نماد آخرین خبر

اسکناس سبز جهش کرد

منبع
خبرآنلاين
بروزرسانی
اسکناس سبز جهش کرد

خبرآنلاين/پس از دو افت متوالي، اسکناس سبز به مسير صعودي برگشت.

نرخ عجيب تورم کشورهاي اروپايي و فاصله گرفتن آن از محدوده دو درصدي هدف گذاري شده توسط بانک مرکزي اروپا باعث سردرگمي معامله گران نسبت به امکان تداوم روند صعودي ارزهاي اروپايي شده است. طبق مرکز آمار اتحاديه اروپا، متوسط نرخ تورم در ۱۹ کشور عضو منطقه يورو در ۱۲ماه منتهي به آگوست با ۰.۶ درصد کاهش نسبت به رقم مشابه منتهي به ماه قبل به منفي ۰.۲ درصد رسيد. همچنين متوسط نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهي به آگوست در ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا ۰.۴ درصد اندازه‌گيري شده که ۰.۵ درصد کمتر از رقم ثبت شده ماه قبل بوده است.

با وجود بازگشايي کسب و کارها و ا ز سرگيري فعاليت هاي تجاري انتظار نمي رود اقتصاد جهاني امسال را با رشد مثبت به پايان برساند. سازمان توسعه و همکاري اقتصادي در برآورد جديد خود پيش بيني کرده است رشد اقتصادي جهان براي کشورها به طور متوسط منفي ۴.۵ درصد خواهد بود. طبق پيش بيني هاي اين سازمان اقتصاد چين امسال تنها ۱.۱ درصد رشد خواهد کرد که اين عملکرد براي آمريکا از اين هم نااميدکننده تر خواهد بود تا جايي که انتظار مي رود بزرگ ترين اقتصاد جهان تا پايان امسال ۳.۸ درصد کوچک شود.

پس از فروکش کردن موج اوليه، روند شيوع کرونا در بسياري از کشورها سرعت گرفته که اين روند به ويژه در اروپا محسوس بوده است. با اين حال دونالد ترامپ- رييس جمهور آمريکا- از قرار داشتن توسعه واکسن کرونا در مراحل پاياني و آغاز توزيع آن از اواخر ماه آينده صحبت کرده است.  
تاکنون بيش از ۳۰ ميليون و ۶۰۶ هزار و ۴۸۲ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در اين بين ۹۵۴ هزار و ۱۸۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بين کشورهاي مختلف، بالاترين تلفات مربوط به آمريکا با ۲۰۲ هزار و ۹۲۳ نفر، برزيل با ۱۳۵ هزار و ۲۰۳ نفر، هند با ۸۵ هزار و ۶۲۵ نفر، مکزيک با ۷۲ هزار و ۱۷۹ نفر و انگليس با ۴۱ هزار و ۷۳۲ نفر بوده است.

همان طور که انتظار مي رفت، بانک مرکزي اروپا نيز در اجلاس اخير خود به مانند بانک هاي مرکزي کانادا و آمريکا تصميم گرفت تا نرخ بهره خود را در سطح قبلي حفظ کند. بانک مرکزي اروپا نرخ بهره را در سطح منفي ۰.۵ درصدي قرار داده است. علاوه بر منطقه يورو، نرخ بهره اکنون در ژاپن و سوييس نيز در سطح منفي قرار دارد.   

کريستين لاگارد- رئيس بانک مرکزي اروپا با اشاره به جلسه مديران ارشد اين بانک در خصوص صعودهاي اخير يورو گفت: ما به دقت اوضاع را زير نظر داريم اما بايد يک بار ديگر تصريح کنم که سياست ما در دخالت نکردن در نرخ برابري ارزها، ثابت است.
در ماه ژوئن بانک مرکزي اروپا در قالب برنامه محرک جديد خود متعهد به تزريق نقدينگي معادل ۱.۳۵ تريليون يورو به بازارها شد که قرار است اين روند دست کم براي يک سال ادامه داشته باشد. اين بانک هم چنين بر حضور پررنگ خود در بازارها تا زمان پايان بحران فعلي تاکيد کرده است.
پس از مدت ها، نرخ بيکاري انگليس از چهار درصد عبور کرده که زنگ خطر جديدي براي اقتصاد اين کشور است. طبق اعلام مرکز آمار انگليس، شمار بيکاران اين کشور در سه ماهه منتهي به ژوئيه با ۱۰۴ هزار نفر افزايش به يک ميليون و ۴۰۰ هزار نفر رسيد و نرخ بيکاري نيز با ۰.۲ درصد افزايش نسبت به ماه قبل به ۴.۱ درصد رسيد. اين نرخ بيکاري که از اکتبر سال ۲۰۱۸ تاکنون بي سابقه بوده است به چندين ماه نرخ بيکاري زير چهار درصد در اين کشور خاتمه داد.

رانکو بريچ-  استراتژيست مسائل ارزي در موسسه " مونکس يوروپ" گفت: آن طور که از بيانيه بانک مرکزي اروپا بر مي آيد، آن ها قصدي براي دخالت در بازار ارز ندارند البته تا زماني که نرخ تورم خيلي تحت تاثير قرار نگيرد. اکنون که يورو در موضع قدرتمندي قرار دارد شاهد افزايش واردات خواهيم بود و اين مي تواند براي توليدکنندگان اروپايي که همين الان هم در شرايط مناسبي نيستند، خبر خوبي نباشد.  

از طرف ديگر ميزان توليدات صنعتي آمريکا در ماه آگوست تنها ۰.۴ درصد رشد داشته که ۰.۶ درصد کمتر از رشد مورد انتظار قبلي بوده است. اين رشد که چهارمين رشد ماهانه متوالي مثبت توليد محسوب مي شود هنوز فاصله زيادي با رشد ۷.۶ درصدي ثبت شده در ماه فوريه دارد. نکته نگران کننده در اين بين اين است که بار اصلي رشد توليدات صنعتي روي رشد بخش کالاهاي غير بادوام بوده است و رشد کالاهاي بادوام نتوانسته است حتي به سطح ۰.۵ درصدي نيز برسد. تداوم اين وضعيت مي تواند روي کل رشد بخش صنعت در سه ماهه سوم و متعاقب آن روي رشد اقتصادي فصلي تاثير منفي داشته باشد.  

شاخص دلار

 شاخص دلار که نرخ برابري آن در مقابل سبدي از ارزهاي جهاني را اندازه مي‌گيرد، در معاملات امروز با ۰.۱۴ درصد افزايش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۹۷۷ واحد بسته شد. نرخ برابري هر فرانک سوئيس نيز معادل ۱.۰۹۸  دلار اعلام شد.  

ارزهاي اروپايي
پيامدهاي کرونا بر روي اقتصادهاي اروپايي کماکان در سطح محسوسي باقي مانده است. مرکز آمار اتحاديه اروپا گزارش بازبيني شده خود از رشد اقتصادي کشورهاي اروپايي در دومين فصل سال ۲۰۲۰ را منتشر کرد که بر اين اساس متوسط رشد اقتصادي ۱۹ کشور عضو منطقه يورو و ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا به ترتيب منفي ۱۱.۸ درصد و منفي ۱۱.۴ درصد بوده است.

نرخ بيکاري در کشورهاي اروپايي رو به کاهش است اما در بسياري از کشورها اين نرخ هنوز فاصله زيادي تا سطوح ثبت شده پيش از بحران کرونا دارد و شمار بالاي بيکاران روي مخارج مصرف کننده و رشد اقتصادي تاثير منفي گذاشته است.  

رئيس بانک مرکزي اروپا با اشاره به اجرايي شدن برنامه هاي دو ساله و چندساله براي اشتغال زايي گفته است: اقتصاد اتحاديه اروپا امسال حدود هشت درصد کوچک مي شود و در نتيجه براي اينکه به مصرف کنندگان و شهروندان اطمينان دهيم اقتصاد مجددا احيا خواهد شد، وضعيت بازار کار اهميت زيادي دارد و نبايد اجازه داد تا نرخ بيکاري اوج بگيرد.
لاگارد بر تعهد بانک مرکزي در کاستن از تبعات اقتصادي کرونا تاکيد کرد و افزود: يک صندوق با اعتبار ۷۵۰ ميليارد يورو براي احياي اقتصاد اتحاديه اروپا ايجاد کرديم، نرخ بهره را کاهش داديم و سياست هاي انبساطي گسترده اي را اجرا کرديم که در طول تاريخ اتحاديه بي سابقه بوده است.


در تازه‌ترين دور از معاملات، پوند با ۰.۳۸ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازاي ۱.۲۹۲ دلار مبادله شد. يورو ۰.۰۴ درصد پايين رفت و با باقي ماندن در کانال ۱.۱۸ به ۱.۱۸۴ دلار رسيد.

ارزهاي آسيايي
بازارساز چيني به حضور پررنگ خود در بازار ارز ادامه مي دهد و به نظر مي رسد که حمايت قابل توجهي از يوان انجام مي شود. طبق اعلام بانک مرکزي چين، اين نهاد در يک هفته اخير با هدف حفظ نقدينگي در سطوح معقول اقدام به تزريق ۲۳۰ ميليارد يوان ( ۳۳.۶۳ ميليارد دلار) نقدينگي به بازارهاي مالي کرده است. بانک مرکزي چين هم چنين در حال خريد اوراق قرضه بانک هاي اين کشور است تا توان وام دهي آن ها را بيشتر کند.  

 در معاملات بازارهاي ارزي آسيايي، هر دلار با ۰.۰۸ درصد کاهش به ۱۰۴.۶۱۲  ين رسيد. در برابر همتاي استراليايي، هر دلار آمريکا به ازاي ۱.۳۷ دلار مبادله شد. همچنين نرخ برابري دلار معادل ۶.۷۳۶ يوان چين اعلام شد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره