خبرآنلاين/ دبير انجمن خودروسازان گفت: بر اساس اطلاعات بنده قيمت تمام شده پرايد ۳۷ميليون تومان است
به گزارش خبرآنلاين در حالي خودروسازان از زيان هاي هنگفت خود در سال گذشته سخن ميگويند که عدم تحويل به موقع خودروها از يک سو و افزايش شديد قيمت ها که نتيجه عدم تحويل خودرو از يک سو و ريزش ارزش پول و هجوم سرمايه گذاران از سوي ديگر بود، مشکلات متعددي را براي مشتريان واقعي و مصرف کنندگان ايجاد کرد. خودروسازان اما از نيمه اسفند دست به فروش فوري زدند اما همين شيوه فروش نيز با انتقاد احمد نعمتبخش، دبير انجمن خودروسازان همراه بوده است. وي در گفتگو با خبرآنلاين به سئوالات متعددي در خصوص قيمت تمام شده پرايد، ارزبري سمند، ميزان زيان خودروسازان و شيوه پيش فروش پاسخ داد.
احمد نعمت بخش در گفتگو با خبرآنلاين در جواب اين سئوال که آيا قبول داريد خودروسازان با عدم تحويل به موقع بر آتش قيمت ها در بازار دميدند؟ گفت: تعويق زمان افزايش قيمت خودروها سبب شد خودروسازان زيان هنگفتي را متحمل شوند، ادامه داد: همين موضوع موجب شد خودروسازان نتوانند به موقع از پس تعهدات خود برآيند.
وي در توضيح اين مطلب ادامه داد: انجام نشدن تعهدات از سوي خودروسازان به دليل مسايل مختلفي است که تحريم ها و مساله قيمت گذاري از جمله آنهاست، در حقيقت قيمت گذاري نامناسب باعث شد تا شرکت هاي ايران خودرو و سايپا در ۹ماهه امسال، يازده هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان زيان ببينند. اين موارد موجب شد تا شرکت ها نتوانند به موقع تعهدات خود را انجام دهند.
وي ادامه داد: اگر به موقع افزايش قيمت ها انجام مي شد، شرکت ها مي توانستند پول قطعه سازان را بدهند و قطعه سازان در مقابل به ما قطعات مي دادند و در واقع با اين همه مشکل مواجه نمي شديم.
وي با اشاره به اينکه وزات صمت و آقاي رحماني اعلام کرده اند خودروهايي که تا پايان دي ماه تحويل داده مي شوند، مشمول افزايش قيمت نشوند، گفت: اين مساله سبب خواهد شد تا زيان ۱۱هزار و ۸۰۰ ميليارد توماني نه ماهه خودروسازان ممکن است تا پايان سال به ۲۰ هزار ميليارد تومان نيز برسد.
دبير انجمن خودروسازان ايران درباره ميزان بدهي خودروسازان به قطعه سازان و وضعيت تعهدات دولت براي کمک به خودروسازان توضيح داد: تازه اين کار شروع شده و به بانک ها معرفي کرده اند و از حساب خودروساز به قطعه ساز پول مي دهند. به استناد ماده ۱۰۱ برنامه پنجم توسعه اگر دولت قيمت کالايي را کمتر از ميزان قيمت واقعي تعيين کرد بايد در بودجه اين مساله را در نظر بگيرد و کمک زيان بدهد. بنده به آقاي جهانگيري نامه نوشته و مطرح کرده ام با توجه به بروکراسي که در سيستم دولتي وجود دارد اعم از شوراي رقابت و کميته خودرو و سازمان حمايت و ستاد تنظيم بازار، بايد به شرکت هاي خودروساز کمک زيان بدهند زيرا دولت باعث شده اين شرکت ها زيان دهند.
وي افزود: اگر اين کمک زيان پرداخت شود، اميد است که وضعيت بهتر شود و ما بتوانيم تعهدات خود را با تاخير انجام دهيم.
قيمت تمام شده پرايد چقدر است؟
وي در پاسخ به اين سوال که با توجه به عدم پذيرش قيمت ها از سوي جامعه، قيمت تمام شده خودرويي مانند پرايد چقدر است؟ گفت: درباره هزينه واقعي توليد بايد از سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليدکنندگان سئوال کنيد پرسيد اما بر اساس اطلاعات بنده قيمت تمام شده پرايد ۳۷ميليون تومان است و با سودي که در نظر مي گيرند براي فروش در حد ۳۸ تا ۳۹ ميليون تومان خواهد بود.
وي درباره قيمت پرايدهاي صادراتي و مقاصد آنها بيان کرد: سال گذشته در حد ۵هزار دلار بود و کشورهايي مانند عراق، سوريه، آذربايجان، سنگال، ونزوئلا، ارمنستان، اوکراين، الجزاير، ليبي، افغانستان، مصر، غنا، نيجريه و لبنان صادرات داشته ايم.
ارزبرزي سمند چقدر است؟
وي درباره ميزان افزايش قيمت مواد اوليه مورد نياز خودروسازان توضيح داد: بر اساس گزارش هاي موجود براي نمونه براي توليد خودروي سمند ۱۰۰درصد آلومينيوم استفاده مي شود که قيمت اين فلز از اسفند ۹۴ تا آبان ۹۷ برابر با ۴۲۶درصد افزايش داشته، در همين بازه زماني قيمت مواد پليمري ۳۷۰درصد، ورق فولادي ۲۷۷درصد، مس۳۳۶درصد، چدن ۳۵۳ درصد، سرب ۳۴۶درصد، فولاد آلياژي ۲۲۵درصد، دلار نرخ ارز مبادلاتي و نيما۳۰۰درصد افزايش داشته است.
وي درباره ارزبري هر دستگاه سمند گفت: ارزبري هر دستگاه سمند با ساخت داخل بالا بين ۱۵۵۰ تا ۲هزار يورو است.
نعمت بخش خاطر نشان کرد: در حالي که فاصله اسفند۹۴ تا آبان ۹۷ افزايش قيمت مواد اوليه مذکور را داشتيم که شوراي رقابت در مجموع قيمت خودروها را ۱۲.۵درصد افزايش داده بود.
انتقاد از شيوه فروش فوري
وي درباره فروش فوري ايران خودرو و سايپا و اين موضوع که آيا مي توانند به تعهدات خود عمل کنند يا خير، توضيح داد: اميدواريم که بتوانند. قرار است ۲۰درصد توليدات را به صورت تحويل فوري به مشتريان ارايه دهند و ۸۰درصد توليدات را براي ثبت نامي ها در نظر بگيرند که متاسفانه در اين زمينه خوب عمل نشد.
وي خاطر نشان کرد: بنده به اين روش انتقاد دارم زيرا بايد اجازه دهند تحول فوري را بايد اجازه دهند در حاشيه بازار و توسط هيات مديره شرکت ها تعيين شود. يعني براي مثال سايپا روزي ۲هزار خودرو توليد مي کند ۲۰درصد براي تحويل فوري برابر با ۴۰۰دستگاه است. وقتي قيمت پرايد مثلا ۴۵ميليون تومان است؛ کارخانه و هيات مديره بايد تصميم بگيرند که ۴۴ميليون تومان بفروشد که در واقع شيريني سود معامله را کم کند تا خريداران واقعي نسبت به خريد اين خودرو اقدام کنند.
روز نخست به بنده گفتند در عرض يک ساعت مثلا هزار دستگاه پرايد فروخته شده زيرا تصميم اشتباه گرفتند و وزارتخانه قيمت را ۳۷ميليون تومان تعيين کردند در حالي که وقتي پرايد در بازار ۴۵ ميليون تومان باشد براي دلال شيريني معامله دارد بنابراين دست دلالان را بايد با کم کردن اين فاصله قطع کنيم.
وي پيشنهاد کرد:تنها انتقاد فايده ندارد و اگر کسي نسبت به اين روش انتقاد دارد مي تواند پيشنهاد خود را به ما منعکس کند تا بتوانيم وضعيت بازار خودرو را سامان بدهيم. کسي که نياز به خودرو دارد مي تواند به صورت مستقيم و به قيمت کمتر از حاشيه بازار از کارخانه خودرو خريداري کند.
وي تاکيد کرد: اين راهي است که بتوانيم دست دلالان را از بازار خودرو قطع کنيم اگر راه و پيشنهاد بهتري وجود دارد حاضر به بررسي آن هستيم. انتقاد تنها فايده ندارد.
نعمت بخش عنوان کرد: اين کار را در دهه ۷۰ انجام داديم و موفق بوديم. نمودارها نشان مي دهد که دهه ۷۰ و پس از انجام اين کار تا ۱۰ سال دست دلالان از بازار خودرو قطع بود و افزايش قيمت ها در سال حداکثر برابر با يک تا ۲ درصد بود.
وي گفت: نتيجه اجراي فروش حاشيه بازار که در سال هاي ۷۶ تا ۸۶ بود، شاخص افزايش قيمت خودرو از ۱۰۰ به ۱۱۴ رسيد يعني در اين ۱۰ سال، ۱۴ واحد افزايش يافته بود در حالي که شاخص کالاي مصرفي از ۱۰۰ شده بود ۳۵۰؛ که اصلا قابل مقايسه به کالاهاي مصرفي نيست.
وي در پاسخ به اين سوال که آيا مي توان در سال ۹۸ اميدوار بود که اگر راهکارهايي که شما پيشنهاد کرديد و اجرايي شود، شاهد افزايش ميزان توليد خودرو تا سقف ۱.۵ميليون دستگاه برسيم يا خير، گفت: قدرت خريد با قيمت هاي فعلي همخواني ندارد که بايد از نظر اقتصادي قدرت خريد مردم را افزايش داد يکي از راه هاي آن فعال شدن شرکتهاي ليزينگ است و بانک ها تسهيلات ارزان قيمت ارايه دهند و همچنين خروج خودروهاي فرسوده را در کلانشهرها جدي تر دنبال کنيم. خودروهاي فرسوده آلايندگي بسيار زيادي نسبت به خودروهاي جديد و يورو۴ دارند.
وي ادامه داد: در کنار اين موارد اميدواريم تحريم ها کمرنگ تر شوند تا بتوانيم تامين قطعات را راحت تر انجام دهيم و در کنار آن بانک ها و ليزينگ ها فعال تر شوند تا بتوانيم به خريداران خودرو کمک کنند.
نعمت بخش گفت: در تمام دنيا دولت ها نسبت به خروج خودرو فرسوده کمک مي کنند براي نمونه در آمريکا به دارندگان خودروهاي فرسوده ۴هزار دلار کمک مي کنند تا اين افراد خودروي نو بخرند با اين کار هم صنايع را رونق مي داد و هم آلايندگي خودروهاي فرسوده را از بين مي برد. در مجموع اثرات مثبت فراواني داشت.
بازار