نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

«ایران» در محاصره لوله‌های گاز جدید و قدیمی

منبع
ايلنا
بروزرسانی
«ایران» در محاصره لوله‌های گاز جدید و قدیمی

ايلنا/ رئيس کميسيون انرژي اتاق بازرگاني با بيان اينکه در همسايگي ما ترکيه بخشي از منابع خود را از ال‌ان‌جي امريکا تهيه مي‌کند، گفت: اگر ما غفلت نکرده و از امکانات خود در پارس جنوبي و کارخانه ال‌ان‌جي استفاده مي‌کرديم آمريکا از کيلومترها دورتر و از قاره‌اي در آن سوي دنيا نمي‌توانست به همسايه ما گاز بفروشد.

يک مقام بلندپايه وزارت انرژي ترکيه اخيرا اعلام کرده که کشورش انتظار دارد اگر صادرکنندگان گاز مي‌خواهند قراردادهاي بلندمدت را تمديد کنند، قيمت رقابتي‌تر و منعطف‌تري به اين کشور پيشنهاد کنند. اين در حالي است که رقابت از سوي ال‌ان‌جي ارزان آمريکا و احتمال آغاز توليد گاز ترکيه در درياي سياه، نيز ديناميک بازار را تغيير داده است.

طبق آمارها در نيمه اول امسال، واردات ترکيه از روسيه و ايران کاهش و در مقابل خريدش از جمهوري آذربايجان و آمريکا افزايش چشمگيري داشته است. شايد تحرکات اخير ترکيه را بايد اينگونه ارزيابي کرد که از اين پس گازهاي جهان بايد يک مدعي جديد را در جمع خود بپذيرند، کشوري که اکنون با کشف يک ميدان با 320 ميليارد متر مکعب گاز قابل برداشت، خود را در مقام صادرکننده و بي‌نياز از واردات از فروشندگان قديمي مي‌داند و مي‌خواهد خود تعيين‌کننده قيمت نيز باشد.

حميدرضا صالحي، رئيس کميسيون انرژي اتاق بازرگاني درباره برنامه اخير ترکيه براي واردات و از جمله اينکه خواستار کاهش قيمت گاز دريافتي شده است، گفت: بازارها ممکن است تغيير کنند، مخصوصا در منطقه ما ترکيه از دير باز بدنبال اين استراتژي بوده که نمي‌خواهد تمام واردات خود را از يک کشور داشته باشد، به طوري که قبلا ابتدا فقط از روسيه واردات داشت، بعد به سمت ايران آمد و با يک قرارداد با ايران سعي کرد سبد انرژي را از يک کشور به دو کشور تغيير دهد و نگراني را از واردات از يک منبع جبران کند.

وي افزود: ما اين پيش‌بيني را داشتيم که اگر ترکيه به همين شکل پيش برود بخواهد قيمت‌ها را تغيير دهد. اجراي خط لوله ترک‌استريم در درياي سياه به طول 920 کيلومتر حرکتي بود که ترکيه خود را از لحاظ انرژي در وضعيت پايدارتري قرار دهد و خود را به سمتي سوق داد که صادرکننده گاز به اروپا هم باشد. اکنون هم اکتشافي در درياي سياه داشته و از طرفي قرارداد با ايران نيز در حال انقضا است، بنابراين بعيد نيست که اينگونه مباحث را مبني بر کاهش قيمت مطرح کند.

رئيس کميسيون انرژي اتاق بازرگاني تصريح کرد: بيشترين فروش و صادرات گاز ما به عراق و ترکيه است، سوال اين است که اکنون با اين مشتري که خودش به بازيگر گازي تبديل شده، بايد سبد صادرات گاز را روي عراق تمرکز کنيم و يا اينکه کشورهاي ديگري هم مي‌توانند وارد شوند؟ نياز است استراتژيست‌ها داخل کشور راهبرد صادرات انرژي را تدوين کنند.

وي با طرح اين سوال که آيا با وجود بازيگر جديد در همسايگي که خود را رقيب گازي کشورها نيز مي‌داند، صلاح است که روي گاز تمرکز کنيم و يا بايد آن را تبديل به برق و صادر کنيم؟ اظهار داشت: وقتي گاز صادر مي‌کنيم امکان ايجاد پتروشيمي‌هاي جديد را در منطقه فراهم مي‌کنيم، بنابراين صلاح اين است که ايران به جاي صادرات گاز، برق صادر کند تا ايجاد ارزش افزدوه بيشتري کند. 

صالحي خاطرنشان کرد: اکنون ما در محاصره بازيگران گازي هستيم، در شمال‌غرب ترکمنستان خط لوله‌ تاپي در حال اجرا است، در غرب ايران، ترکيه با خط لوله ترک‌استريم و کشف مخازن جديد در درياي سياه، ورود پيدا کرده، همچنين آنکارا با مخازن جديد در درياي مديترانه با يونان در تقابل است، در جنوب عمان و در شرق افغانستان موفق به کشف مخازن شده‌اند.

وي ادامه داد: در اطراف ما روسيه، ترکمنستان بعنوان بازيگران قديمي، افغانستان، عمان و ترکيه بازيگراني جديد هستند، اگر ما مثل روسيه بازيگر محوري بوديم امروز نبايد از حرکت ترکيه نگران بوديم، به هرحال وزن بازيگران گاز در منطقه تغيير کرده، اگر ايران مي‌خواهد بازيگر گاز باشد بايد بتواند در اين وضعيت در کنار اتفاقات گازي منطقه‌اي راهبرد جديد ارائه دهد. يکي از راهبردهاي جديد اين است که ايران مي‌تواند بيشتر روي صادرات برق تمرکز کند و ايجاد ارزش افزوده کرده و وابستگي کشورها را به خود افزايش دهد.

رئيس کميسيون انرژي اتاق بازرگاني تاکيد کرد: بايد شوراي عالي انرژي با حضور انديشمندان حوزه انرژي و بخش خصوصي به اين موضوع بپردازد، ما مخازن بزرگ دنيا را در اختيار داريم، اما در همسايگي ما ترکيه بخشي از منابع خود را از ال‌ان‌جي امريکا تهيه مي‌کند. اگر ما غفلت نکرده و از امکانات خود در پارس جنوبي و کارخانه ال‌ان‌جي استفاده مي‌کرديم امريکا از کيلومترها دورتر و از قاره‌اي در آن سوي دنيا نمي‌توانست به همسايه ما گاز بفروشد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره