فارس/ سامانه جامع روابط کار براي الکترونيکي شدن مناسبات بين کارگر و کار فرما و ثبت شکايت کارگران راه اندازي شده که براي احراز هويت کارگران بايد با پرداخت 5000 تومان در دفاتر پيشخوان دولت الکترونيک اقدام شود.
سامانه جامع روابط کار با هدف کاهش مراجعات حضوري کارگران به ادارات کار و آساني دسترسي کارگران طراحي شده و اگر در يک کارگاه مشکلي بين کارگر و کارفرما ايجاد شد با ارائه مدارک ميتواند طرح دعوا کند و اين شکايت در شوراي حل اختلاف قابل رسيدگي است.
براي احراز هويت کارگران در سامانه جامع روابط کار مانند سامانه سجام بايد کارگر با مدارک مورد نظر يک بار براي احراز هويت به دفاتر پيشخوان دولت الکترونيک مراجعه کند و احراز هويت شود.
راهنماي نحوه احراز هويت و ورود به سامانه جامع روابط کار
1-گام اول: به منظور بهره مندي از خدمات سامانه جامع روابط کار ابتدا بايد با رجوع به يکي از دفاتر پيشخوان دولت و احراز هويت در اين دفاتر به عضويت سامانه جامع روابط کار درآييد. براي اين منظور با در دست داشتن مدارک زير به يکي از دفاتر پيشخوان دولت که فهرست آنها در اين صفحه بارگذاري شده است مراجعه نماييد:
الف) اگر کارگر هستيد: کارت ملي و کارت پايان خدمت يا برگه معافيت از خدمت (در صورتي که دوره نظام وظيفه را گذراندهايد و يا از معافيت برخورداريد) و پرداخت مبلغ 5000 تومان.
امکان احراز هويت افرادي که کارت پايان خدمت يا برگه معافيت از خدمت ندارند نيز وجود دارد؛ ولي چنانچه اين مدارک را همراه نداشته باشيد، به عنوان فردي که فاقد اين مدارک است، احراز هويت ميشويد.
ب) اگر کارفرما هستيد:
ب-1- اگر کارفرماي حقيقي هستيد (يعني به عنوان شرکت يا موسسه در اداره ثبت شرکت ها ثبت نشده باشيد مثل عکاسي، آهنگري، لوازم التحرير فروشي و ..... ):کارت ملي و جواز کسب (در صورتي که داراي جواز کسب هستيد)و پرداخت مبلغ 6000 تومان.
امکان احراز هويت کارفرماياني که جواز کسب ندارند، نيز وجود دارد.
ب-2- اگر کارفرماي حقوقي هستيد (يعني به عنوان شرکت يا موسسه حقوقي در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسيده ايد): کارت ملي مدير عامل، آگهي تاسيس شرکت و آگهي آخرين تغييرات شرکت که نام آخرين مديرعامل و آخرين نشاني دفتر مرکزي شرکت در آن قيد شده باشدو پرداخت مبلغ 6000 تومان.
ج- سايرين: چنانچه نه کارگر هستيد و نه کارفرما، ولي به هر دليل ديگري نياز به دسترسي به سامانه جامع روابط کار داريد مثلا نماينده يکي از طرفين دعوا (نماينده کارگر يا کارفرما) هستيد: کارت مليو پرداخت مبلغ 5000 تومان
نکته: با توجه به اينکه سطح دسترسي کاربران به خدمات ارائه شده در سامانه جامع روابط کار بستگي به نقشي دارد که براي فرد تعريف مي شود؛ بنابراين در تعيين نقش خود (کارگر، کارفرما، سايرين) دقت نماييد.
2- گام دوم: بلافاصله پس از احراز هويت و تعيين نقش خود در دفتر پيشخوان دولت، نام کاربري و رمز عبور شما به شماره تلفن همراهي که اعلام کردهايد پيامک مي شود. در حفظ اين پيامک (تا قبل از ورود به سامانه) کوشا باشيد.
3- گام سوم: پس از دريافت نام کاربري و رمز عبور خود از طريق پيامک، با ورود به صفحه اصلي سامانه به نشاني http://prkar.mcls.gov.ir ، نام کاربري، رمز عبور و تصوير امنيتي را وارد و به کارپوشه شخصي خود وارد شويد.
نکته: پس از ورود به کارپوشه شخصي خود مي توانيد نسبت به تغيير رمز عبور خود اقدام نماييد.
در حفظ و نگهداري نام کاربري و رمز عبور خود کوشا باشيد. در صورت فراموشي يا گم کردن نام کاربري و رمز عبور خود، بايد مجددا به دفاتر پيشخوان دولت مراجعه و احراز هويت شويد تا نام کاربري و رمز عبور جديدي براي شما پيامک شود.
4- گام چهارم: با ورود به کارپوشه شخصي خود مي توانيد از خدمات مورد نياز خود بهره ببريد. براي آشنايي با نحوه استفاده از اين خدمات نيز مي توانيد راهنماي استفاده از هر خدمتي را ملاحظه نماييد. به عنوان مثال راهنماي تقديم دادخواست (طرح شکايت) و نظاير اينها.
توجه: با فقط يک بار مراجعه به دفاتر پيشخوان دولت و احراز هويت و عضويت در سامانه جامع روابط کار مي توانيد از تمامي خدمات سامانه جامع روابط کار و به دفعات متعدد بهره ببريد و نيازي به احراز هويت مجدد نيست؛ مگر آنکه نام کاربري يا رمز عبور خود را فراموش و يا گم کرده باشيد.
بازار