ايسنا/ موافقت شوراي اقتصاد در سال ۱۳۹۷مبني بر سرمايه گذاري از محل منابع داخلي هما براي خريد ۲۰ فروند هواپيماي اي تي آر، سه فروند ايرباس جديد و پنج فروند هواپيماي ايرباس دست دوم به منظور خريد هواپيماهاي جديد نيست و در جهت تکميل فرآيند خريد هواپيماهايي است که پيش از اين خريداري شده است.
در آخرين جلسه شوراي اقتصاد در سال ۱۳۹۷ که روز گذشته برگزار شد، با درخواست وزارت راه و شهرسازي مبني بر سرمايه گذاري از محل منابع داخلي شرکت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران (هما) براي خريد ۲۸ فروند هواپيما موافقت شد، مسألهاي که به اشتباه تصوري را پيش آورد که اين موافقت جهت خريد هواپيماهاي جديد است، در حالي که موافقت اين شورا در ارتباط با خريد هواپيماهاي قديمي خريداري شده بود.
قرارداد هواپيماهاي مذکور در مجموع شامل ۲۸ فروند هواپيما ميشد که ۲۰ فروند آن هواپيماهاي ATR بودند که از اين تعداد ۱۳ مورد آن خريداري شد. علاوه بر اين دو فروند هواپيماي نو ايرباس ۳۳۰، يک فروند هواپيماي نو ايرباس ۳۲۱ توسط ايران اير خريداري شد و از پنج فروند ايرباس دست دوم نيز سه فروند هواپيماي دسته دوم توسط ايران اير و دو فروند نيز توسط هواپيمايي معراج خريداري خريداري شد.
به دليل جلوگيري از مشکلاتي که احتمال داشت طولاني شدن مراحل اداري پيش آورد، در آن زمان از منابع مالي در نظر گرفته شده، هواپيماهاي مربوطه خريداري شد، چرا که اگر فرصت از دست ميرفت اين احتمال قوت ميگرفت که نتوان هواپيماهاي مورد نظر را خريداري کرد.
بنابراين اعتبارات لازم فراهم و تعدادي از هواپيماهاي مذکور بر اساس قراردادهاي منعقد شده به کشور وارد شد و در ارتباط با موافقت اخير شوراي اقتصاد مبني بر سرمايهگذاري از محل منابع داخلي شرکت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران نيز بايد خاطر نشان کرد که اين موافقت در راستاي تکميل فرآيندهاي اداري مربوطه در دستور کار قرار گرفت و موافقتي با خريد هواپيماهاي جديد صورت نگرفته است.
به گزارش ايسنا، پس از امضاي برجام اداره خزانهداري آمريکا سه مجوز اوفک را براي سه کارخانه سازنده هواپيما صادر کرد و قرار بر اين شد تا ايرباس ۱۰۰ فروند هواپيما، ATR ۴۰ فروند هواپيما که ۲۰ فروند آن آپشنال بود و بوئينگ ۸۰ فروند هواپيما را به ما تحويل دهد و قراردادهاي ايرباس و بوئينگ ۱۰ ساله بود.
در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ ميلادي سه فروند هواپيماي ATR تحويل داده شد و تا پايان سال ۲۰۱۷، هشت فروند هواپيماي ATR تحويل گرفتيم و قرار بود در مورد هواپيمايي بوئينگ در سال ۲۰۱۹ نيز تعداد مورد نظر ساخته و تحويل داده شود.
هشتم مه ۲۰۱۸ اتفاقي رخ داد که منجر به خروج يکطرفه آمريکاييها از برجام شد و اداره خزانهداري آمريکا به اين سه کارخانه اعلام کرد که مجوزهاي اوفک باطل است و تنها ميتوانند در راستاي خدمات پس از فروش اقدام کنند.
خوشبختانه هيچ پيش پرداختي در مورد هواپيماهاي مربوطه پرداخت نشد و هر پرداختي که در دستور کار قرار گرفت به ازاي آن هواپيما وارد شد. قرار بر اين بود که تا سال ۲۰۱۸، ۱۲ فروند هواپيماي ATR به ما تحويل داده شود. علاوه بر اين مجوز خاصي براي ATR صادر کردند و پنج فروند هواپيماي ATR تحويل داده شد و قرار براين بود که سه فروند هواپيماي ديگر نيز تحويل داده شود، اما به دليل مسائل فني و بالا بودن ريسک اين موضوع مورد قبول قرار نگرفت و در نهايت پنج فروند هواپيما به صورت مستقيم از تولز با خلبانهاي ايراني به اروميه وارد شد و پنج فروند هواپيماي ديگر به ناوگان هما اضافه شد.
اخيراً سه فروند هواپيماي ايرباس A۳۱۹ باريک پيکر نيز با ظرفيت تقريبي مجموع ٣٨٠ صندلي به ناوگان هواپيمايي هما اضافه شد و فعاليتهاي قراردادي اين هواپيما انجام شده است و اين هواپيماها نو نيستند.
بازار