برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
اقتصادی

ریزش بورس ها در آمریکا و اروپا

منبع
ايسنا
بروزرسانی
ریزش بورس ها در آمریکا و اروپا

ايسنا/بيشتر شاخص هاي مهم بورسي غربي قرمزپوش شدند.

در روندي که ميتواند روي مخارج مصرف کننده و به دنبال آن روي رشد اقتصادي آمريکا تاثير منفي بگذارد، متوسط درآمد شهروندان آمريکايي تا پايان ماه اکتبر نسبت به ماه قبل ۰.۷ درصد افت کرده که اين رشد منفي، نخستين عقب گرد سه ماه اخير محسوب مي شود. در آمريکا بار اصلي رشد (حدود دو سوم کل وزنه رشد) بر روي دوش مخارج مصرفي قرار دارد و اين نگراني وجود دارد که روند رو به رشد اقتصادي در سه ماهه پاياني سال آهسته تر شود. اقتصاد آمريکا هنوز به سطح قبل از آغاز بحران کرونا باز نگشته است.  

بازارهاي جهاني متاثر از اخبارهاي مربوط به پيشرفت هاي دارويي در مقابله با کرونا و روي کار آمدن دولتي معتدل تر در آمريکا نسبت به آينده اميدوارتر شده اند. طبق اعلام بايدن، ژانت يلن،  رييس سابق بانک مرکزي آمريکا به عنوان وزير خزانه داري دولت وي فعاليت خواهد کرد که اين مساله به معناي همکاري نزديک تر و توافق نظر بيشتر بين دو نهاد اصلي پولي و اقتصادي آمريکا (وزارت خزانه داري و فدرال رزرو) با يکديگر است. اين مساله به ويژه از آن جهت اهميت دارد که در حال حاضر،  اختلاف نظرها بين مقامات آمريکايي بر سر تداوم حمايت هاي اقتصادي بالا گرفته است و استيون منوچين- وزير خزانه داري آمريکا از رويکرد فعلي بانک مرکزي اين کشور در قبال کسب و کارها انتقاد کرده و گفته است کسب و کارها نيازمند دريافت کمک هاي بلاعوض هستند تا وام هايي با شروط بازپرداخت سنگين و اکنون کنگره بايد با ورود به اين موضوع، راه را براي تغيير مسير مجدد مسير نقدينگي و هدايت آن به بخش هاي نيازمند اقتصادي هموار کند.  

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل نسبت به ورود ۱۳۰ ميليون نفر به فقر در جهان بر اثر کرونا هشدار داده است. انتظار مي رود رشد اقتصادي کشورهاي توسعه يافته از کشورهاي در حال توسعه (به طور نسبي) در سطح پايين تري قرار داشته باشد و اقتصاد جهاني به دنبال تعطيلي واحدهاي مختلف اقتصادي و اخلال در زنجيره تجارت جهاني با بدترين بحرن اقتصادي دو دهه اخير خود مواجه شود. البته سال اينده رشد مثبت اقتصادي از سر گرفته خواهد شد اما دست کم تا سال ۲۰۲۲ طول خوهد کشيد تا ميزان توليد ناخالص داخلي جهان به سطح قبل از همه گيري بازگردد.  

اين اميدواري وجود دارد که در دولت بايدن مساله توافق تجاري با جديت بيشتري رسيدگي شود. همچنين نتايج نظرسنجي صورت گرفته از سوي اتاق بازرگاني آمريکا از شرکت هاي فعال اين کشور در چين نشان مي دهد حدود ۶۰ درصد اين شرکت ها اميدوار به روابط بهتر آمريکا و چين در دوره بايدن هستند.  

هرچند که اخبار مثبت از پيشرفت هاي دارويي در مقابله با ويروس کرونا باعث دلگرمي بازارها شده است اما به نظر مي رسد که پيامدهاي اقتصادي و مالي اين ويروس مرگبار بر روي اقتصاد جهاني به مدت طولاني تري ادامه داشته باشد و اين مساله باعث خواهد شد تا رشد اقتصادي کشورهاي مختلف تحت تاثير قرار گيرد و حتي در سناريو بدبينانه منجر به رقم خوردن يک بحران مالي ديگر شود.

موسسه مالي بين الملل در گزارشي با اشاره به طولاني شدن همه گيري کرونا و مشکلات پيش آمده براي شرکت ها و دولت ها در بخش مالي پيش بيني کرد تا پايان امسال مجموع بدهي جهاني به سطح بي سابقه ۲۷۷ ميليارد دلار برسد. طبق اعلام اين موسسه که داراي ۴۰۰ زيرمجموعه بانکي بزرگ در جهان است، در حال حاضر مجموع بدهي جهاني به ۲۷۲ تريليون دلار رسيده که اين رقم ۱۵ تريليون دلار بيشتر از رقم ثبت شده سال قبل است. پيش از اين نيز برخي از نهادهاي بين المللي مهم نظير صندوق بين المللي پول و بانک جهاني نسبت به کاهش شديد رشد اقتصادي جهان در سال جاري هشدار داده بودند.  

تاکنون بيش از ۶۰ ميليون و ۵۲۹ هزار و ۶۳۰ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در اين بين يک ميليون و ۴۲۳ هزار و ۵۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بين کشورهاي مختلف، بالاترين تلفات مربوط به آمريکا با ۲۶۷ هزار و ۱۱۵ نفر، برزيل با ۱۷۰ هزار و ۱۹۹ نفر، هند با ۱۳۵ هزار و ۲۴۵ نفر، مکزيک با ۱۰۲ هزار و ۷۳۹ نفر و انگليس با ۵۶ هزار و ۵۳۳ نفر بوده است.

مرکز آمار آلمان در گزارشي اعلام کرد بزرگ‌ترين اقتصاد اروپا در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ به ميزان ۸.۵ درصد بزرگ شده که اين رشد، بهترين رشد اقتصادي آلمان در طول يک دهه اخيرمحسوب مي‌شود. هم چنين در مقايسه با رشد مشابه فصل قبل نيز رشد اقتصادي ۱۸.۳ درصد بيشتر شده است.

يوسف عباسي- کارشناس ارشد سرمايه گذاري در موسسه استون ايکس گفت: در حال حاضر بازارهاي جهاني خود را در يک موقعيت سردرگم کننده يافته اند، از يک طرف اين نگراني وجود دارد که در کوتاه مدت تلفات ناشي از کرونا کماکان بالا باشد و تا رسيدن واکسن خسارت هاي جاني و اقتصادي آن ادامه داشته باشد و از سوي ديگر اين خوشبيني وجود دارد که پس از غلبه بر کرونا نرخ رشد به سطوح بالايي برسد.  

بورس آمريکا  
در وال استريت، بيشتر شاخص‌ها نزولي بودند تا جايي که دو شاخص از سه شاخص اصلي بورسي در سطح پايين تري از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ايدانستريال اوريج» با ۰.۶۷ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۹ هزار و  ۸۴۳.۵۲ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پي ۵۰۰» با ۰.۲۳ درصد ريزش تا سطح ۳۶۲۳.۹۲ واحدي پايين رفت و ديگر شاخص مهم بورسي آمريکا يعني «نزدک کامپوزيت» با ۰.۳۴ درصد صعود در سطح ۱۲ هزار و ۸۲.۷۱ واحدي بسته شد.

بورس‌هاي اروپايي
در معاملات بازارهاي بورس در اروپا، شاخص "فوتسي ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۶۴ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۳۹۱.۰۹ واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با ريزش ۰.۰۲ درصدي و ايستادن در سطح  ۱۳ هزار و ۲۸۹.۸۰ واحدي به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاريس با جهش ۰.۲۳ درصدي در سطح ۵۵۷۱.۲۹ واحد بسته شد. در مادريد شاخص "ايبکس ۳۵" ۰.۲۲ درصد بالا رفت و به ۸۱۶۴.۷۰ واحد رسيد.


بورس‌هاي آسيايي
در معاملات بورس‌هاي آسيا، شاخص‌ها عملکرد خوبي داشتند؛ تا جايي که شاخص "نيک کي ۲۲۵" بورس توکيو ژاپن با صعود ۰.۵ درصدي تا سطح ۲۶ هزار و ۲۹۶.۵۹ واحدي بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۳۱ درصد بالا رفت و در سطح ۲۶ هزار و ۶۶۹.۷۵ واحد بسته شد. در چين شاخص "شانگهاي  کامپوزيت" ريزش ۱.۲۸ درصدي را تجربه کرد و در سطح ۴۹۱۰.۷۰ واحد بسته شد.

در استراليا شاخص "اس اند پي اس اند ايکس ۲۰۰" بورس سيدني با ۰.۵۹ درصد افزايش و ايستادن در سطح ۶۶۸۳.۳۳  واحدي به کار خود خاتمه داد. در بين ديگر شاخص‌هاي مهم آسيايي، شاخص " تاپيکس" ژاپن صعودي بود. (معيار محاسبه تغييرات قيمتي، ساعت پاياني معاملات روزانه بورس نيويورک بوده است)  

نفت
در بازار طلاي سياه روند قيمت‌ها صعودي بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اينتر مديت" با ۲.۰۷ درصد افزايش به ۴۵.۸۴ دلار رسيد و نفت خام برنت درياي شمال با افزايش ۱.۸۰ درصدي به ازاي ۴۸.۷۲ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره
همچنين در بازار فلزات گران‌بها، بهاي هر اونس طلا با صعود ۱.۱۲ درصدي نسبت به روز قبل در سطح ۱۸۰۵.۴۲ دلار معامله شد. هر اونس نقره با افزايش ۰.۱۷ درصدي به ازاي ۲۳.۴۵ دلار مبادله شد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره