برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
اقتصادی

جذابیت نفت ایران در بحبوحه گرانی قیمت‌های جهانی

منبع
فارس
بروزرسانی
جذابیت نفت ایران در بحبوحه گرانی قیمت‌های جهانی

فارس/ بلومبرگ طي گزارشي نوشت جاري شدن سيل نفت ايران در هفته هاي اخير به سوي چين، نشان مي دهد نفت ايران گوي سبقت را از نفت ساير کشورها ربوده است.

بلومبرگ طي گزارشي نوشت سيل نفت ايران که در هفته هاي اخير به سوي چين روانه شده، جاي واردات از کشورهاي ديگر را گرفته است و تلاش هاي اوپک پلاس براي کمک کردن عرضه در بازارهاي جهاني را پيچيده مي کند.

بر اساس برآوردهاي تاجران و تحليلگران، چين، بزرگ ترين واردکننده نفت در جهان، در حال حاضر در حال خريد نزديک به روزانه يک ميليون بشکه ميعانات گازي و نفت کوره از ايران است.

اين اقدام سبب مي شود، نفت ايران با گريدهاي کشورهايي نظير نروژ، آنگولا و برزيل جايگزين شده و در نتيجه بازار معاملات لحظه اي به صورت غيرمعمولي، آرام شود.

بيشتر پالايشگاه ها و تاجران در سراسر جهان به علت تحريم هاي آمريکا که مي تواند، عواقبي نظير قطع دسترسي از سيستم بانکي آمريکا را به دنبال داشته باشد، تمايلي به خريد نفت ايران ندارند.

با اين حال، به نظر مي رسد، افزايش بي وقفه قيمت نفت در جهان، نفتِ با تخفيف بالاي ايران را به ميزان زيادي براي خريداران چيني از جمله پالايشگاه هاي مستقل اين کشور که حدود يک چهارم ظرفيت پالايش اين کشور را در اختيار دارند، جذاب مي کند.

در حالي که به علت بهبود تقاضا و کاهش عرضه اوپک پلاس، قيمت نفت برنت در نزديکي 70 دلار در هر بشکه معامله مي شود، تداوم يا افزايش جريان نفت ايران به بازار مي تواند مانعي بر سر راه تلاش هاي اين گروه براي بالا نگه داشتن قيمت نفت باشد.

ايران عضوي از سازمان کشورهاي صادرکننده نفت، اوپک است اما از محدوديت هاي عرضه اين سازمان معاف است. با اين حال، ترجيح چين براي نفت ارزان سبب شده تا تقاضا از کشورهاي عضو اوپک نظير آنگولا و يا توليدکنندگان ديگر نظير نروژ و برزيل را با ايران جايگزين کند. هرچند کيفيت نفت تمامي اين کشورها يکسان نيست.

به گفته تاجران، حدود 10 ميليون بشکه نفت آنگولا که قرار است در ماه آوريل صادر شود، هنوز تا اوايل هفته جاري، خريدار نداشته است. اين درحالي است که در مقايسه با يک ماه معمولي، چنين محموله اي تاکنون بايد فروخته شده بود. نفت هاي نيجريه و جمهوري کنگو نيز به علت عدم تمايل مشتري، با چالش مواجه شده اند.

بر اساس آمارهاي کشتيراني، سه نفتکش غول پيکر حامل نفت ميدان « يوهان اسوردروپ» نروژ، حداقل دو هفته است بدون تخليه، در آب هاي چين شناور هستند.

به گفته تاجران، در ماه فوريه، تنها 16 ميليون بشکه محموله نفتي درياي شمال، اروپا را به مقصد آسيا ترک کرده اند که کمترين ميزان در 4 ماه گذشته به شمار مي رود. اين روند نزولي احتمالا در کوتاه مدت ادامه خواهد داشت.

نفت ايران که به چين مي رود، ترکيبي از بشکه هايي است که مستقيماً از خليج فارس حمل مي شوند و همچنين محموله هايي با منشاء ايراني است که به عنوان گريدهاي خاورميانه يا مالزي تغيير نام داده شده اند.

آمارهاي شرکت کِپلر هفته گذشته نشان داد واردات نفت چين از ايران در ماه جاري ميلادي به طور متوسط به 856 هزار بشکه در روز خواهد رسيد.

به گفته تاجران، بيشتر اين خريدها، توسط تجارتخانه هاي داخلي چين (به علت تحريم ها) انجام مي شود و پالايشگاه هاي خصوصي و دولتي از معامله با ايران فاصله مي گيرند. احتمالا اين محموله ها به طور موقت در تانکرهاي واقع در ساحل نگهداري و سپس، بعد از مدتي دوباره به پالايشگاه هاي محلي فروخته مي شوند.

پالايشگاه هاي خصوصي که بيشتر در استان شاندانگ واقع شده اند، نفت ايران و ونزوئلا را به صورت سوخت تصفيه مي کنند و از لجن نفت کوره با کيفيت پايين به عنوان مواد اوليه واحدهايشان استفاده مي کنند.


به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره