برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
اقتصادی

ورود مجدد دلار به فاز ریزش

منبع
خراسان
بروزرسانی
ورود مجدد دلار به فاز ریزش

خراسان/ خبرهاي خوش همتي از آغاز روند کاهش تدريجي نرخ ارز
ورود 2.5 ميليارد دلار ارز صادراتي و وصول 16 هزار ميليارد تومان معوقات بانکي

 پس از شوک چند روز قبل بانک مرکزي که موجب کاهش قيمت دلار از بيش از 25 هزار تومان به 23 هزار تومان شده بود، رئيس کل بانک مرکزي جمعه شب مجدد از شروع روند کاهش نرخ ارز در روزهاي آينده خبر داد و قيمت 24 هزار تومان را کاملا غيرواقعي دانست. اين خبر همتي کاهش حدود هزار توماني نرخ ارز در بازارهاي فردايي را رقم زد.
به گزارش فارس، عبدالناصر همتي رئيس کل بانک مرکزي، با حضور در برنامه «بدون تعارف» بخش خبري 20:30 با اشاره به وضعيت نرخ ارز که در ماه هاي گذشته تحت تاثير شيوع کرونا، مسائل سياسي و امنيتي قرار گرفته است، اظهار کرد: اقداماتي در حال انجام است که هر روز قيمت ارز وابسته به بعضي موارد نباشد؛ بر اين اساس جلوي يک سري رانت‌ها، تخلفات و بي‌نظمي‌ها را گرفته‌ايم و با قدرت پيش مي‌رويم.
وي با تاکيد بر اين که نرخ واقعي ارز رقمي بسيار پايين‌تر از قيمت فعلي آن در بازار است، به اين شبهه که دولت خود قيمت ارز را براي درآمدزايي بالا برده است، پاسخ داد و گفت: دولت هنوز ارزي را  که مصرف مي‌کند با قيمت ۴۲۰۰ تومان است و حتي بخشي از ارزهاي بانک مرکزي را با مجوز قانوني با قيمت ۴۲۰۰ تومان براي اين منظور صرف کرده است، بنابراين افزايش قيمت ارز تاثيري بر درآمدهاي دولت ندارد. وي افزود: رئيس جمهوري دنبال کنترل نرخ ارز است و به هيچ عنوان چنين کاري نخواهد کرد. مگر مي‌توان ۸۵ ميليون نفر را به خاطر درآمدزايي نابود کرد؟ رئيس کل بانک مرکزي با بيان اين که نرخ ارز در روزهاي آينده پايين‌تر مي آيد، افزود: نشان خواهيم داد که دولت چنين هدفي (افزايش نرخ ارز براي درآمدزايي) ندارد. درخور ذکر است کانال هاي اطلاع رساني نرخ هاي فردايي ارز از کاهش تا هزار توماني نرخ فردايي دلار در بازار آزاد خبر داده اند. به اين ترتيب نرخ دلار در بازار آزاد که تا عصر جمعه حدود 23 هزار و 300 تومان بود، تا عصر ديروز حدود هزار تومان کاهش يافت.
رئيس کل بانک مرکزي با اشاره به مهلت  10 روزه چندي قبل به صادرکنندگان براي بازگشت ارز گفت: در اين مدت 2.5 ميليارد دلار ارز وارد سامانه نيما شده و براي واردات از اين طريق تامين ارز شده است که اين کار حتماً به آرامش بازار کمک مي‌کند و بخش زيادي از کالاهايي که در گمرک بود، ترخيص خواهد شد.
همتي در بخشي از سخنان خود به وجود عوامل اخلالگر در بازار ارز کشور اشاره  کرد و با بيان اين که اين اخلالگران از کشورهاي حاشيه حمايت مي‌شوند، تصريح کرد: از قوه قضاييه به ما اطلاع دادند که تعدادي از ۲۵۰ نفري را که اسامي آن ها را داده‌ايم، بازداشت کرده‌اند و اين‌ها اخلالگراني حرفه‌اي هستند که حتي يک دلار ارز وارد کشور نکرده‌اند.
رئيس کل بانک مرکزي درباره اقدامات بانک مرکزي براي مقابله با اختلاس‌هاي بانکي، تاکيد کرد: قوه قضاييه خوب برخورد مي کند،  ظرف همين چند ماه گذشته جناب آقاي رئيسي اقدامات بسيار خوبي را انجام داده‌اند و نزديک به ۱۶ هزار ميليارد تومان از مطالبات بدهکاران بانکي را وصول کرده‌ايم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره