نماد آخرین خبر

هدفگذاری برای ایجاد زنجیره تولید مواد اولیه فرش دستباف

منبع
ايرنا
بروزرسانی
هدفگذاری برای ایجاد زنجیره تولید مواد اولیه فرش دستباف

ايرنا/رئيس مرکز ملي فرش ايران  به تلاش براي راه‌اندازي زنجيره کامل توليد مواد اوليه فرش دستباف اشاره کرد و گفت: اکنون ۹۰ درصد نخ ابريشم کشور از چهار کشور وارد مي‌شود، اما به دنبال آن هستيم تا در اين زمينه به خودکفايي برسيم.

«فرحناز رافع»  افزود: امروز فقط يک کارخانه نخ ابريشم در لنگرود گيلان فعال است و به دنبال آن هستيم تا تعداد اين کارخانجات را افزايش دهيم که توسعه صنعت نوغانداري و خودکفايي در تامين مواد اوليه فرش دستباف را به دنبال خواهد داشت.

اجراي آزمايشي زنجيره توليد مواد اوليه پس از ۴۰ سال
وي از تدوين ۱۲ برنامه و ۴۲ پروژه براي ارتقاء و بهبود کمّي و کيفي فرش دستباف ايراني، همچنين افزايش بهره‌وري توليد اين محصول و افزايش سهم بازاريابي آن در داخل و خارج کشور برابر ماده ۴۶ برنامه ششم توسعه خبر داد.


رئيس مرکز ملي فرش ايران گفت: سرفصل برنامه هاي ياد شده، ارتقا و بهبود زنجيره ارزش فرش دستباف ايراني، شناسنامه‌دار کردن آن و همچنين ايجاد زنجيره کامل توليد مواد اوليه است که مورد سوم، براي نخستين بار پس از ۴۰ سال به صورت نمونه و پايلوت در استان گلستان کليد خورده و به زودي افتتاح مي شود.

اين مقام مسوول ادامه داد: به اين ترتيب مباحث نوغانداري، نخ ريسي نخ ابريشم و پشم (از اصلاح نژاد دام گرفته تا تهيه پشم، پشم چيني، رنگرزي و تامين ساير مواد اوليه) در استان گلستان اجرا خواهد شد و در ساير استان ها نيز به فراخور زيست‌بوم خاص همان استان مي‌توانيم زنجيره ناقصي از توليد مواد اوليه را داشته باشيم.

رقابت پشم زابل با پشم مرينوس
وي گفت: به‌طور مثال در زابل در استان سيستان و بلوچستان، بهترين پشم کشور توليد مي‌شود که با پشم مرينوس استراليا رقابت مي کند؛ در اين زمينه از وزارت جهاد کشاورزي براي اصلاح نژاد دام ها، همچنين مباحث پشم شويي و پشم چيني درخواست همکاري داشتيم.

رافع، استان ايلام را در زمينه نخ‌ريسي و استان فارس را در زمينه رنگرزي پشم توانمند توصيه کرد.
مطابق آمارها تا پايان خرداد ماه امسال يک ميليون و  ۲۰۰ هزار و ۶۵۲ نفر قاليباف در کشور فعاليت داشتند و تعداد شاغلان حرفه‌هاي وابسته به آن ۱۹۱ هزار و ۵۴۵ نفر است.

اکنون ۱۰۳ مجتمع قالي‌بافي، پنج هزار و ۲۱ کارگاه متمرکز و غيرمتمرکز، ۱۳۶ تعاوني روستايي، يک‌هزار و ۹۲۳ تعاوني ثبت شده شهري و ۴۰ هزار و ۹۳۳ واحد صنفي مرتبط با فرش دستباف در سراسر کشور فعاليت مي‌کنند.


۱۲۰ کشور جهان توليدکننده فرش دستباف هستند که در سال ۲۰۱۹ مجموع صادرات‌شان افزون بر ۸۰۰ ميليون دلار بوده و سهم ايران ۷۳ ميليون دلار از اين رقم بوده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره