برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

همتی: توسعه ظرفیت‌های همکاری‌ منطقه‌ای در اولویت است

منبع
ايرنا
بروزرسانی
همتی: توسعه ظرفیت‌های همکاری‌ منطقه‌ای در اولویت است

ايرنا/ رئيس کل بانک مرکزي در ديدار با وزير اقتصاد ارمنستان ضمن ابراز اميدواري نسبت به بهبود شرايط تجاري و اقتصادي ايران، بر استفاده از فرصت فراهم شده براي توسعه ظرفيت‌هاي همکاري‌ ميان دو کشور تاکيد کرد.  

به گزارش روز شنبه روابط عمومي بانک مرکزي، عبدالناصر همتي در ابتداي اين نشست با اشاره به سابقه طولاني و تاريخي مراودات تجاري و فرهنگي ميان دو کشور گفت: اکنون حجم روابط تجاري ميان دو کشور، نمي‌تواند بازتاب دهنده قدمت طولاني همکاري‌هاي دوجانبه باشد؛ بنابراين اميدوار هستيم با برگزاري نشست‌هايي مشابه، بتوانيم روابط مشترک را بيش از پيش تقويت کنيم و شاهد توسعه مراودات اقتصادي باشيم.
 وي با بيان اينکه ايران و ارمنستان عضو اتحاديه اقتصادي اوراسيا هستند، افزود: ارمنستان با استفاده از جايگاه جغرافيايي خود، مي‌تواند تاثير شگرفي بر توسعه ارتباطات تجاري دو کشور و با کل اتحاديه داشته باشد، به خصوص اينکه همواره تجار و بازرگانان ايراني علاقه زيادي براي صادرات به کشور ارمنستان دارند.
همتي افزود: شرايط اقتصادي ايران با وجود تحمل فشار سنگين تحريم آمريکا رو به بهبود است و توانسته‌ايم در سال جاري به رشد اقتصادي مثبت دست يابيم.  
رييس شوراي پول و اعتبار تاکيد کرد: به طور کلي ما معتقديم تحريم ها قابل دوام نيست و هم‌اکنون، روابط تجاري ايران با برخي کشورها در حال بازگشايي است و زمان مناسبي است تا ارمنستان به عنوان کشور دوست و همسايه نيز  براي توسعه روابط خود با ايران اقدام کند.
وي تصريح کرد: در ۱۰ ماه ابتدايي سال جاري، کشور ايران توانسته است ۲۶۰ ميليون دلار صادرات به ارمنستان داشته باشد که معادل کمتر از ۳۰ درصد آن واردات از کشور ارمنستان بوده که اين ميزان کم است و بايد راهکاري براي ايجاد توازن يا انتقال منابع مازاد تجاري پيدا شود تا ايران بتواند بيش از پيش صادرات خود را افزايش دهد.
در ادامه، وهان کروبيان، وزير اقتصاد ارمنستان نيز ضمن تشکر از ميزباني بانک مرکزي ايران، خواستار توسعه روابط تجاري و اقتصادي ميان دو ملت خصوصاً فعاليت سرمايه گذاري و توليدي شرکت‌هاي مهم ايراني در ارمنستان شد.  
در پايان باتوجه به اهميت حل مسايل بانکي دو کشور از رييس کل بانک مرکزي دعوت کرد با سفر به ايروان مسايل تخصصي بانکي و مبادلات مالي را با رييس بانک مرکزي ارمنستان پيگيري کنند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar