دلایل گرانی میوه
باشگاه خبرنگاران/ با توجه به افزايش چندبرابري هزينههاي توليد و در سايه ضعف در نظارتها، قيمت ميوه نسبت به سال قبل افزايش چشمگيري داشته است.
هرازگاهي اقلام مصرفي سبد خانوار اعم از گوشت، مرغ، تخم مرغ، برنج، حبوبات و ميوه به بهانه هاي مختلف دستخوش نوساناتي قرار مي گيرد که اقشار ضعيف و کم درآمد جامعه را در خريد مايحتاج خود دچار مشکل مي کند.
بررسي ها نشان مي دهد که قيمت هزينه هاي توليد اعم از بذر، سم، کود، سبد، حمل و نقل، کارگر و ... نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد چند برابري داشته که قيمت تمام شده توليد را بشدت بالا برده است، با اين وجود گراني ميوه نسبت به سال قبل امري انکارناپذير است.
اما اين پايان ماجرا نيست چرا که در سايه ضعف نظارت ها، اختلاف قيمت از منطقه اي به منطقه ديگر يا مغازه اي به مغازه ديگر در يک خيابان به حدي چشمگير است که گاهي اين اختلاف قيمت ها به ۵۰ درصد مي رسد. در شرايط فعلي اقتصاد انتظار مي رود دستگاه هاي مربوطه با اعمال نظارت بيشتر از گرانفروشي جلوگيري کنند تا محصول توليدي با سود متعارف بدست مصرف کننده برسد.
گزارش هاي ميداني نشان مي دهد که قيمت هر کيلو پرتقال تامسون از ۱۲ هزار تا ۱۸ هزار تومان، پرتقال جنوب ۱۸ تا ۲۵ هزار تومان، سيب زرد ۱۴ هزار تا ۲۰ هزار تومان، سيب قرمز ۱۳ هزار تا ۱۸ هزار تومان، موز ۴۳ هزار تا ۴۸ هزار تومان، خيار ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار تومان، ليموشيرين ۱۲ هزار تا ۱۶ هزار تومان، کيوي ۱۴ هزار تا ۲۰ هزار تومان، نارنگي ۱۸ هزار تا ۴۰ هزار تومان، گلابي ۳۷ هزار تا ۶۰ هزار تومان، توت فرنگي ۴۰ هزار تا ۶۰ هزار تومان و انار ۱۵ هزار تا ۳۰ هزار تومان در بازار عرضه مي شود.
بسياري از مسئولان بر اين باورند که با وجود افزايش ۳ تا ۴ برابري هزينه هاي توليد، قيمت ميوه در بازار افزايش يافته و اين گراني نسبت به سال قبل غير قابل انکار است، اما ضعف در نظارت ها هم موجب شده بازار به بن بست برسد.
حال به سراغ مسئولان ذي ربط مي رويم تا از آخرين دلايل گراني قيمت ميوه و اختلاف نرخ در مغازه ها با خبر شويم:
افزايش هزينه هاي توليد علت اصلي گراني ميوه
اسداله کارگر رئيس اتحاديه ميوه و سبزي تهران با اشاره به دلايل گراني ميوه در بازار اظهار کرد: با توجه به افزايش ۲ تا ۳ برابري هزينههاي توليد اعم از بذر، کود، سم، حمل و نقل و بسته بندي، قيمت ميوه مانند ساير کالاها گران شده است.
وي با اشاره به اينکه مغازه داران نقشي در گراني کالا ندارند، افزود: مغازه داران بر مبناي فاکتور حداکثر ۳۵ درصد سود را لحاظ ميکنند.
کارگر با اشاره به اينکه در گراني ميوه بحثي نيست، بيان کرد: با توجه به افزايش قيمت ميوه، استقبال براي خريد ميوه کاهش يافته است.
رئيس اتحاديه ميوه و سبزي ادامه داد: با کاهش قدرت خريد و گراني ميوه نسبت به سال قبل، الگوي خريد مردم اصلاح شده است. به عنوان مثال در گذشته افراد پس از مراجعه به ميوه فروشي، چند کيلو ميوه خريداري ميکردند که گاه بخشي از آن در يخچال ميماند و فاسد ميشد، اما الان هر کسي به اندازه نياز خود خريد ميکند که اين اتفاق خوشايندي است و از ضايعات جلوگيري ميکند.
وي افزايش هزينههاي تمام شده توليد را در کنار هزينههاي زندگي توليدکنندگان از ديگرمسائل گراني برشمرد و گفت: علي رغم افزايش چندبرابري قيمت نهادههاي توليد، وقتي کشاورز ميخواهد مايحتاج روزانه خود را تأمين کند آنها را گرانتر از قبل تهيه ميکند؛ بنابراين بايد توان خريد مايحتاجش را داشته باشد.
رئيس اتحاديه ميوه و سبزي با اشاره به دست چين کردن ميوهها گفت: طي سالهاي اخير مغازه داران به دست چين کردن ميوه روي آورده اند و مشتري با انتخاب خود محصول را خريداري ميکند که اين کار علاوه بر غير بهداشتي بودن به علت تماس افراد منجر به آسيب ديدن ميوه و خراب شدن آنها ميشود؛ بنابراين فروش درهم علاوه بر بهداشتي بودن، قيمت آن هم حداقل ۱۵ درصد کمتر است.
وي کيفيت را يکي ديگر از عوامل گراني ميوه در بازار دانست و گفت: گرچه برخي افراد از اختلاف قيمت ميوه در شمال تا جنوب شهر شکايت دارند، اما مغازه داران تنها بر مبناي فاکتور، سود قانوني خود را لحاظ ميکنند، هر چند ممکن است کيفيت علت تفاوت قيمت باشد.
گراني ميوه ارتباطي به توليدکننده ندارد
محمد علي مصطفي لو مدير عامل اتحاديه تعاونيهاي باغباني کشاورزي با اشاره به اينکه اتحاديه فروشندگان بايد پاسخگوي اختلاف قيمت ميوه در مغازهها باشد، اظهار کرد: اگر قيمت ميوه از مغازهاي به مغازهاي ديگر متفاوت است يا گرانفروشي اتفاق ميافتد، اتحاديه فروشندگان بايد پاسخگو باشد چرا که گراني ارتباطي به توليدکننده ندارد.
وي افزود: با توجه به شرايط مساعد اقليمي، کمبودي در عرضه وجود ندارد و اتحاديه مربوطه بايد اظهار نظر کند که به چه علت قيمت ميوه در شمال شهر تا جنوب شهر متفاوت است.
مصطفي لو با بيان اينکه مشکلي در ذخاير ميوه در سردخانهها نداريم، گفت: بارها اعلام کرده ايم که کمبودي در ذخاير سيب و مرکبات وجود ندارد چرا که بنابر آمار بالاي ۲ ميليون تن سيب و ۲ ميليون و ۴۰۰ هزار تن مرکبات توليد شده است.
مدير عامل اتحاديه تعاونيهاي باغباني با اشاره به اينکه گراني ميوه نسبت به سال قبل غيرقابل انکار است، بيان کرد: با توجه به افزايش هزينههاي توليد، قيمت ميوه همانند ديگر کالاها افزايش يافته که اين امر به علت کاهش قدرت خريد، بر تقاضا تاثير گذاشته است که در نهايت ميزان ضايعات و دور ريز هم کمتر شده است.
وي ادامه داد: علي رغم آنکه بخش خصوصي هر سال اقدام به ذخيره سازي ميوه در سردخانهها براي شب عيد ميکند، دولت هم براي تثبيت قيمت و ثبات بازار اين کار را انجام ميدهد.
ضعف در نظارت ها، بازار را به چالش کشاند/ کمبودي در عرضه ميوه نداريم
مجتبي شادلو نايب رئيس اتحاديه باغداران تهران با انتقاد از افزايش چشمگير هزينههاي توليد اظهار کرد: در شرايط فعلي برخي هزينههاي توليد به کشاورزان اجبار شده و در ارتباط با مراحل پس از توليد، دستهاي زيادي در کار است که ضرورتي بر بودنشان نيست.
وي با اشاره به اينکه ميادين ميوه فروشي مراکز استانها تعيين کننده قيمت هستند، افزود: صاحبان ميادين عمده فروشي بصورت حق العمل کاري ميوه را به خرده فروشيها ميدهند که دستگاههاي مربوط بايد نظارت دقيقي در سطح بازار باشند تا گرانفروشي رخ ندهد.
شادلو ادامه داد: بنابر رصدهاي صورت گرفته، اختلاف قيمت يکمحصول مشخص از مغازهاي به مغازه ديگر در سايه کمبود نظارتها متفاوت است، در حاليکه اين موضوع به هر نحوي بايد حل و فصل شود.
نايب رئيس اتحاديه باغداران تهران با بيان اينکه کمبود نظارت و عدم برخورد با متخلفان بازار را به چالش جدي ميکشاند، افزود: عدمتوجه و برخورد جدي با افرادي که اختلال در بازار ايجاد ميکنند، منجر به ترويج گرانفروشي ميشود.
وي در پايان با اشاره به اينکه کمبودي در عرضه نداريم، تصريح کرد: با توجه به شرايط مساعد توليد، از نظر تامين بازار داخل و صادراتي مشکلي نداريم که اميدواريم با رفع معضلات اختلاف قيمت در بازار و استمرار توليد، خودکفايي و امنيت غذايي کشور را حفظ کنيم.