر مشخصات فني اولين و از نظر ايمني نيز يکي از ايمنترين خودروهاي توليد داخل محسوب ميشود.
يکهزارع با بيان اينکه قرارداد پارس خودرو و نيسان در زمينه توليد محصولات نيسان در ايران انحصاري بوده و هيچ شرکت ديگري حق توليد اين خودروها در ايران را نداشته و ندارد، تصريح کرد: در حال حاضر نيز دليل توقف توليد اين خودرو نه پايان قرارداد و برخي تحريمهاي خارجي بلکه رويکرد خودروسازان بزرگ در برابر توليد خودروهايي با عمر يک دهه است.
وي ادامه داد: در حال حاضر با توجه به آنکه حدود 10 سال از عمر توليد ماکسيما قديمي ميگذرد به دليل کاهش تيراژ توليد اين خودرو در جهان تامين قطعات آن براي شرکت مادر (نيسان) صرفه اقتصادي ندارد. به همين دليل نيسان اعلام کرده که امکان ادامه تامين قطعات ماکسيماي قديمي وجود نداشته و به اين دليل توليد آن در پارس خودرو متوقف شد.
مديرعامل اسبق پارس خودرو افزود: در حال حاضر مدل جديد ماکسيما همچنان در ژاپن و آمريکا توليد ميشود بنابراين مناسب بود که مسئولان پارس خودرو در سالهاي گذشته در زمينه توليد مدلهاي جديد اين خودرو با شرکت نيسان وارد مذاکره ميشدند تا از توقف توليد يک خودروي با کيفيت داخلي جوگيري ميشد. با اين حال براي مسوولان پارس خودرو در زمينه توليد خودروهاي بهتر آرزوي موفقيت ميکنيم.
يکهزارع تصريح کرد: طبق قرارداد شرکت نيسان موظف است که از زمان توقف خط توليد ماکسيما در ايران تا 10 سال آينده قطعات يدکي اين خودرو را تامين کند بنابراين خريداران نبايد نگراني از بابت اين موضوع داشته باشند.