برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
اقتصادی

شهر فروشی توسط وزارتخانه‌ها با توجیهی به نام درآمدزایی

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
شهر فروشی توسط وزارتخانه‌ها با توجیهی به نام درآمدزایی

باشگاه خبرنگاران/ عضو شوراي شهر تهران درباره تغيير کاربري املاک چندين وزارتخانه به بهانه درآمدزايي و بدون پرداخت هزينه توضيحاتي داد.

محمد سالاري رئيس کميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران با اشاره به تغيير کاربري املاک توسط برخي وزارتخانه‌ها و شبهات درباره اين موضوع، اظهار کرد: بعد از اينکه طي دهه‌هاي گذشته شاهد نهادينه‌ شدن استراتژي شهرفروشي در کلانشهرها و ساير شهرهاي کشور بوديم، اوج شهر فروشي در شهر تهران را در ابعادي همچون تغيير کاربري، فروش تراکم فراتر از توسعه شهري و طرح‌هاي تفصيلي، تخلفات ساختماني بزرگ مقياس، تبديل قلمروهاي عمومي و سرانه‌هاي خدماتي براي درآمدزايي را مشاهده کرديم.

وي ادامه داد: در فرآيند تدوين و تصويب طرح تفصيلي ديديم که نگاه شهر فروشي در بند بند اين طرح حاکم شده و يک رويکرد افزايش بارگذاري با کسب درآمد نهادينه شده است، اين امر باعث شد که به نوعي مديريت‌هاي شهري کشور بخش قابل توجهي از اعتبارات و منابع درآمدي را از محل شهر فروشي به مفهوم متخلفانه و فراتر از طرح‌هاي مصوب قانوني پيشه خود کنند.

رئيس کميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران تصريح کرد: بعد از حاکم شدن اين رويکرد، متاسفانه ما ديديم که نهادهاي دولتي همچون بانک‌ها، بنگاه‌هاي اقتصادي در حوزه شهر فروشي سرمايه‌گذاري کردند و به جاي اينکه درآمدهاي خودشان را صرف پروژه‌هاي توليدي و پيشرفت صنايع کشور در مناطق کم‌برخوردار کنند، آن‌ها را در حوزه شهر فروشي، سودآوري و ساخت‌و‌ساز هزينه کردند که به درآمدهاي بيشتري دست پيدا کنند.

سالاري افزود: اين نگاه همچنان به همه نهادها‌، سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها تسري پيدا کرده است، در سال‌هاي گذشته براي اولين بار وزارت آموزش و پرورش با اين بهانه که امکان تأمين درآمد براي کادر آموزش و پرورش را ندارد و فضاهاي آموزشي آن فرسوده است، مصوبه‌اي را از دولت دريافت کردند که بتوانند برخي از املاک خود را تغيير کاربري دهند تا از محل تغيير کاربري منابع و درآمدهايي را کسب کنند؛ همچنين اين درآمدها بيشتر در حوزه هزينه‌هاي جاري صرف مي‌شود.

وي يادآور شد: بعد از وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، وزارت علوم و وزارت نيرو هم طي درخواستي به کميسيون تلفيق مجلس اين درخواست را داشتند که بتوانند برخي از املاک خود را به بهانه اينکه مي‌خواهيم شبکه‌هاي فرسوده را ترميم و اصلاح کنيم، تغيير کاربري دهند.

شهرفروشي وزارتخانه‌ها، هويت شهروندان را نشانه گرفته است
رئيس کميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران تأکيد کرد: از آن طرف دانشگاه آزاد اسلامي هم به عنوان يکي از دانشگاه‌هاي بزرگ کشور که بيشترين فضاهاي شهري را در اختيار دارد، خواستار چنين مجوزي براي تغيير کاربري املاک خود شده است و علنا مفهوم واقعي اين رويکردها همان شهرفروشي و کسب درآمد از محل بارگزاري بستر کالبدي شهرهاي کشور است.

سالاري اظهار کرد: اين رويکرد وزارتخانه‌ها، کيفيت و هويت شهروندان را نشانه مي‌گيرد و در تقابل با حقوق عمومي مردم است، به شدت منابع شهرداري‌ها را کاهش مي‌دهد و اينکه وزارتخانه‌ها پشت سر هم تغيير کاربري انجام دهند و پولي هم براي آن پرداخت نکنند، باعث کاهش ميزان درآمدهاي پايدار شهري و شهرداري مجبور به شهر فروشي مي‌شود.

رئيس کميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران خاطرنشان کرد: بنده مخالف جدي چنين اتفاقي هستم و از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي درخواست داشتم که اين رويکرد را نپذيرند و اميدواريم دولت هم به اين اتفاقات دامن نزند، اساسا تجربه شهر فروشي مبتني بر سودآوري است و باعث شده که شهرهاي کشور از نظر کيفيت زندگي به شدت آسيب ببينند و امروز شهرداري‌ها از محل شهرفروشي و درآمدهاي آن هزينه کنند.

وي افزود: ما خوشبختانه در مديريت شهري دوره پنجم توانستيم تا حد زيادي شهرفروشي را متوقف کنيم و از آن طرف هم با ترويج رويکرد بازآفريني مناطق، توسعه محلات پروژه‌هاي کوچک مقياس را بهبود ببخشيم که اين امر باعث شد در پايتخت با وجود تحريم و کرونا، شهرفروشي تا ۸۰ درصد کاهش پيدا کند و رويکرد توجه به حقوق عمومي، توجه به باغات و تعريف پروژه‌هاي توسعه محلي را در دستور کار خود قرار دهيم.


رئيس کميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران در پايان گفت: بسياري از افراد معتقد بودند که شوراي شهر دوره پنجم در باتلاق شهرداري گير مي‌کند، اما گير نکرديم  و اين يک دستاورد براي نظام و جمهوري اسلامي ايران است و همچنين اميدواريم اين دستاورد تا ساليان سال ادامه پيدا کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar