برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
اقتصادی

مهلت دریافت وام ودیعه مسکن تمدید شد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
مهلت دریافت وام ودیعه مسکن تمدید شد

ايسنا/ براساس تصميم ستاد ملي کرونا، متقاضيان دريافت وام وديعه مسکن که تا پايان دي‌ماه قرارداد اجاره‌شان منعقد شود براي سال جاري مي‌توانند وام وديعه مسکن را دريافت کنند.

ستاد ملي مقابله با کرونا در آخرين جلسه خود پرداخت تسهيلات مرابحه خريد کالا و خدمات (کمک وديعه مسکن) را تا پايان دي‌ماه سال جاري تمديد کرد. به اين ترتيب متقاضيان دريافت وام وديعه مسکني که تا پايان دي‌ماه قرارداد اجاره‌شان منعقد شود براي سال جاري مي‌توانند وام وديعه مسکن را دريافت کنند.

البته بنا به گفته پروانه اصلاني، مديرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازي در شرايط فعلي ثبت نام جديد براي وام وديعه مسکن انجام نمي‌شود. افرادي که پيش‌تر ثبت‌نام کرده‌اند ساماندهي مي‌شوند و مبالغي که براي پرداخت وام وديعه مسکن در نظر گرفته شده به متقاضيان واجد شرايط به مرور و تدريجي پرداخت خواهد شد.
اصلاني اعلام کرده که حدود ۵۰۰ هزار نفر تا کنون مدارک خود را بارگذاري و به مرور به بانک‌ها معرفي مي‌شوند.  

پيش از اين محمود محمودزاده، معاون وزير راه و شهرسازي تعداد کل متقاضيان واجد شرايط دريافت وام وديعه مسکن را ۳۵۵ هزار نفر اعلام کرده بود. با اين حساب به نظر مي‌رسد همه متقاضيان به بانک معرفي مي‌شوند و هر زمان که عدم احراز شروط دريافت اين تسهيلات محرز شود از روند پرداخت وام کنار گذاشته مي‌شوند.
مديرکل دفتر اقتصاد مسکن درباره آخرين آمار ثبت نام متقاضيان وام اجاره گفته است: پيش‌تر و در زمان ثبت نامي که تعيين شده بود، دو ميليون و ۲۰۰ هزار نفر پيامک درخواست وام وديعه مسکن ارسال کرده بودند که از اين ميزان، تعدادي کد ملي مخدوش داشتتند. حدود يک ميليون و ۸۰۰ هزار نفر کد ملي صحيح داشتند که به آنها پيامک ارسال شده و به مرور مدارک خود را بارگذاري و تکميل درخواست مي‌کنند. تاکنون حدود ۵۰۰ هزار نفر تکميل درخواست کردند و به مرور به بانک معرفي مي‌شوند و در فرآيند دريافت وام وديعه مسکن، قرار مي‌گيرند.

انتقاد از روند کند پرداخت تسهيلات در بانک‌ها
پرداخت وام اجاره در بانک‌ها به کندي انجام مي‌شود و به نظر مي‌رسد کماکان اين مشکل وجود دارد. رئيس کميسيون عمران مجلس گفته که تا کنون به حدود ۲۲ هزار نفر وام وديعه مسکن پرداخت شده که همکاري و همراهي لازم در سيستم بانکي براي پرداخت تسهيلات وجود ندارد.
رضايي کوچي اعلام کرده که در هفته جاري متوليان امر از بانک مرکزي و وزارت راه و شهرسازي براي پيگيري و رفع موانع پرداخت وام وديعه مسکن به کميسيون عمران مجلس دعوت خواهند شد.

به گزارش ايسنا، با شيوع ويروس کرونا دولت تصميم گرفت براي کمک به خانوارهاي اجاره‌نشين تسهيلات پرداخت کند. اين وام در تهران ۵۰ ميليون تومان، ‌ کلانشهرها ۳۰ ميليون و شهرهاي کوچک ۱۵ ميليون تومان است که به مستأجران واجد شرايط داراي قرارداد معتبر پرداخت شود. سود اين وام ۱۳ درصد است و مستأجران در تهران ماهانه ۵۴۰ هزار تومان، ‌ کلانشهرها ۳۲۰ هزار و ساير شهرها ۱۶۰ هزار تومان پرداخت خواهند کرد. با وجود تقاضاي ۲.۲ ميليون نفري تنها ۳۵۵ هزار نفر واجد شرايط دريافت اين وام هستند و البته وزارت راه و شهرسازي هشدار داده در هر زمان که مالکيت متقاضيان احراز شود از ليست دريافت اين وام کنار گذاشته مي‌شوند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar