خودروي پرايد در کشور ما براي هر کسي شناخته شدهاست. تقريبا هيچ کس در ايران وجود ندارد که حداقل يکبار سوار پرايد نشده باشد. بگذريم از اينکه اين خودروي سبکوزن و ارزان قيمت( در مقابل ديگر خودروهاي بازار) جزو پرفروشترين و پرتيراژترين خودروي توليد داخل کشور است.
در اين گزارش ما کاري با اين نداريم که آيا قيمت پرايد عادلانهاست يا خير؟ اصلا به اين موضوع هم نميپردازيم که پرايد خودروي بيکيفيت و ناامن است و اکنون تنها در ايران است که اينقدر متقاضي خريد دارد.
به گزارش اقتصاد ايران آنلاين در اين گزارش ما به اين موضوع ميپردازيم که پرايد، اين خودروي مورد علاقه شرکت سايپا از کجا آمد و چگونه از بازار کشور سر در آورد.
بسياري اصلونصب اين خودرو را به شرکت کياي کره جنوبي نسبت ميدهند و اين خودرو را از طراحيها و ساخت اين شرکت ميدانند. اين اما تنها گوشهاي اندک از تاريخچه پرايد است. زيرا اين خودرو آنچنان ريشهاي در آسيا ندارد بلکه يکراست از قاره آمريکا به آسيا پا گذاشتهاست. البته طراحي اين خودرو به دست آسياييها انجام گرفت اما براي اولين بار در يک شرکت آمريکايي توليد و در همان آمريکا هم مورد استفاده قرار گرفت.
جالب است بدانيد که سفارشدهند و سازنده اين خودرو شرکت آمريکايي فورد بود که اکنون همگي ساختههاي اين شرکت را جزو باکيفيتترين خودروهاي دنيا ميدانند. نکته ديگري که دانستن آن خالي از لطف نيست اين است که خودرو پرايد که فورد آنرا فستيوا ناميده بود در ابتدا در ناو و ناوچههاي نظامي آمريکا مورد استفاده قرار ميگرفت. آمريکاييها نياز داشتند که در ناوهاي پهناور خود وسيلهاي نقليه داشته باشند که هم سبک باشد و هم سوخت اندکي استفاده کند. همچنين اين خودرو بايد توانايي سرعتگيري سريع را ميداشت. البته نه سرعتي که نتوان ديگر آنرا کنترل کرد! براي همين خودرويي ساخته شد که در ابتدا فستيوا و بعد پرايد نام گرفت.
اين خودرو که توسط مزداي کره جنوبي طراحي شده بود از سال ۱۹۸۶ تا ۲۰۰۲ توسط شرکت فورد توليد شد و در کشورهايي نظير آمريکا، ژاپن و استراليا فروخته شد. البته خودرويي که به اسم فستيوا از سال ۲۰۰۰ به بعد توليد شد با طرح ابتدايي و اصلي اين خودرو تفاوت داشت و ديگر از حالت خودروي ناوچههاي جنگي خارج شده بود.
گفتنياست فورد فستيوا در ابتدا به صورت هاچبک طراحي شده بود و پس از چندي که از روي ناوهاي جنگي به خيابانهاي شهري منتقل شد براي آن صندوقي طراحي کردند و فورد فستيوا تبديل به خودرويي شهري شد.
جالب است که فورد فستيوا در آمريکا هم خودروي قشر کمدرآمد بود اما کيفيتي داشت که متقاضيان آن سالها را راضي ميکرد.
پس از گذشت چندي اما فورد امتياز اين خودروي سبک و جمعوجور خود را به کيا موتورز کياي جنوبي فروخت. اين تصميم در پي عادي شدن روابط کره و آمريکا گرفته شد و همين موضوع زنجيرهاي پيوند آمريکا و کرهجنوبي را محکمتر کرد.
کيا هم اسم اين خودرو را پرايد گذاشت و در حجمي انبوه دست به توليد آن زد. اين خودرو در کشورهاي آسيايي به سرعت مشتري پيدا کرد. کيا هم اما به توليد طولاني مدت اين خودرو روي نياورد بلکه با تقويت کردن و توسعه دادن طرح اين خودرو مدلهاي جديدتري از آن ساخت که هم از زيبايي بالاتري برخوردار بودند و هم ايرادات پرايد سابق در آن حذف شده بود.
اين در حالياست که شرکت سايپا طرح اوليه اين خودرو که شباهتي عجيب به فستيوا دارد و تغييري هم در آن اعمال نشده است را همچنان در تيراژي بالا توليد ميکند. آن هم در حالي که پرايدي که ما اکنون در کشور ميشناسيم دقيقا کپي برابر اصلياست که شرکت فورد براي ناوهاي آمريکايي ساخته بود.
نکته اينجاست که سازندگان اصلي اين خودرو اکنون از خير توليد آن گذشتهاند و تمرکز خود را بر روي طراحي و ساخت خودروهايي گذاشتهاند که از کيفيت و زيبايي بسيار بيشتري برخوردار است. در کشور ما اما پرايد همچنان با طرح و ساختاري توليد ميشود که در سال ۱۹۸۲ در آمريکا توليد ميشده است. همين موضوع نشان ميدهد که پرتيراژترين خودروي کشور تا چه ميزان ميتواند از تاريخ و تکنولوژي به دور باشد/قانون.