نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

شمارش معکوس برای اتصال دریایی ایران و روسیه

منبع
ايسنا
بروزرسانی
شمارش معکوس برای اتصال دریایی ایران و روسیه

ايسنا/ عضو اتاق مشترک ايران و روسيه از راه‌اندازي خط دائمي کشتي کانتينربر در درياي خزر بين اين دو کشور و حرکت اولين کشتي در سپتامبر ۲۰۲۰ خبر داد.

 سيدجليل جلالي‌فر، عضو هيات مديره اتاق مشترک ايران – روسيه و مشاور کارگروه کريدور شمال مناطق آزاد (لوتوس آستارخان روسيه و منطقه آزاد انزلي) با اعلام خبر راه‌اندازي خط دائمي کشتيراني کانتينربر در درياي کاسپين اظهار داشت: سال‌هاست به واسطه فقدان کشتي‌هاي کانتينربر در درياي کاسپين موفق به افزايش حجم صادرات محصولات کشاورزي و غذايي کشورمان به کشور روسيه نبوده‌ايم.

وي ادامه داد: امروز دولت دو کشور روسيه و ايران  با عزمي راسخ با اقدامات زيرساختي بدنبال فعال سازي کريدور شمال و جنوب هستند و در اين راستا اقدامات زيادي با جديت در حال انجام است.

اين عضو هيات مديره اتاق مشترک ايران – روسيه با اشاره به برخي از اين اقدامات تصريح کرد: اجراي عمليات ساختماني خط ريلي رشت به بندر کاسپين، ساخت اسکله رو – رو واگن بر و کاميون بر در بندر کاسپين منطقه آزاد انزلي، آمادگي کامل زيرساختي بندر انزلي که از قديمي‌ترين بنادر شمال ايران محسوب مي‌شود، اجراي عمليات ساختماني خط ريلي بندر چابهار به شبکه ريلي در راستاي راهبرد سواحل مکران،  همکاري گسترده سازمان بنادر جمهوري‌اسلامي اسلامي ايران در بنادر شمال  و جنوب کشور، همکاري بسيار خوب راه آهن جمهوري‌اسلامي ايران در حمل ريلي کالاهاي ترانزيتي، تلاش فراوان منطقه آزاد لوتوس آستراخان و کارخانه کشتي سازي واقع در اين منطقه آستراخان جهت ساخت انواع کشتي با ظرفيت‌هاي مختلف در قالب تامين اعتبار ليزينگ ساخت تا سقف ۸۰ درصد از طرف دولت روسيه براي متقاضيان  حقوقي  و حقيقي ايراني از جمله اقداماتي است که در اين راستا از سوي دو دولت ايران و روسيه در حال انجام است.

وي افزود: همچنين مجموعه کارگروه با تلاش و با پيگيري منطقه آزاد لوتوس آستراخان تاکنون موفق به جلب نظر شرکت‌هاي بزرگي از کشورهاي مختلف شده که به عضويت اين کارگروه درآمد اند. اين کارگروه در حال جذب صاحبان کالاهاي ترانزيتي از کشورهاي عراق، هند، پاکستان، افغانستان و کشورهاي حوزه خليج و فارس است.

جلالي‌فر با اشاره به اين‌که صاحبان کالاهاي ترانزيتي مي‌توانند براي حمل کالا از مسير کريدور شمال – جنوب متناسب به حجم آن از تخفيفات مناسب و ويژه اي برخوردار شوند، اظهار داشت:‌ اولين خط لاينري کشتي کانتينري که قادر خواهد بود کانتينرهاي يخچالي را در اين مسير حمل و نقل کند فعاليت خود را در سپتامبر ۲۰۲۰ آغاز خواهد کرد .

وي تصريح کرد:‌ در اين زمينه برابر تصميمات کارگروه مشترک  کريدور شمال و جنوب، متشکل از مناطق آزاد لوتوس آستراخان روسيه – مناطق آزاد انزلي و چابهار (جمهوري اسلامي ايران) در راستاي توسعه کريدور بين المللي حمل و نقل شمال- جنوب، تردد ۲ فروند کشتي کانتينري که قابليت حمل کانتينرهاي يخچالدار را نيز دارد، به زودي آغاز خواهد شد.

وي ادامه داد: اين ۲ فروند  در مسير اصلي بندر آستراخان روسيه و ۲ بندر منطقه آزاد انزلي (کاسپين – غازيان) و همچنين ساير بنادر شمالي ايران و بالعکس  سازماندهي و برنامه ريزي شده است. اين ناوگان لاينري شرکت کشتيراني روسي قادر خواهد بود بنا به درخواست صاحبان  خارجي کالا، کليه کالاهاي تخصصي و حساس و آسيب پذير را از مسير بنادر آستراخان روسيه به بنادر شمالي و بصورت حمل ترکيبي با همکاري و مشارکت سازمان بنادر و راه آهن جمهوري اسلامي ايران به بنادر جنوبي کشور و به کشورهاي مقصدحمل کند.

اين عضو هيات مديره اتاق مشترک ايران – روسيه با برشمردن مهم‌ترين مزيت‌هاي اين خط کانتينري در درياي خزر، گفت: مهم‌ترين مزيت‌هاي اين خط کانتينري در درياي خزر شامل قبول حجم محموله از يک کانتينر، سفرهاي منظم کشتي بصورت تقويمي بين بندر آستراخان وانزلي و همچنين  بنادر شمالي ايران، تعرفه هاي ثابت، بدون وابستگي به "بازار" يا فصل بوده و اولين سفر براي سپتامبر سال ۲۰۲۰ برنامه ريزي شده است.

وي با بيان اينکه پيش از اين خط کانتينري يخجالي در مسير درياي خزر نداشتيم، تصريح کرد: در حال حاضر با اين اقدام براي خريد کانتينر از طريق جذب سرمايه گذار داخلي اقدام شده است. به اين طريق کشورهاي هند و پاکستان که با روسيه کار مي‌کنند با هماهنگي سازمان بنادر و راه‌آهن و همچنين مناطق آزاد مي‌توانند براي حمل کالاهاي خود از اين مسير تردد داشته باشند.

جلالي‌فر با اشاره به تعامل‌هاي بسيار خوب در محقق شدن اين اتفاق، اظهار داشت:‌ با سياست مناسبي که سازمان بنادر و دريانوردي و همچنين راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران براي به حداقل رساندن هزينه‌ها در پيش گرفته‌اند، شاهد يک بازار مناسب رقابتي خواهيم بود. به اين شکل و با اين سياست شاهد ارسال حجم قابل توجهي از بار هند و پاکستان و کشورهاي جنوبي به روسيه از مسير کريدور شمال – جنوب خواهيم بود.

وي در پايان گفت: براي خريداري کانتينرهاي يخچالي هم با بخش خصوصي در استان گيلان هماهنگي‌هاي انجام گرفته که هر ماه تعداد اين نوع کانتينرها بيشتر شده تا از اين پس قادر باشيم محصولات کشاورزي را نيز از درياي خزر صادر کنيم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره