برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
اقتصادی

قیمت پرتقال در باغ ٢٠٠٠ تومان؛ فروش در بازار۲۰ هزار تومان!

منبع
ايسنا
بروزرسانی
قیمت پرتقال در باغ ٢٠٠٠ تومان؛ فروش در بازار۲۰ هزار تومان!

ايسنا/مشاور نظام صنفي کشاورزي گفت: چه دليلي دارد باغداري که پرتقالش را بر روي درخت  ٢ تا ٣٠٠٠ تومان فروخته و قيمت آن داخل انبارهاي سورتينگ و سردخانه ها کيلويي ۶ تا ٧٠٠٠ تومان  شده به دست مصرف کننده کيلويي ۲۰ هزار تومان برسد؟

محمد جواد خاکزاد با بيان اينکه بحث گراني در بازار ارتباط مستقيمي با حضور دلالان و سوداگران مابين توليدکنندگان و مصرف کنندگان دارد، اظهار کرد: دولت بايستي در اين ميان تعيين و تکليف کند. يعني يا ساماندهي بازار ميوه را به تشکل ها و توليدگنندگان مرتبط واگذار کند و خودش نقش نظارتي داشته باشد يا اينکه مستقيما وارد عرصه شود و بازار را کنترل کند، زيرا دليلي ندارد باغداري که محصول پرتقالش  را بر روي درخت  ۲تا ٣٠٠٠تومان فروخته و داخل انبارهاي سورتينگ و سردخانه ها  ۶ تا ٧٠٠٠ تومان شده به دست مصرف کننده کيلويي ۲۰ هزارتومان برسد.

وي ادامه داد: صاحبان سردخانه و سورتينگ داران به دنبال منافع جزيرهاي خودشان هستند و وظيفه خود را در تقسيم سود با کشاورز انجام نمي دهند و با وجود اينکه توليدکننده يکسال تمام براي کود، سم و آب هزينه پرداخت مي کند و سختي زيادي مي کشد ولي سود اصلي به جيب  سورتينگ داران مي رود و اخيرا نيز سود به دلالاني مي رسد که بازار را شناسايي کرده و در مواقعي وارد بازار مي شوند.

مشاور نظام صنفي کشاورزي با اشاره به اينکه از گراني ميوه در بازار آگاه هستيم ولي اين پول به جيب توليدکننده نمي رود، افزود: متاسفانه سود اصلي حاصل از فروش محصولات کشاورزي به جيب عده اي سوداگر رفته و به جاي بازگشت به بخش کشاورزي و توسعه آن، در  بخش هاي ديگر سرمايه گذاري مي شود.

خاکزاد تصريح کرد: اوج توليد ميوه در آبان و آذر است و بعد از آن بايستي کل توليدات بخش کشاورزي از روي زمين جمع آوري شود. بيشتر کشاورزان به دليل اينکه يکسال هزينه کرده اند بدهکار بانک، بيمه و فروشگاه هاي سم يا کارگزاران نهاده ها هستند و به همين دليل مجبورند محصولاتشان را هرچه سريعتر بفروشند که بيشترين آسيب را هم مي بينند. از آن طرف کشاورزاني هم که محصولاتشان را در انبار براي شب عيد نگهداري مي کنند  هم با پايين ترين قيمت محصولاتشان را عرضه مي کنند و سودي از فروش آن نمي برند.

دبير اجرايي نظام صنفي کشاورزي استان مازندران با بيان اينکه گاهي ديده مي شود اختلاف قيمت ميوه از زمين تا کف بازار به  حدود ۱۰۰ درصد مي رسد، گفت: تعدد دلالان و شناسايي بازار در مقاطع مختلف منجر به گراني ميوه شده است و دولت بايستي هرچه سريعتر در اين بخش تعيين تکليف کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره