نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
اقتصادی

توزیع میوه شب عید از فردا

منبع
فارس
بروزرسانی
توزیع میوه شب عید از فردا

فارس/توزيع ميوه شب عيد به نرخ دولتي در ۲۵۰ نقطه شهر تهران و استان‌هاي ديگر آغاز مي‌شود و همه نهادها پاي کارند تا با عرضه مستقيم و حذف دلالي و واسطه‌گري، ميوه ارزان به دست مردم برسد.

توزيع ميوه شب عيد از فردا در تمام نقاط کشور و در ۲۵۰ نقطه از شهر تهران آغاز مي‌شود و مردم اميدوارند قيمت‌ها به همان نرخ مصوبي که پيشتر دولت اعلام کرده به فروش رود و دلالان و واسطه‌ها ديگر نتوانند به قيمت‌هاي نجومي بفروشند.

قيمت ميوه در چند ماه گذشته به اندازه‌اي گران شد که مردم قادر به خريد ميوه‌هايي مانند سيب و پرتقال که به کيلويي ۲۰ هزار و گاهاً بالاتر رسيده بود و يا موز که به کيلويي ۵۰ هزار تومان هم رسيد نبودند کار به جايي رسيد که مقام معظم رهبري هم در باره گراني ميوه و نفوذ دلالي و و اسطه گري گلايه کردند.

همه نهادها براي عرضه ميوه ارزان پاي کارند
حال در آستانه عيد همه نهادها و حتي وزارتخانه‌هايي مانند صمت و جهاد کشاورزي که مديريت‌هاي آنها زياد همگرايي نداشت دست به دست داده اند تا ميوه را به قيمت مناسب به دست مردم برسانند، ميوه از مردم خريداري شده در انبارها ذخيره سازي شده و قرار است به نرخ دولتي به دست مرم برسد.

نرخ دولتي سيب و پرتقال چند؟

بر اساس اعلام کارگره تنظيم بازار قيمت پرتقال و سيب زرد با نرخ کيلويي ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان و سيب قرمز با نرخ ۸ هزار و ۹۰۰ تومان براي کمک به تنظيم بازار عرضه مي‌شود اينها تقريباً نصف قيمت‌هاي مغازه‌هاي سطح شهر است.
يد الله صادقي، رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران هم از توزيع۴ هزار تن سيب و پرتقال در استان تهران با مشارکت ميادين ميوه و تره بار و در ۲۵۰ نقطه در شهر تهران خبر داده اما نگفته است که اين ميزان مي‌تواند نياز مردم را در اين ا يام عيد بر طرف خواهد کرد يا نه؟
توزيع ميوه به نرخ دولتي در کنار مغازه‌هايي که با قيمت‌هاي سرسام آور مي‌فروشند به تعديل قيمت‌ها کمک مي‌کند. بديهي است توزيع هر چه بيشتر باشد مغازه‌ها قيمت‌ها را بيشتر کاهش مي‌دهند. اما در سالهاي گذشته توزيع دولتي ميوه به اندازه کافي نبود و بسياري از مردم دسترسي به آن نداشتند.

خريد از ميادين ميوه به صرفه تر است
رئيس اتحاديه بارفروشان هم از توزيع ميوه دولتي در ميادين ميوه و تره باره سطح تهران از فردا خبر داده و گفته است که مردم براي کوتاه کردن دست دلالان از اين ميادين خريداري کنند.

ورود وزارت جهاد به توزيع ميوه
وزارت جهاد کشاورزي به رغم اينکه وظيفه‌اي در توزيع و بازار ندارد اما براي عبور از شرايط فعلي و عرضه ميوه ارزان به مردم حضور فعال‌تري در توزيع خواهد داشت.

سازمان مرکزي تعاون روستايي ايران با هماهنگي ستاد تنظيم بازار کشور و استانداران و شهرداران محترم، از طريق توليدکنندگان و تشکلهاي آنان اقدام به عرضه مستقيم ميوه و صيفي جات در کلان شهرها و تهران مي‌کند.
آنطور که مديرعامل سازمان تعاون روستايي کشور مي‌گويد: سازمان در ۱۳۰ نقطه که عمدتاً مساجد و پايگاه‌هاي مقاومت بسيج هستند ميوه و سبزي به نرخ دولتي به مردم عرضه خواهند کرد.
حتي مديران و مسئولين شهرک‌هاي مسکوني متقاضي مي‌توانند براي استقرار عرضه کنندگان در شهرک‌هاي تحت مديريت خود در تهران با شماره تلفن ۸۸۹۰۱۰۱۱ – ۰۲۱ و در استان‌ها با مديريت تعاون روستايي استان مربوطه تماس بگيرند و نهادهاي دولتي و غيردولتي نيز مي‌توانند به منظور تهيه ميوه براي پرسنل خود اقدام کنند.

جديدترين قيمت در ميادين ميوه
بررسي قيمت‌ها در ميدان ميوه و تره بار مرکزي نشان مي‌دهد که تب قيمت تا حدودي فروکش کرده اين کاهش قيمت در ميوه‌هايي مانند سيب و پرتقال که بيشتر به ميوه ايام عيد معروف است کاهش بيشتري داشته و خود را به نرخ دولتي نزديک تر کرده است.
البته قيمت مغازه‌هاي سطح شهر بايد ۳۰ درصد بايد بيشتر از قيمت ميدان ميوه و تره بار باشد که عملاً اين افزايش‌ها در سايه عدم نظارت خيلي بيشتر است. بنابراين خريد از مراکز توزيع دولتي و ميدان مرکزي ميوه زير نظر شهرداري‌ها بسيار به صرفه تر است.

جديدترين قيمت ميوه به اين شرح است:



تسهيل واردات ۴ ميوه و ممنوعيت صادرات
اقدام ديگري که وزارت صمت انجام داده تا قيمت‌ها در بازار حداقل از نظر رواني کاهش يابد تسهيل در واردات ميوه است. ستاد تنظيم بازار در جلسه فوق العاده اي با واردات ميوه و ساير کالاهاي اساسي از طريق تجار، تعاوني‌ها و بازارچه‌هاي مرزي موافقت کرد. اين واردات محدود به ۴ ميوه موز، انبه، اناناس و نارگيل است.

همچنين ستاد تنظيم بازار مصوب کرد؛ تا اطلاع ثانوي و تا متعادل شدن قيمت فروش ميوه و همچنين فراواني کالا در شبکه‌هاي توزيع، صادرات سيب و پرتقال محدود شود.

افزايش ساعات کار ميادين ميوه
افزايش ساعات کاري ميادين ميوه هم يک راهکار ديگر براي دسترسي بيشتر مردم به ميوه دولتي است که قرار است در ايام نوروز اجرايي شود.
سازمان مديريت ميادين شهرداري تهران اعلام کرده از روز دوشنبه ۲۵ اسفند تا روز جمعه ۲۹ اسفند، ۲۵۳ ميدان و بازار ميوه و تره بار از ساعت ۷:۳۰ تا ساعت ۲۰:۳۰ به صورت يک‌سره باز هستند.
علاوه بر حذف زمان تعطيلي يک ساعت و نيمه بين روز، ميادين و بازارهاي ميوه و تره بار نيم ساعت زودتر و از ساعت ۷ و ۳۰ صبح شروع به کار کرده و يک ساعت و نيم ديرتر و در ساعت ۸ و ۳۰ دقيقه شب به کار خود پايان مي‌دهند.
ميادين ميوه و تره بار در روز شنبه سي‌ام اسفند نيز از ساعت ۷ صبح تا ساعت ۱۱:۳۰ قبل از ظهر و به عبارتي، تا يک ساعت و ۳۷ دقيقه قبل از لحظه تحويل سال باز بوده و نسبت به خدمات‌رساني به شهروندان تا آخرين ساعات سال ۱۳۹۹ اقدام مي‌کنند.

تشديد نظارت و بازرسي درباره قيمت ميوه شب عيد
دستگاه‌هاي نظارتي و بازرسي هم قرار است در اين ايام نظارت‌هاي خود را بيشتر کنند تا محصول توليدي مردم به قيمت مناسب‌تري به دست مردم برسد نمايندگان مجلس هم به اين موضوع تاکيد کرده و از خواستار بيشتر نظارت‌هاي شده اند.
نماينده مردم ساري و مياندورود در مجلس شوراي اسلامي با تاکيد بر اينکه مردم نبايد ميوه شب عيد را گران بخرند، گفت: تقاضا مي‌کنم که دستگاه‌هاي نظارتي و بازرسي در اين زمينه ورود کنند.

بر اساس آمارهاي فائو ايران در توليد ميوه در خاورميانه و شمال آفريقا مقام اول را داراست. سرانه توليد ميوه در دنيا ۸۰ کيلوگرم است و اين رقم در کشور ما به ۲۰۰ کيلوگرم مي‌رسد.

بر اساس آمارهاي وزارت جهاد کشاورزي هم سالانه بيش از ۲۰ ميليون تن ميوه در کشور ما توليد مي‌شود که سرانه توليد را به حدود سه برابر ميانگين دنيا رسانده است با توجه به توليد کافي ميوه در کشور مديريت در توزيع و حذف دلالي و واسطه گري مي‌تواند کام مردم را با دسترسي به ميوه ارزان شيرين کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره