برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

شیرینی ایران به کدام کشورها صادر می شود؟

منبع
تسنيم
بروزرسانی
شیرینی ایران به کدام کشورها صادر می شود؟

تسنيم/ قائم مقام دبيرکل خانه صنعت ايران گفت: توليد کنندگان بزرگ شيريني و شکلات زنجيره هاي خود را تکميل کرده اند به طوري که اکنون با ايجاد دامداري شير و کارخانه ديگر آرد مورد نياز خود را توليد مي کنند تا قيمت تمام شده آنها کاهش يابد.
آرمان خالقي درباره اهميت و توسعه صنايع شيريني و شکلات اظهار داشت: ظرفيت و کشش مصرف شيريني و شکلات در کشور معلوم  و از طرفي متاسفانه قدرت خريد مردم کاهش يافته است  بنابراين جنب و جوش شرکت هاي بزرگ اين صنعت  حضور در بازارهاي صادراتي است.

وي افزود: شرايط بازارهاي جهاني نيز طوري شده که اگر توليد کننده اي از رقابت باز بماند و خطوط جديد خود را توسعه ندهند از رقابت و بازار باز مي ماند و در واقع رقابتي که ميان توليد کنندگان وجود دارد، رقابت براي حيات است. 

قائم مقام دبيرکل خانه صنعت ايران ادامه داد:  توليدکنندگاني که کيفيت و قيمت رقابتي و قابليت صادرات  دارند، در شرايط تشديد تحريم اگر نتوانند محصولات خود را صادر کنند براي ادامه کار، محصولات آنها  به بازار داخلي سرازير مي شود که اين امر منجر به آسيب ديدن شرکت هاي کوچک و متوسط خواهد شد.


خالقي ادامه داد: البته اين شرايط براي ديگر توليدات هم صدق مي کند به طوري که اگر ميوه را هم نتوان صادر کرد و عرضه آن در داخل افزايش يابد، قيمت ها در بازار داخلي کاهش خواهد يافت و باغداران ضرر مي‌کنند.

قائم مقام دبيرکل خانه صنعت ايران با بيان اينکه بزرگان صنعت شيريني و شکلات بيشترين تلاش خود را در بازار هاي صادراتي انجام مي‌دهند و براي حفظ توان خود بايد  سرمايه گذاري هاي جديد داشته باشند، گفت: شرکت هاي بزرگ صنعت شيريني و شکلات بر روي زنجيره هاي توليد صنعت خود در حال فعاليت هستند و براي ارتقا کيفيت و کاهش قيمت تمام شده حتي کارخانه آرد دارند و يا با ايجاد دامداري خود شيرخام توليد مي‌کنند.

خالقي در ارتباط با مزيت هاي صادرات محصولات صنايع غذيي ايران اظهار داشت: قيمت تمام شده مواد غذايي ايران تا حد زيادي در مقايسه با ديگر کشور هاي جهان رقابتي است زيرا نيروي کار و انرژي ارزان تري در مقايسه با ديگر کشور ها دارد.

وي اظهار داشت: برخي از مواد اوليه مورد استفاده در صنايع غذايي و شيريني شکلات ما در داخل با قيمت هاي ارزان تري تامين ميشود اما برخي از مواد اوليه توليد را از ديگر کشور ها و با قيمت هاي جهاني تامين مي‌کنيم.

قائم مقام دبيرکل خانه صنعت ايران با بيان اينکه ظرفيت و برند هاي خوب با تکنولوژي بالا و ماشين آلات پيشرفته اي در صنعت غذايي ايران وجود دارد گفت: اين شرايط باعث شده که صنايع غذايي ما بتوانند حضور خوبي در نقاط مختلف جهان داشته باشند.

وي اظهار داشت: محصولات صنايع غذايي ايران در درجه اول کشورهاي همسايه از جمله عراق، افغانستان و برخي از کشورهاي حاشيه خليج  فارس را پوشش مي دهد و برخي از شرکت ها به کشور هايي مانند قزاقستان، روسيه، جنوب شرق آسيا و آفريقا صادرات دارند. 


صادرات محصولات ايران به مهد شيريني و شکلات دنيا

خالقي با بيان اينکه اروپا خود مهد شيريني و شکلات است و برند هاي معروفي دارد اما با اين وجود محصولات ما به اين کشور ها نيز صادر مي شود گفت: برخي از شرکت هاي ما حتي به کشور هاي اروپايي صادرات دارند و  برخي از توليدات شيريني و شکلات  و  پودر و کره کاکائو را به اين کشور ها صادر مي شود.

وي افزود: ايران با کشورهاي اروپايي رقابت تنگاتنگي در صادرات شيريني و  شکلات دارد و با وجود اينکه کيفيتي برابر با شرکت هاي اروپايي دارد به دليل قيمت پايين تر توانسته ايم، حضور خوبي در بازار هاي صادراتي داشته باشيم و مزيت صادراتي داريم و اروپايي ها نيز روي برند خود مانور مي‌دهند.

قائم مقام دبيرکل خانه صنعت ايران با بيان اينکه ترکيه رقيب جدي براي صنعت شيريني و شکلات ايران به حساب مي‌آيد ادامه داد: در کشور هاي همسايه و در بازار هاي دور تر مانند آفريقا رقابت سنگيني داريم.

وي در پاسخ به اينکه اگر ارز دولتي(باقي مانده) کالاهاي اساسي برداشته شود، صنعت شيريني و شکلات ايران چقدر مي تواند بازار هاي صادراتي و مزيت قيمتي خود را حفظ کند اظهار داشت: در اين صورت شرايط صادرات  شيريني و شکلات  سخت تر خواهد شد و در اين شرايط توليد کنندگان بايد روي مزيت هاي رقابتي،مديريت، کاهش هزينه هاي غير توليد و کسب و کاري بيشتر کار کنند.

خالقي گفت: دولت بايد مشکلات بروکراسي و هزينه هاي دور زدن تحريم را حل کند تا توليد کنندگان ايران بتوانند حتي در قيمت تمام شده برابر با ديگر توليد کنندگان  دنيا، رقابت داشته باشد؛ اين موارد  را بايد دولت رفع کند؛ ناکارمدي دولت در اين ارتباط دامان توليد کنندگان را نيز مي‌گيرد.

تحريم برداشته شود به کشور هاي متعدد جديدي صادرات خواهيم داشت

وي اظهار داشت: اگر تحريم ها برداشته شود، هزينه هاي توليد مواد غذايي از جمله شيريني و شکلات کاهش مي يابد زيرا هزينه هاي حمل و نقل و جابه جايي پول کاهش مي يابد و از طرفي مي توانيم به کشور هاي زيادي کالا صادر کنيم که اکنون به خاطر تحريم از آنها محروم شده ايم.

وي افزود: با وجود تقاضا از چين و آسياي جنوب شرق مانند اندونزي و خاور ميانه از صادرات به آنها صرف نظر کرده ايم چون پول صادرت حاصل از اين کشور ها را نمي توان به کشورمان انتقال داد.

اجازه صادرات شيريني و شکلات بي کيفيت ندهيم

قائم مقام دبيرکل خانه صنعت ايران با بيان اينکه بايد برنامه ريزي و نظارتي بر روي محصولات صادراتي در بخش شيريني و شکلات وجود داشته باشد ادامه داد: اگر محصول بي کيفيتي  به اسم ايران صادر شود نام و برند ما را در کشور هاي مقصد صادرات تخريب ميشود.

وي افزود: برخي محصولاتي با قيمت و کيفيت پايين تري به مقاصد ديگر صادر کنندگان صادر مي کنند که اين امر  منجر به از دست رفتن اعتبار برند هاي ايراني و تخريب بازار هاي صادراتي مي شود.

خالقي گفت: براي حل و فصل اين مشکل در صادرات شيريني و شکلات، بهتر است برند هاي مشترک و با کيفيت مشخص اجازه صادرات داشته باشند .

خالقي گفت: دولت بايد شرکت هاي مختلف را با هم هماهنگ کند تا محصولات صادراتي ما با استاندارد مشخص بتوانند صادرات مستمري به بازار هاي هدف داشته باشند. 

وي با بيان اينکه بايد برنامه برنامه ريزي مشخصي براي تامين مواد اوليه صنايع شيريني و شکلات در کشور وجود داشته باشد و در صورتي هم که مواد اوليه وارداتي است،  ارز مورد نياز آن بايد به موقع تامين شود  اظهار داشت: به طور مثال قيمت شکر در ماه هاي اخير در دنيا به شدت افزايش يافته زيرا اين محصول براي توليد الکل نيز مصرف مي شود که با افزايش توليد و مصرف مواجه است. 

بنابراين گزارش صادرات شيريني و شکلات در سال گذشته حدود 550 ميليون دلار بوده که نسبت به صادرات 800 ميليون دلاري اين محصولات در سال 1397 حدود 30 درصد کاهش داشته است.

انجمن شيريني و شکلات ظرفيت صادرات ايران در اين زمينه فقط در کشورهاي منطقه از جمله عراق، افغانستان و کشورهاي حاشيه خليج فارس را  سالانه 1.5 ميليارد دلار اعلام کرده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره