نماد آخرین خبر

تدابیر سوپرمارکت‌های جهان برای مقابله با کرونا

منبع
ايسنا
بروزرسانی
تدابیر سوپرمارکت‌های جهان برای مقابله با کرونا
ايسنا/ سوپرمارکتها يکي از کسب و کارهاي ضروري هستند که با وجود اعلام قرنطينه و محدوديتهاي رفت و آمد براي مقابله با شيوع ويروس کرونا در سراسر جهان، همچنان به فعاليت و خدمات رساني به مردم ادامه مي دهند. اتريش با هدف مقابله با شيوع ويروس کرونا، خريداران را ملزم خواهد کرد در سوپرمارکتها از ماسکهاي ساده استفاده کنند. اين کشور مدارس، رستورانها، کافه ها، سالنهاي تاتر و ساير مکانهاي تجمع عمومي از جمله فروشگاههاي غيرضروري را تعطيل کرده و از مردم خواسته است در خانه مانده و در صورت امکان دورکاري کنند. سباستين کورتس، صدراعظم اتريش در يک کنفرانس مطبوعاتي با اشاره به اوقات دشواري که در هفته هاي آينده پيش رو خواهد بود، اظهار کرد: نرخ آلودگي بسيار بالا مانده و ماسکهاي ساده در هفته جاري احتمالا از روز چهارشنبه توزيع خواهند شد. اين ماسکها در مقابل سوپرمارکتها توزيع مي شوند و استفاده از آنها در سوپرمارکتها اجباري است و اين کشور در تلاش است تا در ميان مدت مردم از ماسکها در مکانهاي عمومي بيشتر استفاده کنند. صدراعظم اتريش در ادامه افزود: اين ماسکها مردم را از آلودگي به بيماري مصون نگه نخواهد داشت ولي مانع از عطسه و سرفه آنها روي ديگران و آلوده کردن احتمالي آنها خواهد شد. شهر ينا واقع در شرق آلمان که ۱۱۹ مورد ابتلا به ويروس کرونا داشته است، از اتريش الگوبرداري کرده و مردم را ملزم کرده است در هنگام خريد يا استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي از ماسک استفاده کنند. با توجه به کمبود ماسک، اين شهر اعلام کرده که حوله يا روسريهايي که دور دهان و بيني پيچيده مي شوند هم قابل قبول هستند. ايالتهاي آلمان در دو هفته گذشته مدارس، رستورانها و کافه ها را تعطيل کرده و گردهمايي عمومي را ممنوع کرده اند اما شمار موارد ابتلا و مرگ ناشي از بيماري کوويد ۱۹ به سرعت رو به افزايش است. اعتصاب کارکنان فرانسوي براي دريافت ماسک کارمندان شرکت فروشگاه زنجيره اي کارفور در شهر ويترول فرانسه پس از اين که برخي از کارکنان در اعتراض به ريسک مربوط به شيوع بيماري کرونا دست از کار کشيدند، ماسکهاي حفاظتي دريافت خواهند کرد. قوانين فرانسه تحت قانوني که اوايل دهه ۱۹۸۰ از سوي فرانسوا ميتران، رييس جمهور سوسياليست وقت اين کشور معرفي شد اجازه دارند در صورتي که احساس مي کنند خطري سلامت آنها را تهديد مي کند، دست از کار بکشند. ردا لونگار، نماينده اتحاديه CGT به رويترز گفت: مديريت سوپرمارکت قرار است ماسکهايي را براي ما فراهم کند و ما در حال وضع پروتکل توزيع هستيم تا بتوانيم در بهترين شرايط به سرکار برگرديم. سخنگوي شرکت کارفور به رويترز اعلام کرد که اين شرکت دو ميليون ماسک به کارکنانش در سراسر فرانسه توزيع خواهد کرد. از اواسط مارس که مقامات فرانسوي دستور قرنطينه و فاصله گذاري اجتماعي را با هدف مبارزه با شيوع ويروس کرونا به اجرا گذاشته اند، کارفور براي صندوقدارانش موانع حفاظتي فراهم کرده است. اضافه شدن لايه حفاظتي مقابل صندوقداران در فروشگاههاي آمريکا شرکتهاي کروگر، وال مارت، آلبرتسونز و ساير فروشگاههاي آمريکا پارتيشنهايي از جنس پلکسي گلس در مقابل صندوقداران قرار داده اند تا از آنها در برابر ابتلا به ويروس کرونا محافظت کنند. اين لايه براي جلوگيري از سرايت ويروس از طريق سرفه، عطسه و صحبت کردن طراحي شده است تا ايمني صندوقداران که در شيفتهاي کاري خود با دهها مشتري برخورد دارند را حفظ کند. ويروس کرونا تاکنون حدود ۱۶۰ هزار نفر را در آمريکا آلوده کرده و جان بيش از ۲۹۰۰ نفر را گرفته است. کروگر که با حدود ۲۸۰۰ شعبه، بزرگترين فروشگاههاي زنجيره آمريکا را دارد، اين پارتيشنها را در صندوقهاي پرداخت پول، کانترهاي داروفروشي و کيوسکهاي استارباکس نصب کرده است. اين شرکت در بيانيه اي اعلام کرد پارتيشنها و علائم نصب شده در کف زمين به مشتريان مي گويند تا چه حد فاصله خود را حفظ کرده و فاصله گذاري اجتماعي را رعايت کنند. افزايش ۷۹ ميليوني مراجعه به سوپرمارکتهاي انگليس در اين بين آماري که روز سه شنبه منتشر شد، نشان داد مردم انگليس در مدت چهار هفته منتهي به ۲۱ مارس در واکنش به شيوع کرونا به ذخيره سازي مواد غذايي ضروري پرداخته و نسبت به مدت مشابه سال گذشته بيش از ۷۹ ميليون بار بيشتر مراجعه براي خريد از سوپرمارکتها انجام دادند. شرکت تحقيقات بازار نيلسن اعلام کرد مصرف کنندگان انگليسي ۱.۹ ميليارد پوند معادل ۲.۴ ميليارد دلار پول بيشتري براي خريد مواد غذايي هزينه کردند. طبق اين آمار، در هفته منتهي به ۲۱ مارس دو روز پيش از اين که بوريس جانسون، نخست وزير انگليس محدوديتهاي تردد را براي مهار شيوع کرونا اعلام کند، ميزان فروش ۴۳ درصد در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته افزايش يافت. آمار نيلسن نشان داد مردم انگليس در آخرين هفته فوريه و نخستين هفته مارس به ذخيره سازي مواد ضروري مانند دارو، مواد پاک کننده، کالاهاي مربوط به حيوانات خانگي و مواد خشکي مانند پاستا و برنج متمرکز شدند و اين روند در هفته سوم ادامه يافت و خريد کالاهاي مربوط به اپيدمي به طور مستمر افزايش پيدا کرد. در آخرين هفته مارس که بسياري از مصرف کنندگان مواد ضروري را اندوخته بودند، پر کردن فريزرهاي خود را شروع کردند و خريد مواد غذايي منجمد ۸۴ درصد در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته افزايش يافت. همچنين اعلام تعطيلي رستورانها و کافه ها باعث افزايش ۶۷ درصدي خريد نوشيدنيها و سرگرميها از سوي مردم شد. همه سوپرمارکتهاي انگليس شاهد افزايش فروش طي اين مدت بودند و تسکو رشد ۲۰.۱ درصدي، موريسون رشد ۱۷.۲ درصدي و اسداي سنزبري رشد ۲۲.۴ درصدي فروش را تجربه کردند. فروش آنلاين مواد غذايي هم بر مبناي سالانه ۱۴ درصد افزايش يافت. شرکت تسکو که بزرگترين فروشنده انگليس است اعلام کرده که در ۱۰ روز گذشته براي کمک به پاسخگويي به خيل خريداران ۳۵ هزار کارمند جديد استخدام کرده است که شامل فروشندگان در شعبه هاي سوپرمارکت، تحويل دهندگان سفارشهاي آنلاين و رانندگان بوده است. استخدام موقتي ۵۰۰۰ نفر در سوپرمارکتهاي منطقه آلوده برزيل سوپرمارکتهاي برزيل قصد دارند در منطقه کلانشهر سائو پائولو که بيشترين آلودگي به ويروس کرونا را گزارش کرده است، براي پاسخگويي به تقاضاي بالاي مصرف کنندگان و جايگزيني کارمنداني که به قرنطينه مي روند، ۵۰۰۰ کارمند موقتي را استخدام کنند. اکثر اين کارمندان جديد مسئول پر کردن قفسه هاي مواد و سرويس نقدي خواهند بود. بر اساس گزارش رويترز، برزيل تاکنون ۴۵۷۹ مورد ابتلا به ويروس کرونا داشته و تا روز دوشنبه ۱۵۹ نفر بر اثر ابتلا به اين ويروس جانشان را از دست دادند.
#باهم_شکستش_مي‌دهيم ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره