سرنوشت بنزین در ایران؛ از واردات ۱۰ میلیارد لیتری تا صادرات یک میلیارد دلاری

ايرنا/ ايران در حالي در پنج ماهه اول امسال بيش از يک ميليارد دلار بنزين صادر کرده که در سال ۸۵ به طور ميانگين روزانه حدود ۲۷.۳ ميليون ليتر بنزين (سالانه حدود ۱۰ ميليارد ليتر) به کشور وارد ميشده است.
در واقع ايران با بهرهبرداري از پالايشگاه ستاره خليج فارس و بهبود کيفيت ساير پالايشگاههاي خود، در طي ۱۵ سال از واردکننده بنزين به صادرکننده آن تبديل شده است.
نزديک به دو سال از بهرهبرداري فاز سوم و پاياني پالايشگاه ستاره خليج فارس و ارتقاء کيفي واحدهاي پالايشگاهي در توليد بنزين استاندارد و تبديل شدن ايران به صادرکننده بنزين مي گذرد تا با مختومه شدن پرونده واردات بنزين از مهرماه سال ۹۷ برگ جديدي پيش روي صنعت پالايش کشور باز شود. بدين ترتيب واحدهاي پالايشي علاوه بر تامين نياز داخلي بتواند پاسخگوي درخواستهاي صادراتي بنزين از کشورهاي خارجي نيز باشد.
پيش از اين با وجود ۹ پالايشگاه نفتي در کشور براي جبران کسري بنزين مصرفي به گفته مسوولان وقت، در سال ۸۵ به طور ميانگين روزانه حدود ۲۷ ميليون و ۳۰۰ هزار ليتر بنزين وارد کشور مي شد که با ادامه اين روند ميليونها دلار ارزي که ميتوانست در طرحهاي ديگر هزينه و سرمايهگذاري شوند صرف واردات بنزين ميشد. اما امروز با توسعه صنعت پالايش کشور و تکميل پالايشگاه ستاره خليج فارس ظرفيت پالايش نفت خام و ميعانات گازي به رقم دو ميليون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسيده است و ديگر خبري از کنار گذاشتن هزينه در جهت واردات بنزين به کشور نيست.
باتوجه به مصرف افسار گسيخته بنزين در سالهاي گذشته بيم آن مي رفت که ميزان توليدات پالايشگاهها کفاف نيازهاي داخلي را ندهد و در نتيجه به افزايش واردات بنزين منجر شود. اين اتفاق ميتوانست در شرايط تحريم، صنعت نفت که به شدت در تنگنا قرار گرفته را دچار بحران عميقتري کند.
اگر نگاهي به وضعيت کشور ونزوئلا انداخته شود ميتوان وخامت اوضاع را دراين خصوص بهتر و عميق تر درک کرد. فلج شدن پالايشگاه هاي کشور ونزوئلا و در نتيجه کمبود سوخت بحران سختي را پيش روي اين کشور قرار داده است، اما ايران با برگ برنده خود يعني ستاره خليج فارس توانست از عهده اين مسووليت به خوبي برآيد و حتي با ارسال محمولههاي بنزين به ونزوئلا قدرت و اقتدار ايران را مقابل ساير کشورها گوشزد کند.
ايران با گذر از مرحلهاي که وارد کننده بنزين بود، اکنون به يکي از فعالترين کشورهاي منطقه در خصوص صادرات بنزين تبديل شده است و براي نخستين بار اين کالا در ميان کالاهاي غيرنفتي، توانسته است بر سکوي نخست صادرات بايستد. بدين ترتيب براي تقويت صادرات غير نفتي و دوري از خامفروشي، خط صادراتي اين سوخت استراتژيک فعال شد و با هدفگذاري در رونق صادرات فرآوردههاي نفتي و ظرفيت توليد روزانه ۱۱۵ ميليون ليتر بنزين براي نخستين بار صادرات محمولههاي بنزين از ساير فرآوردهها پيشي گرفت.
آمارهاي صادراتي کشور از اين امر حکايت دارند که در ۶ ماهه نخست سال جاري علي رغم تحريمها ۳۰ ميليارد و ۳۴۹ ميليون دلار کالا به کشورهاي خارجي صادر شده است.
باتوجه به ارزش ۱۳ ميليارد و ۵۶۶ ميليون دلاري صادرات کالاهاي غير نفتي در نيمه نخست سال جاري بايد گفت بنزين در صدر اين کالاهاي صادراتي توانسته است در ارزآوري کشور نقش قابل توجهي را ايفا کند.
بايد تاکيد کرد باتوجه به اقدامات انجام شده و تلاشهاي صورت گرفته تا به امروز، صنعت پالايش توانست کشور را مقابل فشارهاي خارجي سربلند کند و با همين رويه صادرات فرآوردههاي نفتي به خصوص بنزين را رونق خاصي ببخشد تا علاوه بر ممانعت از هدررفت نقدينگي جهت واردات بنزين، با صادرات آن به درآمدزايي کشور نيز کمک کند و به اعتبار بينالمللي کشور بيافزايد.