نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

کاهش 6 تا 13 میلیون تومانی قیمت در بازار راکد خودرو

منبع
فارس
بروزرسانی
کاهش 6 تا 13 میلیون تومانی قیمت در بازار راکد خودرو

فارس/ قيمت خودروهاي داخلي در بازار 6 تا 13 ميليون تومان کاهش يافت، البته معاملات قابل توجهي در اين بازار صورت نمي گيرد و فروشندگان و خريداران همچنان منتظر مشخص شدن تکليف بازار هستند.

بعد از سير صعودي قيمت خودرو طي ماه‌هاي گذشته در بازار، قيمت خودروهاي داخلي طي روزهاي جاري 6 تا 13 ميليون تومان کاهش يافت.
اين در حالي است که معامله قابل توجهي در اين بازار انجام نمي‌شود و خريداران به اميد کاهش قيمت خودرو و فروشندگان به اميد رشد دوباره قيمت‌ها، براي خريد و فروش دست نگه داشته‌اند.
سعيد موتمني، رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو در مورد وضعيت بازار خودرو به خبرنگار فارس گفت: قيمت خودرو در بازار از سه شنبه هفته پيش کمي فروکش کرده، اما معاملات در اين بازار همچنان صفر است و خريد و فروش چنداني صورت نمي‌گيرد.
وي تصريح کرد: هم اکنون در بازار نه خريدار داريم و نه فروشنده، خريداران معتقدند قيمت خودرو بالا است و فروشندگان نيز منتظرند تا دوباره قيمت‌ها افزايش يابد.
به گفته وي، طي روزهاي اخير قيمت خودرو در بازار کاهشي بوده است، به طوري که در مورد برخي خودروها تا 6 ميليون تومان و در مورد برخي ديگر نيز تا 13 يا 14 ميليون تومان افت قيمت داشته‌ايم.
موتمني با تاکيد بر اينکه هم اکنون قيمت خودرو در بازار کاذب است، ادامه داد: مردم بايد حواسشان را جمع کنند تا خودرو با قيمت مناسب را خريداري کنند.

وي با اشاره به ارائه چندين قيمت براي يک خودرو در بازار از سوي فروشندگان مختلف، گفت: به دليل بالا بودن نوسان قيمت در بازار خودرو، مشتريان نمي توانند براي خريد خودرو اقدام کنند.

* بازار خودرو منتظر ثبات نرخ ارز
محمد ولي الهي، يکي از فعالان بازار خودرو نيز در اين مورد به خبرنگار فارس گفت: در حال حاضر بازارهاي مختلف از جمله بازار لوازم خانگي و خودرو منتظر ثبات نرخ ارز هستند تا آنها هم به ثبات برسند و معامله در بازار رونق گيرد.
وي تصريح کرد: در حال حاضر به دليل نوسان نرخ ارز، قيمت خودرو نيز نوساني است و مشتريان و فروشندگان تکليف خود را نمي‌دانند.
وي پيش بيني کرد: طي ماه هاي آينده با ايجاد ثبات در نرخ ارز، قيمتها در بازار خودرو نيز کاهش يابد و اين بازار به ثبات برسد.

* تصميم وزارت صنعت براي فروش فوق العاده 150 هزار دستگاه خودرو
بازار خودرو همچنان با عطش خريد روبرو است که البته بخشي از آن شايد مربوط به تقاضاي دلالان و واسطه ها باشد. براي متعادل کردن بازار خودرو، وزارت صنعت طي روزهاي گذشته تصميمي مبني بر فروش فوق العاده 150 هزار دستگاه خودرو تا پايان سال اتخاذ کرد. بر اين اساس قرار است ايران خودرو و سايپا ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو را به صورت فروش فوق‌العاده با موعد تحويل يک تا 3 ماه در نيمه دوم امسال در اختيار متقاضيان قرار دهند.
به گفته مهدي صادقي نيارکي، معاون امور صنايع وزارت صنعت، به طور متوسط ماهيانه ۲۵ هزار دستگاه خودرو به طور منظم توسط اين دو شرکت در قالب فروش فوق العاده عرضه خواهد شد.
وي تصريح کرد: با احتساب ۳۴۲ هزار دستگاه خودرويي که از ابتداي امسال تحويل متقاضيان شده و 150 هزار دستگاه خودرويي که در قالب فروش فوق العاده عرضه مي‌شود و همچنين برنامه ۶۰ درصد تحويل تعهدات معوق، قطعاً برنامه توليد و عرضه يک ميليون دستگاه خودرو در سال ۹۹ محقق مي‌شود.

* لزوم قيمت گذاري خودروهاي دپويي بر مبناي تاريخ توليد
در عين حال، اين روزها شاهد انتشار تصاوير جديدي از خودروهاي دپو شده در پارکينگ خودروسازان هستيم که با توجه به انجام بخش اعظم فرآيند توليد در ماه هاي گذشته، ضروري است که قيمت اين خودروها مطابق با نرخ مصوب خودرو در زمان توليد آن تعيين شود.
خودروسازان و قطعه سازان، کمبود برخي قطعات مانند چراغ يا صندلي را عامل توليد ناقص خودروهاي دپو شده و در نتيجه عدم امکان تحويل آنها به مشتريان عنوان مي‌کنند و البته مي‌گويند که بخش زيادي از اين خودروها مربوط به تعهدات عقب مانده به مشتريان است.
هرچند خودروسازان بابت تاخير در تحويل خودرو، به مشتريان جريمه مي‌پردازند، اما بايد توجه کرد که در بخش زيادي از قراردادهاي فروش خودروسازان، قيمت خودرو مطابق با نرخ روز تعيين شده (موعد تحويل خودرو در برخي فروش ها يک بازه چندماهه تعيين شده است) و بر اين اساس، هر زمان که دعوتنامه براي مشتريان ارسال شود، قيمت خودرو بر آن مبنا محاسبه خواهد شد.
حال ممکن است قيمت موعد تحويل خودرو ملاک عمل باشد و يا اينکه قيمت روز ارسال دعوتنامه، مد نظر قرار گيرد که اين موضوع مي‌تواند عاملي براي ترغيب خودروسازان به دپوي خودروها و عرضه آنها پس از دريافت مجوزهاي افزايش قيمت باشد. در عين حال، براي بخشي از خودروهاي دپوشده نيز فروشي صورت نگرفته و بابت هيچ تعهدي توليد نشده‌اند.
سهيل معمارباشي، مديرکل صنايع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد خودروهاي دپو شده در پارکينگ خودروسازان گفت: در بررسي انجام شده از سوي نهادهاي بازرسي، وزارت صمت و حتي رسانه ها، کسري قطعات خودروهاي موجود در پارکينگ ها مشخص بوده و تعداد خودروهاي ناقص بالغ بر ۱۰۰ هزار دستگاه است که در پارکينگ خودروسازان قرار دارند.
وي اظهار داشت: اين قطعات وارداتي هستند و دلايل عدم تامين و ترخيص به موقع آنها تا حدود زيادي مشخص است و گمرک جمهوري اسلامي و همچنين بانک مرکزي و ساير دستگاه مرتبط از شرايط اين موضوع به طور کامل آگاهي داشته و مطلع هستند.
معمارباشي افزود: به مردم اطمينان خاطر مي‌دهيم که به هيچ عنوان احتکار خودرو از سوي خودروسازان مطرح نيست و عمدي براي عدم عرضه به بازار وجود ندارد و به شدت اين مسئله کنترل مي‌شود و نهادهاي نظارتي و بازرسي اين موضوع را مورد رصد دقيق قرار داده‌اند.
وي اضافه کرد: خودروهاي موجود در کف پارکينگ‌ها اغلب متعلق به تعهدات معوق خودروسازان بوده و به دليل عدم تکميل و تحويل، خودروسازان در حال پرداخت جريمه به مشتريان خود هستند.

مديرکل صنايع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکيد کرد: تحويل خودرو ناقص به مشتري مورد تاييد وزارت  صمت نيست و به هيچ عنوان اين اتفاق رخ نمي‌دهد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره