نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

عامل فروش نرفتن سهام عدالت در یک ماه اخیر مشخص شد

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی

باشگاه خبرنگاران/ مدير کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در خصوص عدم واريز وجه سهام عدالت از سوي صندوق هاي کارگزاري گفت: زماني که بازار منفي مي‌شود، سازمان بورس و اوراق بهادار براي جلوگيري از کاهش شاخص کل بورس جلوي فروش سهام را مي گيرد.

روح الله مير صانعي، مدير کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در اين باره تصريح کرد: بحث آزاد سازي و فروش سي درصد از سهام عدالت به يکباره اتفاق افتاد به گونه‌اي که هنوز سامانه هاي کارگزاري ها و شرکت سپرده گذاري مرکزي آماده پذيرش اين حجم از معاملات نبود در نتيجه طبيعي است که بگوييم  وقتي کاري با سرعت انجام مي شود به دنبال آن مشکلاتي نيز رخ خواهد داد.
مديرکانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار بيان کرد: ممکن است افرادي که اطلاعاتشان را در سامانه سهام عدالت وارد کرده اند به دلايل مختلف اين کار را درست انجام نداده باشند به همين دليل شرکت سپرده گذاري مرکزي براي رفع اين معضلات سامانه اي را تحت عنوان sahameedalat تاسيس کرد تا سهامداران بتوانند اطلاعات خود را تصحيح کنند.
ميرصانعي افزود:دومين دليلي که مانع واريز نشدن پول فروش سهام عدالت به حساب سهامداران شد اين بود که در اين مدت کارگزاري ها نمي توانستند سهام عدالت را بفروشند و دليل آن را مي توان منفي شدن بازار سرمايه دانست.
وي گفت:زماني که بازار منفي مي شود، سازمان بورس و اوراق بهادار مانع فروش سهام عدالت مي شود.

مدير کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار افزود:سومين دليلي که سبب شد تا پول حاصل از فروش به حساب سهامداران واريز نشود، درست نبودن شماره شبا افراد يا مسدود بودن حساب هاي بانکي افراد است.
مدير کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در خصوص فروش سهام به طريقه بلوکي گفت: در ماه هاي نخست سهام عدالت به روش تجميعي در بازار به فروش مي رفت اما به مرور وقتي که روند بازار منفي شد طريقه  فروش به روش بلوکي تغيير کرد. روش بلوکي مزايا و معايبي دارد.
ميرصانعي در پاسخ به اين سوال که آيا فروش سهام عدالت در يک ماه گذشته باعث اُفت بازار شده يا خير؟بيان کرد: از آنجايي که قيمت ها در بازار سرمايه نتيجه عرضه و تقاضا است، مي‌توان گفت که به طور طبيعي فروش سهام عدالت تا حدودي ميزان عرضه را زياد کرد و توانست روي بازار تاثير منفي بگذارد.
وي در پاسخ به اين سوال که عملکرد کارگزاري ها را در پنج ماه نخست سال ۹۹ چگونه ارزيابي مي کنيد؟، بيان کرد:در ماه هاي نخست سال حضور افراد در بازار سرمايه افزايش چشمگيري داشته است به همين دليل سعي کرديم که سطح کارايي کارگزاري ها را ارتقا دهيم زيرا شعار ما جلب رضايت مشتري است.
مدير کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار درباره شکايت سهامداران از نحوه خدمت رساني کارگزاري ها، گفت: کارگزاري هايي وجود دارند که کم کاري مي کنند اما کانون کارگزاران سعي دارد که مانع تخلف آنها شود.
ميرصانعي بيان کرد:در ماه هاي نخست سال که حجم مراجعه کنندگان براي دريافت کد بورسي و ثبت نام در کارگزاري ها زياد شده بود، سهامداران به دلايل متعدد از بعضي از کارگزاري ها شکايت داشتند به همين دليل اما براي بهبود اوضاع و جلوگيري از نارضايتي‌هاي بيشتر تلاشمان را افزايش داديم.سهامداران اگر از نحوه خدمت رساني کارگزاري خاصي شکايت دارند مي توانند به سامانه  www.seba.ir مراجعه و مشکل خود را مطرح کنند.

ابطال مجوز سه کارگزاري
مدير کانون کارگزاران در پاسخ به اين سوال که چرا از بين ۱۰۸کارگزاري بورس فقط  ۲۰ کارگزاري فعال هستند؟،گفت:اين مسئله در تمام صنوف متداول است.طبق قاعده اي که در کشور وجود دارد به طور ميانگين هميشه فعاليت اقتصادي در بين واحدي هاي داراي مجوز۲۰به ۸۰ بوده است.
وي افزود: تا کنون از بين ۱۰۸ کارگزاري موجود؛ مجوز ۳ کارگزاري به دليل تخلف باطل شده است.
مير صانعي در پاسخ به اين سوال که در اين چند هفته اخير که جو بازار سرمايه متلاطم بود،، عده اي از کارشناسان مطرح کرده اند که مقصر اصلي کارگزاري ها هستند؟ بيان کرد:در اين که تمام خريد و فروش‌هاي بازار توسط کارگزاري ها صورت مي گيرد هيچ شکي وجود ندارد اما کارگزاران حق ندارند که افراد را وادار به خريد يا فروش کنند، اگر فردي از درون سيستم کارگزاري شروع به سيگنال دهي به سهام داران کند قطع به يقين با او برخورد خواهد شد.

محدوديت معاملات کارگزاران بايد برداشته شود
مدير کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار درباره علت ممنوع المعامله بودن فعالان نهاد هاي اقتصادي و کارگزاران در بازار سرمايه گفت: چند سال قبل در جلسه شورا عالي بورس تصميم گرفته شد که علاوه بر کارکنان و مسئولان سازمان بورس،کارکنان کارگزاري نيز ممنوع المعامله شوند اين تصميمات در اصل براي زماني بود که هنوز اختيارات سرمايه داران و کارگزاران برابر نبود اما هم اکنون که دسترسي سهامدار و کارگزار يکسان شده، بهتر اين است که اين محدوديت ها برداشته شود.
مدير کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در پايان بيان کرد: هم اکنون در سطح جهان هيچ يک از کارگزاري ها محدوديتي در خريد و فروش سهام ندارند و اگر اين قانون در کشور ما برداشته شود  قطع به يقين به نفع بازار سرمايه خواهد بود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar