نماد آخرین خبر

آخرین وضعیت تورم در کشورهای همسایه

منبع
ايسنا
بروزرسانی
آخرین وضعیت تورم در کشورهای همسایه

ايسنا/نرخ تورم در ارمنستان افزايش و در گرجستان کاهش يافت.

 تا پايان ۱۲ ماه منتهي به آگوست، نرخ تورم در ارمنستان از ۱.۵ درصد در ماه قبل به ۱.۸ درصد افزايش يافته است که اين نرخ، بيشترين نرخ تورم از ژوئن سال گذشته تاکنون محسوب مي‌شود. مواد غذايي و نوشيدني با تورم ۱۰.۱ درصدي، بزرگترين محرک قيمت‌ها در اين کشور بوده است و پس از اين بخش، فرهنگ و آموزش با تورم ۵.۵ و خدمات با تورم ۴.۲ درصدي قرار دارند.

از سوي ديگر کمترين نرخ تورم مربوط به آموزش  با منفي ۳.۶ درصد بوده است. بر مبناي ماهانه نيز نرخ تورم اين کشور در ماه آگوست منفي ۰.۱ درصد اندازه گيري شده که ۰.۱ درصد کمتر از تورم ماه قبل بوده است.  متوسط نرخ تورم در ارمنستان در بازه زماني ۱۹۹۳ تا ۲۰۱۹ معادل ۵۹۳.۶ درصد بوده که بالاترين تورم مربوط به ژوئن۱۹۹۴ با ۲۲هزار و ۸۸۷.۴۰ درصد و پايين‌ترين نرخ تورم نيز مربوط به مارس۱۹۹۹با منفي ۵.۵۲ درصد بوده است.

با توجه به قرار گرفتن تورم ارمنستان در سطح زير ۲ درصد، بانک مرکزي اين کشور فعلاً برنامه‌اي براي تغيير در نرخ بهره خود ندارد و به گفته آرتور جواديان، رئيس بانک مرکزي اين کشور  سياست‌هاي پولي فعلي حفظ خواهند شد.

از سوي ديگر نرخ تورم در گرجستان کاهشي بوده است. تا پايان ۱۲ ماه منتهي به مي، نرخ تورم در گرجستان از ۵.۵ درصد در ماه آوريل به ۴.۸  درصد در ماه آگوست کاهش يافته است که اين نرخ، کمترين نرخ تورم در شش ماه اخير محسوب مي‌شود.

مواد غذايي و نوشيدني با ۱۳.۲ درصد افزايش قيمت، بزرگترين محرک قيمت‌ها در اين کشور بوده است و پس از اين بخش، لوازم منزل با تورم ۷.۹ درصد  در رده بعدي قرار دارد.

از سوي ديگر کمترين نرخ تورم مربوط به  حمل و نقل با تورم منفي ۳.۸ درصدي و تنباکو با تورم ۱.۲ درصدي در رده بعدي قرار دارد. بر مبناي ماهانه نيز نرخ تورم گرجستان در ماه آگوست ۰.۴ درصد اندازه‌گيري شده که ۰.۱ درصد کمتر از تورم ثبت شده در اين کشور در ماه قبل است.

 متوسط نرخ تورم در گرجستان در بازه زماني ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۹ معادل ۷.۲ درصد بوده است که بالاترين تورم مربوط به آوريل ۱۹۹۶ با ۵۹.۳۱ درصد و پايين‌ترين نرخ تورم نيز مربوط به مي ۲۰۱۲ با منفي ۳.۳ درصد بوده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره