نماد آخرین خبر

سیگنال‌های بازگشت خودروسازان اروپایی

منبع
خبرآنلاين
بروزرسانی
سیگنال‌های بازگشت خودروسازان اروپایی

خبرآنلاين/ نزديک به دو سال و نيم از خروج شرکت‌هاي خودروسازي خارجي از ايران مي‌گذرد و حال با افزايش احتمال بازگشت آمريکا به برجام اين بحث مطرح است که شرکاي پيشين و شرکت‌هاي جديد خودروسازي به کشور باز خواهند گشت؟

ارديبهشت سال ۹۷ رئيس جمهور پيشين آمريکا با خروج از برجام در اولين اقدام خود شرکت‌هاي خودروسازي ايران را تحريم کرد و سد راه تجارت ساير کمپاني‌هاي خودروسازي با ايران شد.

پس از برجام شرکت‌هاي زيادي از فرانسه به ايران آمده بودند و شروع به سرمايه‌گذاري مستقيم در کشور کرده بودند. پژو و رنو د خودروساز شناخته شده در اين قالب بودند. حتي رنو برنامه افزايش سرمايه‌گذاري تا يک ميليارد دلار را در همان دوره به ايران ارائه کرده بود اما تشديد تحريم‌هاي آمريکا پس از خروج ترامپ از برجام، اين شرکت‌ها را مجبور به ترک ايران کرد.

از جمله شرکت‌هاي خودروسازي که پس از اين تصميم دونالد ترامپ از ايران خارج شدند مي‌توان به پژو، سيتروئن و رنو از فرانسه، اسکانيا و ولوو از سوئد وهيوندايي و کيا از کره اشاره کرد؛ اين شرکت‌هاي خودروسازي در شرايطي از ايران رفتند که برخي از آنها با شرکت‌هاي خودروساز کشور قرارداد همکاري مشترک امضا کرده بودند.

محمدرضا نجفي منش عضو هيات رئيسه اتاق ايران و فرانسه در گذشته گفته بود که به محض اينکه شرايط براي حضور اين دو شرکت در کشور فراهم شود و راه باز شود آنها به ايران خواهند آمد.  به گفته وي شرکت هاي رنو و پژو همواره علاقه بالايي به حضور در بازار ايران نشان داده‌اند و بي‌ترديد با فراهم شدن شرايط ، نسبت به بازگشت به ايران اقدام ميکنند. 

حال اما زمزمه‌هايي در خصوص احتمال بازگشت اين شرکت‌ها پس از تغيير شرايط به گوش مي‌رسد. اين بار اما مقامومتي جدي برابر بازگشت بي قيد و شرط اين شرکت‌ها وجود دارد. 

نايب رييس انجمن قطعه سازان در خصوص احتمال بازگشت شرکاي خارجي به صنعت خودرو گفته است: از اين پس شرط ايران براي همکاري با خارجي ها ، پذيرفتن توليد خودرو با سطح بالاي داخلي سازي است.

 به نظر مي‌سد پاسخ وي نوعي اعلام مواضع ايران در دوران پيش‌رو در قبال شرکت‌هاي خودروسازي باشد. اصغر خسروشاهي در نشستي خبري تاکيد کرده است: از آن جا که پژو و فيات با سرمايه گذاران آمريکايي اقدام به ايجاد جويت ونچر کرده ممکن است در صورت برجامي دوباره، ديگر سياست قبلي را نداشته باشد ضمن آن که ايران نيز رويکرد قبلي را نسبت به اين شرکت نخواهد داشت.

نايب رييس انجمن قطعه سازان با تاکيد بر اين که از اين پس شرط ايران براي همکاري با خارجي‌ها ، پذيرفتن توليد خودرو با سطح بالاي داخلي سازي است، تصريح کرد: بررسي‌ها نشان مي دهد که شرکت‌هاي چيني براي ورود به بازار ايران بسيار راغب هستند و احتمال مي‌رود شرکت‌هاي اروپايي در اين مرحله وارد بازار ايران نشوند.خسروشاهي ادامه داد: سياست ايران نيز نبايد اين باشد که بازار به راحتي در اختيار خارجي‌ها قرار گيرد بنابراين بهترين گزينه فعلي براي همکاري، شرکت هاي چيني داراي فناوري توليد خودرو به صورت جوينت ونچر است.

پيش‌بيني آينده روابط خودرويي ايران و چين
مجيدرضا حريري، رئيس اتاق بازرگاني ايران و چين نيز درباره همکاري‌هاي آتي ايران خوشبين است . وي هر چند تاکيد دارد امضاي قرارداد 25 ساله ايران و چين در حال پيگيري است و هنوز به مرحله عملي نرسيده است، اما برخي از مفاد منتشر شده از موارد در حال مذاکره به مساله همکاري‌هاي خودرويي اختصاص دارد . چيني‌ها علاقه خود به حضور در بازار بزرگ خودرو در ايران را اثبات کردهاند به طوري که در حال حاضر به هر حال تنها شرکت خارجي خودرويي که در ايران سرمايه‌گذاري مستقيم کرده، شرکت «چري» چين است.

از طرف ديگر برخي از کارشناسان مسائل بين الملل نسبت به بازگشت شرکاي تجاري اروپايي به کشور بسيار خوشبين هستند و بنابر عقيده آنها اروپايي‌ها در بحث بازگشت به خودروسازي ايران در صورت احياي برجام، چندان به اين نکته فکر نمي‌کنند که در آينده چه اتفاقاتي خواهد افتاد، بلکه شرايط حال را در نظر مي‌گيرند و از آنجا که خروج دونالد ترامپ از برجام يک استثنا بوده و احتمال رخداد چنين اتفاقي براي بار دوم بسيار پايين است احتمال اينکه شرکاي تجاري اروپايي به ايران بازگردند بسيار زياد است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar