نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

نوبخت:هنوز به طرح گشایش اقتصادی مدنظر رئیس‌جمهور ورود نکرده‌ایم

منبع
تسنيم
بروزرسانی
نوبخت:هنوز به طرح گشایش اقتصادی مدنظر رئیس‌جمهور ورود نکرده‌ایم

تسنيم/رئيس سازمان برنامه و بودجه گفت: طرحي را که تحت عنوان طرح گشايش اقتصادي معروف شده است هنوز به‌طور دقيق مطرح نکرده‌ايم و از نمايندگان مجلس هم خواسته‌ايم که فعلاً راجع به مباحث مطرح‌شده اظهار نظري نداشته باشند.

 محمدباقر نوبخت در  گفتگويي در شبکه خبر  گفت: سال پاياني دولت هم‌زمان شد با اتفاقاتي نظير تحريم که بي‌سابقه و کم‌نظير بود. تفاوت تحريمهاي گذشته با اين تحريم موضوع نفت در برابر غذا بود. در تحريم‌هاي جديد حتي اجازه فروش نفت براي تهيه غذا هم براي ما امکان‌پذير نبود، حال با اين فشار به ورود ويروس کرونا هم برخورديم، اما با اين تفاسير سال پاياني بايد جمع‌بندي کنيم. منابع دولت تقليل پيدا کرده است و ما بايد با برنامه‌ريزي هزينه‌هاي خود را مديريت کنيم.

نوبخت گفت: دولت‌هاي استعمارگر  و ظالم در برابر ايران قصد متوقف‌سازي توسعه و توليد در کشور را داشتند که خوشبختانه شکست خوردند. شما در استان‌ها چرخش چرخ توسعه را شاهديد. 2 ميليون اشتغال در طرح‌هاي عمراني وجود دارد و ما هم به‌طور مداوم در حال افتتاح طرح‌ها هستيم.

رئيس سازمان برنامه و بودجه همچنين گفت: ارز 4200توماني را دو سال است وارد بازار کرديم و پاي آن ايستاده‌ايم، البته دولت از اخذ مابه‌التفاوت ريالي ارز دولتي صرف‌نظر کرد تا بتواند بازار را کنترل کند.

نوبخت  ادامه داد: نمي‌توانيم سختي‌ها را به‌طور واضح بيان کنيم، اما در تلاشيم که شرمنده مردم نشويم. همکاران دولتي دوران سخت و غيررفاه کشور را تجربه کرده‌اند. شرمنده مردم هستيم که آن‌طور که بايد طبق برنامه پيش نرفتيم.

نوبخت ادامه داد: دولت ميان گود ايستاده است، در تمام موارد دولت متولي دارد به‌طور مثال متولي کشاورزي، وزير جهاد کشاورزي است و صنعت نيز متولي خود را دارد، اما بازرگاني ما هنوز نتوانسته است براي خود متولي خاصي را مشخص کند. با مجلس قبلي تاحدودي توافق کرده بوديم، اما حال اين موضوع به گيرودار افتاده است.

نوبخت با اشاره به پيش‌بيني يک و نيم ميليون بشکه نفت در سال 99 بيان کرد: پيش‌بيني‌ها مشخص کرده بود که برخي از کشور‌ها مي‌توانند از ما نفت خريداري کنند. طرحي را که تحت عنوان طرح گشايش اقتصادي از آن نام برده مي‌شود هنوز به‌طور رسانه‌اي و دقيق مطرح نکرده‌ايم و از نمايندگان مجلس هم خواسته‌ايم که فعلاً راجع به مباحث مطرح‌شده در جلسات مصاحبه و اظهار نظري نداشته باشند که اذهان عمومي دچار سردرگمي شوند.

رئيس سازمان برنامه و بودجه گفت: در بحث تجارت و فروش نفت مي‌توانستيم موفق‌تر باشيم. در جلسه سران قوا مواردي مطرح و براي تأييد رهبري به ايشان مراجعه شد، رهبري فرمودند "اگر سه قوه موافق باشند مي‌توانند اجرا کنند."

نوبخت در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه "آيا قيمت چند قلم از اقلام اساسي را مي‌دانيد؟"، گفت: خريد‌ها در منزل توسط همسرم انجام مي‌شود و فعلاً حضور ذهني راجع به قيمت‌ها ندارم، همسرم از قيمت‌ها به بنده غُر مي‌زند.

رئيس سازمان برنامه و بودجه همچنين گفت: در استان‌ها طرح‌هايي را مشخص کرده‌ايم که از منابع دولتي به چه‌ميزان استفاده خواهند کرد البته چارت مصارف از تسهيلات بانکي و بخش خصوصي را هم مشخص کرده‌ايم.

وي تأکيد کرد: در بحث مسکن، ساخت مسکن محرومين با متراژ 60 متر در دستور کار بود که تا کنون 20 هزار کليد به محروم‌نشينان تحويل داده شده است، بنياد مسکن، کميته امداد امام خميني(ره) و همچنين سازمان برنامه و بودجه هم براي تهيه اين مسکن‌ها در تلاش هستند. مسکن بايد جايي براي زندگي باشد نه به‌عنوان کالاي سرمايه در نظر گرفته شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره