برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
اقتصادی

ترخیص ۱.۲ میلیون تن کالا از گمرک‌های کشور طی ۱۰ روز

منبع
ايسنا
بروزرسانی

ايسنا/ وزير صنعت، معدن و تجارت (صمت) از ترخيص ۱.۲ ميليون تن کالا، معادل حدود يک هشتم کالاهاي موجود از گمرکهاي کشور در ۱۰ روز اخير خبر داد.

عليرضا رزم‌حسيني اظهار کرد: اين ميزان از کالاهاي ترخيص شده از مجموعه ۸.۳ ميليون تن کالاهاي رسوبي مانده در گمرکها بوده که ۴.۳ ميليون تن آن کالاهاي اساسي و ۴ ميليون تن ديگر مواد اوليه کارخانه ها بوده است.

وي با اشاره به اينکه ترخيص ۱.۲ ميليون تن کالاهاي رسوبي گمرکها از ۱۰ روز پيش پس از ابلاغ مصوبه ستاد اقتصادي دولت به رياست رئيس جمهور مبني بر ترخيص سريع کالاهاي رسوبي مانده در گمرک انجام شده است، گفت: تعامل و همکاري خوبي ميان گمرک جمهوري اسلامي ايران، بانک مرکزي، وزارت جهاد کشاورزي، وزارت صمت، دادستاني کشور و دستگاه قضا بوده است.

وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين وعده داد که کالاهاي ترخيص شده به تدريج وارد شبکه توزيع خواهد شد و ظرف هفته‌هاي آينده تاثير خود را بر بازار مي‌گذارد.
رزم حسيني همچنين با بيان اينکه وزارت صمت ۴۰ درصد از اقتصاد و ۳۸ درصد اشتغال کشور را در دست دارد، گفت که اين وزارتخانه بايد براي فراواني کالا و تامين مواد اوليه کارخانه ها اقدام کند، اما بايد بپذيريم که در يک شرايط جنگ اقتصادي قرار داريم و در اين شرايط همه بايد دست به دست هم دهند و با تعامل شرايط را تسهيل کنند.

تمليک و مزايده کالاهايي که صاحبان شان تمايلي به ترخيص آنها از گمرک ندارند
وي که در يک برنامه تلويزيوني سخن مي گفت، در خصوص برخي کالاها که صاحبان آنها تمايلي به ترخيص آنها از گمرکهاي کشور ندارند نيز اظهار کرد: بر اساس قوانين، گمرک تصويب کرده که چنانچه صاحبان کالاها نسبت به ترخيص کالا هاي خود اقدام نکنند اين کالاها به املاک تمليکي مي‌روند و به مزايده گذاشته خواهند شد.

وزير صنعت، معدن و تجارت در پايان از ترخيص ۳۵ هزار تن برنج هاي مانده در گمرکهاي کشور خبر داد و گفت: اين ميزان از برنج نيز به بازار عرضه خواهد شد و تاثير خود را به زودي بر بازار خواهد گذاشت.
لازم به يادآوري است که با ابلاغ مصوبات اخير ستاد هماهنگي اقتصادي دولت و ستاد تنظيم بازار، براي رفع موانع ترخيص کالا که در اهم آن حل و فصل مشکلات ارزي قرار داشت، مقرر شد که بانک مرکزي تأمين ارز ترجيحي کالاهاي اساسي فاقد اسناد مالکيت، با اولويت اعلامي وزارت صمت انجام دهد،همچنين بانک مرکزي نسبت به صدور اعلاميه تأمين ارز براي کالاهاي اساسي اعتباري با تعهد سه ماهه از زمان ترخيص کالا از گمرک (جهت تأمين ارز ترجيحي) اقدام کند. از سوي ديگر کالاهاي اساسي و کالاهاي ضروري مورد نياز واحدهاي توليدي با تشخيص و اعلام وزارت صمت (داراي قبض انبار تا ۱۰ آبانماه ۹۹)، بدون الزام به کدرهگيري بانک مرکزي، از گمرکها ترخيص شوند؛ به گونه اي که از تاريخ ۱۰ آبان به بعد واردکنندگان بتوانند از رويه هاي بانکي (ارز نيما)، واردات در مقابل صادرات (خود و غير)، براي پروانه هاي صادراتي سال ۱۳۹۸ به بعد، ارز اشخاص، از طريق سامانه جامع تجارت (کنترل توسط صمت و بانک مرکزي) استفاده کنند.

همچنين گمرک ايران موظف شده نسبت به ترخيص درصدي کالاهاي اساسي و نهاده هاي توليد (رديف تعرفه و اولويت توسط صمت اعلام مي‌شود) تا سقف ۹۰ درصد که در صف «تخصيص» يا «تأمين» ارز بانکي باشند اقدام کند و از سويي چنانچه رديف تعرفه مندرج در ثبت سفارش کالا با استنباط گمرک تغيير کند، مشروط براين که شرح تجاري کالا تغيير نکند و رديف تعرفه استنباطي گمرک، جزو رديف تعرفه کالاهاي ممنوعه (گروه۴) يا اولويت ارزي غيرفعال(گروه ۲۷)، يا رديف تعرفه کالاهاي داراي توليد مشابه داخلي نباشد، درخصوص اقلام گروه هاي ۱ و ۲۱،۲۲،۲۳ و ۲۴، نيازي به اصلاح ثبت سفارش وزارت صمت نخواهد بود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره