برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

رونویسی ارز ۳۰ هزار تومانی از بورس دو میلیونی

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
رونویسی ارز ۳۰ هزار تومانی از بورس دو میلیونی

دنياي اقتصاد/ بازار ارز اين روزها براي بسياري يادآور بورس تهران شده است؛ زمانيکه شاخص بورس در ۲ ميليون واحد درجا مي‌زد برخي از شاخص ۳ ميليون واحدي در آينده نزديک صحبت مي‌کردند، اما سرنوشت ديگري رقم خورد.
 
نرخ دلار در روز گذشته به کانال ۲۸ هزار توماني وفا نکرد تا نشان دهد بازار ارز همچنان درگير ابهامات متعددي است. براي بسياري، حرکت دلار در خط مرزي ۳۰ هزار تومان، يادآور حرکت شاخص بورس در خط مرزي ۲ ميليون واحد است. بورس تهران موفق شد ۲ ميليون واحد را بشکند و مدتي بر قله خوش آب و هوا، تنفس کند. اما فشار هوا در آن قله به قدري بود که بورس وارد يک فاز اصلاحي شديد شد و از ۱۹ مرداد، سهامداران ديگر رنگ سبز روزهاي پيش از آن را نديدند.

برخي اين وضعيت را براي بازار ارز نيز محتمل مي‌دانند. اينکه نرخ بتواند بر فراز ۳۰ هزار تومان برسد اما همچون مهر ۹۷ وارد اصلاح سنگين شود و خريداران مهر ماه را دچار ضرر سنگين کند. البته در قياس اين ۲ بازار، يک تفاوت وجود دارد، در بورس سمت عرضه از سود سيراب بود و قيمت‌ها به شکل تصنعي به پرواز درآمده بودند، اينجا برخي از قدرت پايين سمت عرضه سخن مي‌گويند. البته ۲ نکته در اين باره وجود دارد، نخست آنکه گشايش‌هاي بوجود آمده در بازار نيما، موجب شده تا نرخ به سمت واقعي شدن حرکت کند و تقاضا از نيما به بازار آزاد سرايت نکند. ضمن اينکه بالا رفتن نرخ در بازار حواله، موجب شده تا برخي واردکنندگان قيد واردات را بزنند. اين مسئله موجب مي‌شود تا سطح تقاضا به مرور کاهش يابد. مسئله ديگر، افرادي هستند که با نرخ دلار صرافي اقدام به خريد در سطح ۲۲ تا ۲۴ هزار تومان کرده‌اند، احتمالا اين افراد در دلار ۳۰ هزار توماني، بخشي از خريدهاي خود را سبک کنند. مسئله بعدي، انتخابات آمريکا است، اگر رياست جمهوري ترامپ براي يک دوره ديگر تمديد نشود، احتمالا بازار بهانه کافي براي آغاز ريزش را خواهد داشت. انتخابات آمريکا، مي‌تواند خبر بنيادي باشد که بازار انتظارش را مي‌کشد. غالب تحليلگران تکنيکال به اين نتيجه رسيده‌اند که دلار سوخت کافي براي ماندگاري در بالاي ارتفاع ۳۰ هزار توماني را ندارد. 

روند احتمالي بازار امروز ارز
درهم در معاملات پشت خطي ديشب، نتوانست به ۸ هزار تومان بازگردد. درهم در روزهاي اخير چندان نقش پيش‌نگر را براي بازار ارز بازي نکرده است. در مقابل، نرخ دلار در بازار هرات و شرق کشور، همچين نقشي را بازي کرده است. آغاز زودهنگام بازار در اين نقطه جغرافيايي نيز خود دليلي شده تا نرخ دلار هرات در تعيين سرنوشت بازار تهران نقش مهمي داشته باشد. دلار هرات امروز حرکت به سمت ۲۹ هزار تومان را آغاز کرده است، اين يعني فرمان به دلار تهران براي حرکت جديد. 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره