نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

استعفای «آبه» بورس آسیا را به هم ریخت

منبع
ايسنا
بروزرسانی
استعفای «آبه» بورس آسیا را به هم ریخت

ايسنا/ شاخصهاي بورسي در آسيا و اروپا با استعفاي نخست وزير ژاپن ريزش کردند.

به گزارش بلومبرگ، کنار رفتن شينزو آبه از نخست وزيري ژاپن مي تواند مشکلات پيش روي سومين اقتصاد بزرگ جهان را تشديد کند. اقتصاد ژاپن که پيشتر به دليل کرونا و کاهش تقاضاي واردات در سطح جهان با مشککلات زيادي مواجه شده بود، از درآمدهاي برگزاري المپيک نيز براي امسال محروم شد و اگرچه وضعيت بازار کار آن کماکان در سطح نيرومندي قرار دارد اما ممکن است به تدريج و با تداوم روند فعلي، عرصه بر سياستگذاران اين کشور تنگ شود به ويژه حالا که آبه به دليل بيماري از سمت خود کناره گيري کرد.

از سوي ديگر، مناقشات بين دو اقتصاد نخست جهان نيز ادامه دارد و در اقدامي که ممکن است بار ديگر آتش اختلافات بين پکن و واشنگتن را شعله ور کند، وزارت بازرگاني آمريکا با صدور بيانيه اي از اعمال تحريم روي ۲۴ شخصيت حقيقي و حقوقي چيني به دليل نقش آن ها در مناقشات درياي چين جنوبي خبر داده است. پيش از اين چين اعلام کرده بود از تحريم هاي آمريکا هراسي ندارد و دخالت هاي آمريکا را عامل تنش زايي در منطقه مي داند.

اين اقدام تنها کمي پس از آن انجام مي شود که در اتفاقي کم سابقه و پس از مدت ها تنش لفظي، استيون منوچين- وزير خزانه داري آمريکا و رابرت لايت هايزر- وزير بازرگاني اين کشور با ليو هه- معاون نخست وزير چين و سرپرست هيات مذاکره کننده اين کشور با آمريکا به صورت تلفني صحبت و در خصوص اجرايي شدن توفقات فاز نخست رايزني کردند. هم طرف چيني و هم طرف آمريکايي با صدور بيانيه هايي جداگانه از پيشرفت ملموس در جريان مذکرات خبر داده اند.

طبق اعلام وزارت بازرگاني آمريکا، دو طرف بر تلاش هاي چين براي تحقق وعده هاي داده شده تاکيد کرده اند اما آمريکا معتقد است طرف چيني بايد اقدامات بيشتري را در خصوص نشان دادن پايبندي خود به مساله حقوق مالکيت انجام دهد. آمريکا هم چنين از چين خواسته است از مجبور کردن شرکت هاي اين کشور به انتقال فناوري به چين براي دسترسي به بازار چين دست بردارد.  

اختلاف نظر بين دو اقتصاد نخست جهان بر سر مسايل تجاري از دو سال پيش آغاز شده اما اکنون دامنه آن از مباحث تجاري به مناقشات حوزه مالي و تکنولوژي کشيده شده است. پيشتر دونالد ترامپ- رييس جمهور آمريکا تهديد کرده بود که در صورت تداوم وضعيت فعلي تجارت با چين را به طور کامل قطع خواهد کرد.  

انتشار اخبار اميدبخش در تاثير مثبت استفاده از پلاسماي افراد بهبوديافته در درمان بيماران مبتلا به کرونا باعث ايجاد موج جديدي از خوش بيني ها به نزديک شدن به مهار اين ويروس مرگبار شده است. وزارت بهداشت آمريکا با صدور دستورالعملي مجوز استفاده از پلاسما در روند درماني بيماران را صادر کرده است.  از سوي ديگر سازمان بهداشت جهاني حال اعلام کرده است که احتمال تاخير در دستيابي به واکسن کرونا وجود دارد و اين فرآيند شايد تا سال ۲۰۲۱ و حتي بيش از آن نيز طول بکشد. مجمع جهاني اقتصاد نيز اجلاس سالانه خود را به دليل کاهش سرعت شيوع کرونا به تعويق انداخت.

تاکنون بيش از ۲۴ ميليون و ۸۰۲ هزار و ۷۶۳ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در اين بين ۸۳۸ هزار و ۶۹۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند.  در بين کشورهاي مختلف، بالاترين تلفات مربوط به آمريکا با ۱۸۵ هزار و ۴۴۴ نفر، برزيل با ۱۱۸ هزار و ۹۸۸ نفر، هند با ۶۲ هزار و ۷۱۳ نفر، مکزيک با ۶۱ هزار و ۵۹۴ نفر و انگليس با ۴۱ هزار و ۴۸۶ نفر بوده است.

با تداوم بازگشت تدريجي سطوح فعاليت هاي اقتصادي به مقادير قبل از شيوع بحران، شاخص مديران خريد آمريکا تا پايان ماه اوت به ۵۳.۶ واحد رسيد که اين رقم ۲.۷ واحد بيشتر از مقدار ثبت شده دوره منتهي به ماه قبل و بالاترين ميزان ثبت شده از ابتداي سال ۲۰۱۹ تاکنون بوده است. از سوي ديگر براي نخستين بار از دسامبر سال قبل، ميزان تقاضاي خارجي براي محصولات توليداتي آمريکا روندي صعودي به خود گرفته و به لطف افزايش تقاضا، تورم صنعتي نيز اوج گرفته است.   خبر خوب ديگر براي اقتصاد آمريکا اينکه  ميزان فروش خانه هاي جديد در آمريکا  طي ماه ژوئيه نسبت به ماه قبل خود ۲۴.۷ درصد بيشتر شده که اين رشد در طول تاريخ ثبت آمارهاي مربوطه بي سابقه بوده است. اين رقم هم چنين در مقايسه با مدت مشابه سال قبل نيز ۸.۷ درصد بيشتر  شده است. 

ديويد کاستين- تحليل گر بازار بانک گلدمن ساکس گفت: تحليل تکنيکال نمادهاي اصلي بازار نشان مي دهد وضعيت اميدوارکننده است و در روزهاي اخير شاهد بهبود محيط کلان اقتصادي نيز بوده ايم. اگر در زمينه واکسن مقابله با کرونا به دستاوردهاي قابل اتکاي جديدي برشسيم آن وقت شاهد يک دوره طولاني و باثبات در صعود شاخص ها خواهيم بود اما حتي بدون آن هم انتظار داريم شاخص ها در سطح بالاتري از جايي که ماه قبل در ان قرار داشتند، بايستند.

بورس آمريکا

در وال استريت، همه شاخص‌ها صعودي بودند تا جايي که هر سه شاخص اصلي بورسي در سطح بالاتري از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ايدانستريال اوريج» با ۰.۷۸ درصد افزايش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۸ هزار و ۷۱۳.۹۰ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پي ۵۰۰» با ۰.۶۲ درصد افزايش تا سطح ۳۵۰۶.۲۵ واحدي بالا رفت و ديگر شاخص مهم بورسي آمريکا يعني «نزدک کامپوزيت» با ۰.۵۸ درصد افزايش در سطح ۱۱ هزار و ۶۸۳.۰۶ واحدي بسته شد.

تيم گيرسکي- استراتژيست ارشد سرمايه گذاري در موسسه "اينورنس کانسيل" گفت: نگراني هايي وجود دارد که اقتصاد چه زماني مجددا احيا خواهد شد. در بلندمدت چشم انداز اقتصادي اميدوارکننده است اما اگر يک شوک ديگر بوجود بيايد مثلا در پاييز شاهد يک موج همه گيري ديگر باشيم، حدس زدن در خصوص اينکه چه پيش خواهد آمد اصلا کار ساده اي نيست.


بورس‌هاي اروپايي

در معاملات بازارهاي بورس در اروپا، شاخص "فوتسي ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۶۸ درصد ريزش نسبت به روز قبل و در سطح ۵۹۶۳.۵۷  واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۰.۴۱ درصدي و ايستادن در سطح  ۱۳ هزار و ۳۳.۲۰ واحدي به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاريس با افت ۰.۲۳ درصدي در سطح ۵۰۰۲.۹۴ واحد بسته شد. در مادريد شاخص "ايبکس ۳۵" ۰.۶ درصد بالا رفت و به ۷۱۳۳ واحد رسيد.

بورس‌هاي آسيايي

در معاملات بورس‌هاي آسيا، شاخص‌ها عملکرد بدي داشتند؛ تا جايي که شاخص "نيک کي ۲۲۵" بورس توکيو ژاپن با افت ۱.۴۱ درصدي تا سطح ۲۲ هزار و ۸۸۲.۴۶  واحدي پايين رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۵۶ درصد بالا رفت و در سطح ۲۵ هزار و ۴۲۲.۰۶  واحد بسته شد. در چين شاخص "شانگهاي  کامپوزيت" صعود ۲.۳۹ درصدي را تجربه کرد و در سطح ۴۸۴۴.۲۷ واحد بسته شد.

در استراليا شاخص "اس اند پي اس اند ايکس ۲۰۰" بورس سيدني با ۰.۸۶ درصد کاهش و ايستادن در سطح ۶۰۷۳.۸۱ واحدي به کار خود خاتمه داد. در بين ديگر شاخص‌هاي مهم آسيايي، شاخص " تاپيکس" ژاپن نزولي بود.

نفت

در بازار طلاي سياه روند قيمت‌ها نزولي بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اينتر مديت" با ۰.۰۲ درصد کاهش به ۴۲.۹۹ دلار رسيد و نفت خام برنت درياي شمال با ريزش ۰.۰۱ درصدي به ازاي ۴۵.۰۱ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنين در بازار فلزات گران‌بها، بهاي هر اونس طلا با صعود ۲.۰۷ درصدي نسبت به روز قبل در سطح ۱۹۶۵.۰۷ دلار معامله شد. هر اونس نقره با افزايش ۰.۶۱ درصدي به ازاي ۲۷.۸۰ دلار مبادله شد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره