نماد آخرین خبر

انرژی‌های تجدیدپذیر، هدیه دولت تدبیر و امید به سبد انرژی کشور

منبع
ايرنا
بروزرسانی
انرژی‌های تجدیدپذیر، هدیه دولت تدبیر و امید به سبد انرژی کشور

ايرنا/بهره‌برداري از انرژي‌هاي تجديدپذير در دولت تدبير و اميد با رونق بسيار خوبي روبرو شد، به گونه‌اي که مي‌توان گفت استفاده از اين نوع انرژي پاک، هديه اين دولت به سبد انرژي کشورمان است؛ ميزان توليد انرژي‌هاي تجديدپذير از حدود ۱۰۰ مگاوات ابتداي دولت يازدهم به ۸۲۰ مگاوات در سال ۹۸ رسيد.

استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير به عنوان انرژي پاک در جهان به خوبي جايگاه خود را يافته و بسياري از کشورها استفاده از اين نوع انرژي را اولويت خود قرار داده‌اند.

استفاده از اين نوع انرژي در کشورمان چندان مورد توجه به دليل ارزان بودن انرژي‌هاي فسيلي نبود.

بهره‌برداري از انرژي‌هاي تجديدپذير در ابتداي انقلاب اسلامي فقط به ميزان ۶ مگاوات بود که به دليل کم بودن ميزان آن در آمارهاي انرژي ديده نمي‌شد.

روند بي‌توجهي به اين نوع از انرژي در طول سال‌ها همچنان ادامه داشت و کج دار و مريز با آن برخورد مي‌شد به گونه‌اي که در ابتداي دولت تدبير و اميد فقط ۱۰۵ مگاوات مورد استفاده قرار گرفته بود.

دولت تدبير و اميد توجه خوبي به استفاده از انرژي‌هاي تجديد پذير کرد و شرايط بهره‌برداري از اين نوع انرژي را بيش از پيش تسهيل کرد و اين امر سبب شد در پايان کار دولت يازدهم ظرفيت انرژي‌هاي تجديد پذير به ۳۴۱مگاوات برسد.

گرچه افزايش نرخ ارز در سال ۹۷ روند خللي در روند استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير ايجاد کرد اما سازمان انرژي‌هاي تجديد پذير و بهره‌وري برق در يک اقدام خوب تعرفه خريد اين نوع انرژي‌ها را افزايش داد و همين امر سبب شد بخش خصوصي با همه سختي‌ها به اين امر ورود کرده و توسعه آن تداوم يابد.

علاوه بر اين تشويق و ترغيب مردم به استفاده بيشتر از انرژي‌هاي تجديدپذير و جذاب‌شدن آن براي مردم سبب شد ميزان استفاده از اين انرژي در کشور بيشتر شود.

همين موضوع سبب شد تا پايان پارسال ظرفيت انرژي‌هاي تجديد پذير کشور به ۸۲۰ مگاوات برسد.

روند توسعه استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير طي امسال هم به خوبي ادامه يافت به گونه‌اي که در طرح‌هاي پويش هر هفته #الف ب-ايران وزارت نيرو همواره افتتاح چند طرح انرژي‌هاي تجديدپذير هم صورت مي‌گيرد.

تلاش دولت تدبير و اميد آن است که ظرفيت انرژي‌هاي تجديدپذير کشور به بيش از هزارمگاوات افزايش يابد گرچه اين ميزان با هدف برنامه ششم توسعه کشور(۱۳۹۶ _۱۴۰۰) فاصله دارد، اما نشان از تلاش خوب اين دولت براي تحقق هدف پيش‌بيني شده است.

هدفگذاري براي افزايش توليد به ۱۷۰۰ مگاوات
«مصطفي رجبي مشهدي» معاون برنامه‌ريزي و امور اقتصادي توانير  پيش از اين در گفت وگو با ايرنا با اشاره به افزايش توليد برق نيروگاه‌هاي تجديدپذير از ۱۰۰ به ۸۲۰ مگاوات در هفت سال گذشته، گفته بود: در نظر داريم تاپايان سال ۱۴۰۰ اين مقدار را به ۱۷۰۰ مگاوات برسانيم يعني ظرفيت فعلي به دو برابر برسد.

سخنگوي صنعت برق از روش هاي توسعه تجديدپذيرها را اعمال ۲۰ درصد توليد برق دستگاه هاي اجرايي از محل انرژي تجديد پذير عنوان کرد و گفت: براين اساس مقرر است دستگاه هاي اجرايي ۲۰ درصد برق مورد نياز خود را از محل انرژي خورشيدي تامين کنند.

رجبي مشهدي از تلاش براي تشويق مشترکان پر مصرف براي ايجاد نيروگاه خورشيدي پشت بامي خبرداد و گفت: دو درصد مشترکان پر مصرف که قيمت واقعي برق را مي‌پردازند برايشان به صرفه است که از نيروگاه‌هاي خورشيدي پشت بامي استفاده کنند.

وي افزود: اين مشترکان اگر يک نيروگاه خورشيدي يک يا دو کيلوواتي بگذارند مي‌تواند هزينه هاي برق را تا ۵۰ درصد کاهش دهند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره