ايسنا/ در حاليکه چندي پيش مديرعامل شرکتهاي ساخت و توسعه زيربناهاي حملونقل کشور اعلام کرد ((ذوبآهن تاکنون به ما ريل تحويل نداده است؛ منتظر نخواهيم ماند)) اين شرکت از عدم اطلاع مسئولان وزارت راه از تحويل ريل توليدي ذوبآهن به راهآهن انتقاد کرد.
مديرعامل شرکتهاي ساخت و توسعه زيربناهاي حملونقل کشور 25 تيرماه امسال با بيان اينکه بين شرکت راهآهن و شرکت ذوبآهن اصفهان قرارداد ساخت ريل وجود دارد؛ اعلام کرد که تاکنون ريلي براي اجرا در کشور تحويل آن وزارتخانه نشده است.
خيرالله خادمي افزود: هر مقدار و با هر حجمي که شرکت ذوبآهن اصفهان ريل بسازد در پروژههاي داخلي استفاده ميشود، اما نميتوان پروژههاي عمراني ريلي کشور را که در اولويت ساخت هستند به خاطر ساخته شدن ريل داخلي متوقف نگه داشت.
اما روابط عمومي شرکت ذوب آهن اصفهان به نقل از معاون بازاريابي و فروش اين شرکت در واکنش به اين ادعا، گفت: نخستين محموله ريل در خرداد ماه سال جاري تحويل راهآهن شد و اخبار مربوطه در رسانهها و جرايد کشور منتشر شد. محموله دوم نيز در حال توليد است که به محض اعلام آمادگي حمل توسط راهآهن، تحويل آنها خواهد شد.
احسان دشتيانه تاکيد کرد: به نظر ميرسد آقاي خادمي اطلاعات موثق و دقيقي در خصوص اين موضوع دريافت نکرده و اين اظهار نظر جاي تعجب دارد.
وي با بيان اينکه خط توليد ريل ملي در آبان سال 95 با حضور معاون اول رييس جمهور با قابليت توليد انواع ريل هاي مورد نياز راه آهن و مترو از جمله U33، UIC54 و UIC60 افتتاح شد و نخستين قرارداد فروش ريل بين ذوب آهن اصفهان و شرکت راه آهن براي 40000 تن ريل U33 منعقد شد، افزود: نخستين محموله ريل در خردادماه جاري با حضور مديرعامل ذوب آهن و مديرکل راه آهن استان اصفهان تحويل راه آهن شد.
معاون بازاريابي و فروش ذوب آهن اصفهان افزود: شرکت زير ساخت و ساير خريداران ريل از شرکت هاي خارجي به دليل مشخص بودن سفارش ملزم به پرداخت پيش پرداخت و تأمين ضمانت هاي لازم در خصوص پرداخت ارزي هستند و در خصوص خريد داخلي نيز همين مراحل وجود دارد، در حاليکه شرکت زير ساخت در سال گذشته درخواست خريد ريل از ذوب آهن به صورت اعتباري و انجام تأمين مالي از طرف ذوب آهن را مطرح کرد و عليرغم شرايط يک طرفه درخواست مذکور، ذوب آهن به اين شرکت قيمت و شرايط فروش را اعلام کرد و از سال گذشته تاکنون منتظر دريافت پاسخ شرکت زير ساخت هستيم.
وي ادامه داد: رويکرد شرکت زير ساخت در حالي است که مجموع ريل واراداتي به کشور در سال هاي 95 و 96 و همزمان با بهره برداري از خط توليد ريل ملي در حدود 350 هزار تن بوده و با واردات ريل در هفت سال ما قبل آن برابري ميکند و طبق اطلاعات موجود انبارهاي شرکت راه آهن و حتي گمرکات کشور مملو از ريل هاي وارداتي طي دو سال گذشته است که اين موضوع با اعلام معطل بودن پروژه ها براي تأمين ريل در تناقض است.
دشتيانه با بيان اينکه در خصوص کيفيت ريل هاي وارداتي مباحث زيادي مطرح است، گفت: ورود سازمان هاي مسئول و مقايسه شرايط کيفي ريل هاي توليد ذوب آهن اصفهان با ريل هاي وارداتي مي تواند اين موضوع را روشن کند.
وي تاکيد کرد: شرکت ذوب آهن اصفهان در راستاي عمل به وظيفه ملي در جهت تحقق اقتصاد مقاومتي و جلوگيري از خروج ميلياردها دلار ارز از کشور در شرايط سخت تحريم نسبت به خريد، نصب و راه اندازي يکي از پيشرفته ترين خطوط توليد ريل اقدام کرده و موفق به توليد ريل مطابق با استانداردهاي روز دنيا شده است.
همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد:
آخرين خبر در سروش
http://sapp.ir/akharinkhabar
آخرين خبر در ايتا
https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5
آخرين خبر در بله
https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT
آخرين خبر در گپ
https://gap.im/akharinkhabar
بازار