نماد آخرین خبر

وضعیت صنعت قطعه‌سازی کشور در دوران کرونا

منبع
ايسنا
بروزرسانی
وضعیت صنعت قطعه‌سازی کشور در دوران کرونا

ايسنا/ طبق اعلام رييس کميته نقدينگي انجمن صنايع همگن قطعه‌سازي کشور، مشکلات صنعت قطعه‌سازي کشور در داخل در سايه مشکلات ناشي از محدوديت‌هاي ارزي و همچنين کروناويروس، سبب شده تا از ۱۲۰۰ قطعه ساز بزرگ و کوچک کشور، ۴۰۰ شرکت تعطيل کامل و ۳۰۰ قطعه سازي نيز نيمه تعطيل شوند.

در خلال نشست انجمن تخصصي صنايع همگن نيرو محرکه و قطعه‌سازان که امروز (شنبه) با مديراني از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزارشد، سعيد صبوري، با اعلام اين موضوع، اظهار کرد: آنچه که مي‌تواند قطعه‌سازان را سرپا نگه خواهد داشت و موجب حرکت آن‌ها خواهد شد، نقدينگي است که باتوجه به مشکلات و موانعي که در مسير تامين قطعات و تامين نقدينگي آن‌ها قرار گرفته است، قطعه‌سازان در شرايط بسيار نامناسبي قرار گرفته‌اند که به‌تبع صنعت خودرو را هم با گرفتاري مواجه ساخته است.

رئيس کميته نقدينگي انجمن صنايع همگن قطعه‌سازي ريشه اين مشکلات را در سياست‌هاي اشتباه و سرکوب قيمت‌هاي خودرو و قطعات دانسته و تامين نقدينگي را از واجب‌ترين امور در صنعت قطعه‌سازي عنوان کرد.

خزانه‌دار انجمن همگن قطعه‌سازي تصريح کرد: بازار مواد اوليه در شرايط فعلي به صورت لحظه‌اي و ساعتي قيمت‌گذاري مي‌شود. در بازار لحظه‌اي و ساعتي بورس، پرداخت ۱۲۰ روزه معنايي نخواهد داشت؛ چراکه مواد اوليه با حجم کم و قيمت‌هاي بالا به صورت ساعتي تعين قيمت مي‌شوند.

صبوري در پاسخ به سوالي درباره ميزان مطالبات قطعه‌سازان را  ۳۴ هزار ميليارد تومان اعلام کرده و گفت: اين در حالي است که چنانچه نرخ اصلاح قيمت‌ها را نيز با اين مطالبات معوق محاسبه کنيم، به رقمي در حدود ۳۸ تا ۳۹ هزار ميليارد تومان خواهد رسيد. مبلغ ۱۵ هزار ميليارد تومان از اين مطالبات، تعهدات معوق است،6000 ميليارد تومان نيز در قالب خريد دين پرداخت شده و 9000 ميليارد تومان نيز سررسيد آن فرا رسيده است.
اين عضو هيات مديره انجمن همگن قطعه‌سازي در پايان صحبت‌هاي خود خاطرنشان کرد: چنانچه مطالبات قطعه‌سازان پرداخت نشود آن هم در شرايطي که تحريم‌ها از يک سو و شيوع کرونا از سوي ديگر فعالان اين صنف را در مضيقه قرار داده است، صنعت قطعه‌سازي و به‌تبع آن صنعت خودروسازي، در آينده‌اي نزديک متوقف خواهد شد.

۳۴۳ ميليون يورو صرفه‌جويي، حاصل ۴ ميز داخلي‌سازي صنعت خودرو
در ادامه مهدي مطلب زاده، رييس کميته ساخت داخل انجمن صنايع همگن قطعه‌سازي با بيان اينکه با افزايش نرخ ارز طي يک سال و نيم گذشته، نهضت ساخت داخل در کشور جاني تازه گرفته و از تيرماه سال گذشته تا تيرماه سال جاري، چهار ميز داخلي‌سازي در زمنيه صنعت خودرو و قطعه‌سازي برگزار شده است، اظهار کرد: از برگزاري اين ميزها ۴۰ درصد صرفه جويي ارزي طبق برنامه‌ريزي‌ها محقق شده است. ميزان پيشرفت فيزيکي و صرفه جويي ارزي در اين ميزها به ترتيب در ميز اول ۸۲ درصد و ۶۰ درصد، در ميز دوم ۶۵ درصد و ۷۰ درصد، در ميز سوم ۵۷ درصد و ۲۷ درصد و در ميز چهارم ۵۴.۵ درصد و ۲۵ درصد بوده است.
وي افزود: هرچه در فرآيند داخلي سازي جلو مي‌رويم، سرمايه‌گذاري مورد نياز براي ساخت داخل بيشتر مي‌شود که عمده آن نيز ارزي است؛ چراکه قطعات پيچيده‌تر شده و نياز به فناوري بالاتري دارند. ضمن اينکه با تداوم تحريم‌ها و برخي مشکلات داخلي، اين سرمايه‌گذاري‌ها دشوارتر نيز مي‌شوند.
مطلب‌زاده خاطرنشان کرد: برگزاري ميز پنجم نيز منتظر انتخاب وزير صمت بوده که شامل ۱۶ مجموعه و ۴۳ قطعه خواهد بود و کاهش ارزبري ۲۴۲ ميليون دلاري براي آن پيش‌بيني شده است. تحقق کامل اهداف برگزاري اين ميزها مستلزم رفع موانع موجود خواهد بود که در اين راستا ۱۰ مشوق به دستگاه‌هاي حاکميتي و همچنين خودروسازان پيشنهاد شده است.
اين مقام صنفي در اعلام عناوين اين مشوق‌ها گفت: در زمينه مشوق‌هاي حاکميتي، اختصاص تسهيلات با بهره پايين، اختصاص منابعي از صندوق توسعه ملي، تدوين مشوق‌هاي مالياتي، حمايت‌هاي رسانه‌اي و تبليغاتي، حفاظت از مالکيت معنوي و جلوگيري از واردات قطعات ساخت داخل، پيشنهاد شده است. همچنين چهار مشوقي که خودروسازان مي‌توانند براي تحقق جهش توليد براي قطعه‌سازان فراهم کنند، خريد با قيمت تمام شده معادل واردات در ابتداي کار و پس از آن، کاهش قيمت در بلندمدت خواهد بود.
نويد قريب، در نشست خبري انجمن صنايع همگن با بيان اين که عدم ثبات نرخ ارز و نبود ثبات در سياست ها و عدم يکپارچگي در خصوص گزينه هاي واردات از چالش هاي اصلي قطعه سازان است، افزود: انتظار مي رود بانک مرکزي برنامه اي منظم در خصوص تخصيص ارز ارايه تا توليدکنندگان نيز بر اين اساس سياست هاي توليد را تنظيم کنند.
 قريب با تاکيد بر همراهي گمرک ايران با هدف رفع مشکلات موجود در ترخيص مواد و قطعات تصريح کرد: با وجود همراهي هاي صورت گرفته، بوروکراسي اداري همچنان از موانع اجراي سريع تصميمات است اما با اين حال بر اساس تصميمات اتخاذ شده در پنج مهرماه در گمرکات شهيد رجايي، قطعات رسوب شده در گمرکات با ارز متقاضي امکان ترخيص خواهند داشت و تاکنون از نگاه انجمن گزينه بدون انتقال ارز و بدون ذکر منشاء آزاد نشده است.

بانک مرکزي برنامه‌اي منسجم براي تخصيص ارز توليدکنندگان تدوين کند
رييس کميته ارزي و گمرکي انجمن صنايع همگن ضمن تاکيد براينکه عدم ثبات نرخ ارز، نبود ثبات در سياست‌ها و عدم يکپارچگي در رابطه با واردات از چالش‌هاي اصلي قطعه‌سازان است، خواستار تدوين برنامه‌اي منسجم براي تخصيص ارز از سوي بانک مرکزي به توليدکنندگان شد و گفت: انتظار مي‌رود بانک مرکزي با ارائه يک برنامه منظم براي ارز توليدکنندگان، سياست‌هاي توليد را تنظيم کنند.
وي ضمن اشاره به همراهي گمرک براي رفع مشکلات موجود در ترخيص مواد و قطعات، اظهار کرد: با وجود همراهي‌هاي صورت گرفته، متاسفانه بوروکراسي اداري همچنان از موانع اجراي سريع تصميمات است.
رييس کميته ارزي و گمرکي انجمن صنايع همگن قطعه‌سازي ضمن با اشاره به تصميمات اخير مبني بر ترخيص قطعات رسوب شده از در گمرکات کشور با ارز متقاضي، تصريح کرد: براساس تصميمات اتخاذ شده، در گمرک شهيد رجايي صرفا قطعات رسوب شده در گمرکات با ارز متقاضي امکان ترخيص خواهند داشت و تاکنون از نگاه انجمن گزينه بدون انتقال ارز و بدون ذکر منشاء آزاد نشده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar