تسنيم/ روسيه در ساخت جديدترين هواپيماي مسافري خود به نام MC-۲۱-۳۰۰ از چند موتور ساخت داخل به جاي موتور هاي آمريکايي استفاده مي کند.
اولين هواپيماي داخلي روسيه پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي MC-21-300 است که دو تا از شانزده موتور آن ساخت داخل هستند.
بخش ايرکات شرکت هواپيمايي دولتي روسيه که مسئول پروژه هاي خطوط هوايي MC-21-300 است دو موتور بعدي pd14 را دريافت ميکند. اين دو موتور طي سال جاري ساخته شده اند.
حالا اين موتور توربوفن ساخت داخل تحت بازرسي آژانس ايمني پرواز اروپا قرار گرفته است. سازنده اين موتور انتظار دارد اين آژانس بزودي مجوز پروازجت هاي مجهز به pd14 را تا پايان سال بدهد. به اين ترتيب ناوگان هاي هوايي خارجي اجازه دارند جتهاي MC-21-300 را با موتورهاي روسي بخرند.
اولين پرواز ايرکات MC-21-300 در مي 2017 انجام شد. برنامه ريزي شده آغاز به کار عمومي اين هواپيما در نمايشگاه بينالمللي مسکو در سال جاري باشد.
اين هواپيماي باريک بدنه ساخت روسيه تا 2020 آزمايشهاي کسب مجوز را تکميل مي کند و انتظار مي رود جتهاي متوسط بدنه اي مثل ايرباسA320neo،چينا کوماک C919 و بوئينگ مکس 737 را به چالش بکشد. مزيت هاي اصلي رقابتي اين جت شامل هزينههاي متوسط به راهاندازي آن ميشود که 7 درصد کمتر از رقبايش است . اين هواپيما جايگزين ياکوولف 42 ،توپولوف تي يو 134، توپولوف تي يو 154 و توپولوف 204/214 ميشود.
در سال جاري يک دور ديگر از تحريم هاي اقتصادي آمريکا مانع توليد کنندگان ژاپني و آمريکايي براي عرضه مواد اوليه ساخت بالهاي MC-21 به ايرکات شد. اين توليدکننده روسي اعلام کرد ميتواند اين مواد را از يک عرضه کننده ديگر در جنوب شرق آسيا بخرد.
در طرح هاي اوليه 38 درصد قطعات به کار رفته در اين جت ساخت خود روسيه بودند. بعد اين سازنده تصميم گرفت اين رقم را به 97 درصد تا 2022 برساند. اين هم بخشي از طرح دولت براي بي نيازي از واردات بود.
بازار