درآمد ۱۶ هزار میلیارد تومانی از واگذاری سهام دولتی در ۴ ماه نخست امسال

ايرنا/ رييس سازمان برنامه و بودجه کشور با بيان اينکه براي امسال ۱۱ هزار و ۹۰۰ ميليارد تومان درآمد از واگذاري سهام کارخانجات و شرکتهاي دولتي پيشبيني شده بود، گفت: حدود ۱۶ هزار ميليارد تومان در چهار ماه گذشته، سهام واگذار شده است.
«محمد باقر نوبخت» روز جمعه درباره شرايط تحقق درآمدهاي پيش بيني شده در بودجه، افزود: در شرايط تحريم و رکود ناشي از کرونا، ميزان صادرات نفت تقليل يافته و درآمدهاي نفتي پايين آمده است. فروش نفت در سال جاري کاهش چشمگيري يافته و فقط ۶ درصد از درآمد نفتي مورد انتظار ما تاکنون محقق شده است.
وي افزود: چند منبع درآمدي ديگر نيز مانند ماليات و درآمدهاي گمرک و واگذاري داراييهاي مالي در دو بخش فروش سهام کارخانجات دولت در بورس و انتشار اوراق مالي وجود دارد، ۷۵ درصد درآمدهاي مالياتي سال جاري تاکنون محقق شده که ۲۰ درصد بيش از سال گذشته در همين تاريخ است.
وي با بيان اينکه ۵۸ درصد واگذاريهاي مالي نيز محقق شده است، خاطرنشان کرد: مطابق اصل ۴۴ قانون اساسي دولت موظف به واگذاري سهام کارخانجات و شرکتهاي دولتي است که منجر به کاهش مالکيت و تصديگري دولت شده و آن را در جايگاه نظارت قرار ميدهد. بر همين اساس براي کل سال ۹۹، فقط ۱۱ هزار و ۹۰۰ ميليارد تومان درآمد از اين محل، پيشبيني شده بود اما قريب به ۱۶ هزار ميليارد تومان در چهار ماه گذشته، توانستهايم سهام واگذار کنيم که تا حدودي کسري عدم تحقق درآمد ناشي از فروش نفت را جبران کرده است.
نوبخت تاکيد کرد: جز تنخواهي که سالانه از بانک مرکزي ميگرفتيم و تسويه هم ميکرديم مبلغ ديگري از بانک مرکزي دريافت نکردهايم. بنابراين تصور اينکه عدم تحقق منابع باعث استقراض غير مستقيم دولت از بانک مرکزي شده کاملا باطل و نوعي توهم است.
وي تصريح کرد: دولت نه تنها اجازه استقراض مستقيم که حتي امکان استقراض غيرمستقيم هم از بانک مرکزي نداشته است و آمار و ارقام نشان ميدهد که دولت به ميزان درآمدهايش هزينه کرده است.
وي با اشاره به اصلاح سياستها تصريح کرد: بودجه جاري کشور را بيشتر معطوف بخش پرسنلي کرده و از بودجه «ساير» کم کرديم و بودجههاي عمراني کشور را به جاي تقسيم مساوات بين تمامي پروژهها طبق اولويت و اهميت تخصيص دادهايم و ميدانيم که تا آخر سال چقدر راه آهن، جاده، مدرسه، بيمارستان خواهيم داشت تا با مديريت منابع، بيشترين بهرهوري را داشته باشيم.
به گفته وي، علي رغم تلاشهاي دشمنان، حتي يک روز هم حقوق و يارانه اعطايي به مردم به تعويق نيفتاده است و تمامي حقوقها را به موقع پرداخت و سررسيد اوراق را نيز در زمان مقرر باز خريد ميکنيم.
رييس سازمان برنامه و بودجه کشور با بيان اينکه برنامه اصلاح ساختار اقتصادي را تقديم مجلس کردهايم اظهار داشت: انتظارداريم که در مجلس تصويب شود تا لايحه بودجه ۱۴۰۰ را که تا ۱۵ آذر بايد به مجلس ارائه دهيم و با اصلاحات مورد تاييد مجلس، تقديم نمايندگان کنيم.
معاون رييس جمهور با اشاره به تاکيد رهبر معظم انقلاب درباره لزوم اصلاح نظام ساختار بودجه تصريح کرد: سازمان برنامه و بودجه، لايحه بودجه ۱۳۹۹ را بر اساس پيشبيني واقع بينانه جنگ اقتصادي به مجلس ارائه کرد. موضوعاتي که امروزه در خصوص کسري بودجه مطرح ميشود نشاندهنده شفافسازي اين سازمان است که اين موضوع را مطرح کرد اما متاسفانه برخي بدون داشتن اطلاعات کافي در خصوص اعداد و ارقام واقعي، از کسري بودجه صحبت ميکنند.
وي با بيان اينکه اصلاح ساختار بودجه طبق سخنان رهبر معظم انقلاب بايد در شوراي عالي مورد تاييد قرار مي گرفت و قرار نبود به مجلس راه پيدا کند، خاطرنشان کرد: ما بر چهار محور «چگونه درآمدهايمان پايدار شود»، «چگونه هزينهها بهينه شوند»، «چگونه در بودجههاي سنواتي ثبات، عدالت اجتماعي و اقتصادي اعمال شود» و «چگونگي اصلاح روش بودجهريزي کنوني در دولت و مجلس» و ۱۰ بسته متمرکز شديم.
به گفته نوبخت، تا اين لحظه با وجود آنکه براي بررسي برنامه اصلاح ساختار، زمان مشخصي تعيين شده بود به جمع بندي بين سه قوه در شوراي عالي، دست پيدا نکردهايم.
وي با بيان اينکه اصلاح ساختار بودجه يک عمل جراحي بزرگ است تصريح کرد: اصلاحات ضرورت دارد به جاي صرف ماليات براي حقوق و مصرف آن را به سمت درآمد و سرمايهها برديم و نظام مالياتي را با نظام تامين اجتماعي گره زديم و مشخص کرديم هر کسي در ماه و در سال چقدر ميتواند درآمد داشته باشد و اگر بيشتر از آن درآمد دارد بايد ماليات بدهد و اگر درآمد کمتري دارد، بايد يارانه بگيرد.
رييس سازمان برنامه و بودجه با بيان اينکه هزينهها در قوانين بودجه مراکز تحقيقاتي، فرهنگي و مذهبي مشابه وجود دارد تاکيد کرد: ميتوانيم برخي از اينها در يک رديف تجميع کنيم اما کار آساني نيست البته اعمال کوچکترين تغيير، اعتراضات بسياري را برخواهد انگيخت اما لازم است که اين جراحي در اقتصاد کشور صورت بگيرد.
وي افزود: با اصلاح قيمت بنزين منابع حاصل از افزايش نرخ بنزين را به عنوان يارانه به مردم برگردانديم اما در ماههاي اخير درآمدهاي ناشي از افزايش قيمت بنزين، به جهت کاهش ميزان مصرف در داخل و کم شدن صادرات کاهش يافته اما دولت همچنان همان ميزان يارانه را به مردم پرداخت ميکند.
به گفته معاون رييس جمهوري، دولت به لزوم اصلاح ساختار بودجه، معتقد و منتظر نظر مجلس است تا پس از تصويب از سوي نمايندههاي مجلس آن را اجرا کند.
افزايش حقوق کارمندان بدون افزايش سقف بودجه
وي درباره اينکه چطور با وجود کمبود منابع مالي، با معضلاتي همچون تورم و گراني، حقوق کارمندان و بازنشستگان اضافه شده است، اظهار داشت: اين کار بدون افزايش سقف بودجه، انجام شده است و منابع عمومي بودجه ۹۸، تغييري نکرد ولي کوشيديم ۵۰ درصد، حقوق کارکنان را در اسفند ماه اضافه کنيم و بدون افزايش سقف بودجه عمومي در سال ۹۹، ۱۵ درصد هم در فروردين ماه حقوق کارکنان دولت را اضافه کرديم. حقوق بازنشستگان را هم ۲۰ درصد اضافه کرديم و همسان سازي حقوق آنان با افراد شاغل هم رده خودشان را هم از اول مهرماه اجرا ميکنيم.
وي افزود: از ابتداي سال تاکنون، فقط ۸۵ درصد از بودجه جاري که بايد مصرف ميشد؛ استفاده شده است يعني حتي با وجود افزايش حقوقها ۱۵ درصد صرفهجويي داشتهايم. جالب است بدانيد که ميزان پرداختهاي بند «و» که مربوط به حقوق است؛ به ۱۵۲ درصد رسيده است. يعني ۵۲ درصد نسبت به حقوقهاي سال گذشته کارکنان دولت و ۱۳۹ درصد نسبت به حقوق بازنشستگان در سال گذشته، اضافه کردهايم که از مهر ماه هم حقوق بازنشستگان بيشتر ميشود.
وي خاطرنشان کرد: بودجه جاري شامل دو بخش پرسنلي و ساير است که تا کنون فقط ۶۰ درصد از بودجه ساير در سال ۹۹ را پرداخت کردهايم يعني بودجه پرسنلي را افزايش دادهايم اما در بخش بودجه ساير، ضمن افزايش بهرهوري، صرفهجويي هم کردهايم تا در شرايط جنگ اقتصادي و شيوع ويروس کرونا بتوانيم بودجه کشور را مديريت کنيم. ۸۵ درصد بودجه عمراني کشور نيز از ابتداي سال تاکنون، تخصيص يافته و مبلغي از بودجه عمراني، در محل بودجههاي جاري خرج نکردهايم.
به گفته وي، کل اوراق فروخته شده در حال حاضر ۵۸ هزار ميليارد تومان است در صورتي که درآمدهاي ناشي از ماليات به بيش از ۷۲ هزار ميليارد تومان رسيده و اينطور نيست که تامين بودجه، همه از محل فروش اوراق باشد.
رييس سازمان برنامه و بودجه با تاکيد بر اينکه نحوه پرداخت يارانهها ميتواند اصلاح و هدفمند شود تصريح کرد: يارانه حمايت معيشتي ناشي از افزايش نرخ بنزين را به ۶۰ ميليون نفري که فکر ميکرديم نيازمندتر هستند پرداخت کرده ايم و اميدواريم که هدفمند پرداخت شود و همچنين در برنامه اصلاح ساختار بودجه هم موضوع اصلاح پرداخت يارانهها را گنجاندهايم که با تصويب اين برنامه از سوي مجلس، حتي لايحه بودجه ۱۴۰۰ را هم بر مبناي همين اصلاح ساختار، ارائه ميدهيم.
تغيير رويکرد ماليات به سوي ماليات بر درآمد خانوار
وي با بيان اينکه بايد سازوکارهاي حقوقي براي فعال کردن و بهبود نظام مالياتي داشته باشيم اظهار داشت: يکي از راهکارها ماليات بر سرمايه است که پيشبيني شده است و رويکرد ما از ماليات بر مصرف به سوي ماليات برکل درآمد خانوار، تغيير کرده است. اصلاح ساختار نظام مالياتي را در محور اول برنامه اصلاح ساختار اقتصادي گنجاندهايم و تقديم مجلس شد. اگر مجلس اصلاح نظام مالياتي پيشنهادي ما را تصويب کند با ايرادي از سوي شوراي محترم نگهبان هم مواجه نخواهد شد؛ چون با قانون اساسي در تغاير نيست و ميتوانيم اين برنامه را عملياتي کنيم.
وي با اشاره به اين سه منبع براي تامين هزينهها داريم تصريح کرد: يکي از طريق مالياتها که حدود ۱۷۵ هزار ميليارد تومان براي تامين درآمدهاي دولت از اين محل است و درآمدهاي نفتي دولت هم که صادرات يک ميليون بشکه نفت در روز با نرخ ۵۰ دلار، توام با مشکلات پيش بيني شده بود اما اين تصميم سنجيدهاي از سوي شوراي عالي هماهنگي اقتصادي بود بويژه در زماني که دشمن ميخواهد نشان بدهد که هرچه بخواهد را ميتواند محقق کند اما ميخواستيم به دشمن نشان دهيم که حتي اگر اراده کند هم نميتواند تحريم نفتي ما را اجرا کند و به هر طريقي که هست با روش هاي مختلف، صادرات نفت را ادامه مي دهيم صادرات نفت حق قانوني ماست.
وي با اشاره به اينکه درآمدهاي نفتي ما به آن ميزان که در بودجه ۹۹ در نظر گرفته بوديم محقق نشد، تصريح کرد: اوضاع درآمدهاي دولت نسبت به سال گذشته بهتر شده است. درآمدهاي نفتي هم با تاخير به دست ما ميرسد. در مجموع اتفاق غيرقابل پيشبينياي رخ نداده تقريبا درست پيشبيني کرده بوديم. اگرچه وضع موجود، وضع مطلوبي نيست اما پيشبيني ما اين است که تا پايان سال بتوانيم بر اين منوال پيش رفته و صرفه جويي را بيشتر کرده و به سمت تامين معيشت مردم برويم.
وي با اشاره به اينکه از بسته اقتصادي مجلس شوراي اسلامي اطلاعي ندارم، اظهار داشت: برنامه اصلاح ساختار اقتصادي دولت با رويکرد قطع وابستگي به نفت و خروج نفت از بودجه تدوين شده است. اميدواريم که مجلس اين برنامه شفاف و روشن که اجزاي آن قابل دفاع است را تصويب کند. ما آمادگي داريم که لايحه بودجه ۱۴۰۰ را با اصلاح ساختار مصوب مجلس، تهيه کنيم.
سازوکار الکترونيکي کردن توزيع کالاها در سطح گسترده در کشور وجود ندارد
وي با بيان اينکه سازوکار الکترونيکي کردن توزيع کالاها در سطح گسترده در کشور وجود ندارد و مشکلاتي مي آفريند، خاطرنشان کرد: در توزيع منابع هم به دليل محقق نشدن منابع ارزي همانند سال گذشته نميتوانيم ۱۵ هزار ميليارد دلار صرف کالاهاي اساسي با نرخ مصوب ۴۲۰۰ تومان داشته باشيم، اما اگر منابعي هم وجود داشته باشد و ما به تفاوت آن را به بخش خاصي ارائه دهيم؛ باز هم افزايش قيمتي رخ خواهد داد که از محل آن ميتوان به برخي افراد جامعه يارانه بدهيم؛ چون عليالقاعده نميتوانيم چنين پرداختي به همه داشته باشيم. نکات مبهمي در اين زمينه براي کارشناسان سازمان برنامه و بودجه وجود دارد و مواردي را که غيرقابل اجرا ميدانيم را هم به مجلس اعلام کردهايم.
نوبخت تاکيد کرد: تلاش ميکنيم با توجه به محدويتهاي موجود، کشور را مديريت کنيم همين «علي برکتالله» که در افتتاح طرحهاي عمراني گفته ميشود با پشتيباني سازمان برنامه و بودجه، عملياتي ميشوند.
وي افزود: اگر منابع مالي طرحهاي عمراني را تامين نکنيم که طرحي اجرايي نميشود و هنرمان اين است که به رغم تلاشهاي دشمنان نظام براي کند و ناکارآمد کردن حرکت چرخ اقتصاد کشور؛ هم طرحهاي عمراني در حال پيشرفت هستند و هم حقوقها و يارانهها در موعد مقرر پرداخت ميشوند؛ بدون اينکه بخواهيم ريالي از پول پرفشار بانک مرکزي بخواهيم استفاده کنيم.